Mentorvaardigheden

Mentorvaardigheden

Handige tools #15: inspireren, verzamelen en ontwikkelen met Pinterest

Blog

Het deed mij in eerste instantie denken aan een typisch meidending van vroeger: plaatjes knippen uit tijdschriften… maar dan digitaal. Maar dat is niet het enige wat je ermee kunt. Het is inderdaad mogelijk een

Uitbreiding lesbrief Klaar voor de start!

Blog

Zo, de vakantie heeft je goed gedaan: opgeladen en klaar voor een nieuw schooljaar. Dat geldt natuurlijk ook voor je leerlingen. Maar misschien dat dit goede gevoel over een maand of wat toch wel wat

Docentenissues #3.2: Help! Ik moet een les voorbereiden

Blog

Een goede lesvoorbereiding zorgt ervoor dat je je zeker voelt over je les. Zo hoef je tijdens het lesgeven niet na te denken over wat je ook al weer wilde gaan doen. Dat geeft je

Infographic: 7 tips voor een betere concentratie

Blog

Soms heb je van die dagen waarop alles soepel gaat en je moeiteloos al je werk afkrijgt. Je zit in een lekkere flow en deze dagen vliegen voorbij! Aan de andere kant heb je natuurlijk

En nu de praktijk: 6 manieren waarop ouders de ouderkaarten ook echt gaan gebruiken

Blog

Het begin van het schooljaar is de periode van de kick-offs bij Tumult. We reizen het hele land door om het vaardighedenonderwijs op de kaart te zetten bij scholen die met ons materiaal (gaan) werken.

Infographic: zo begin je met E-learning

Blog

E-learning is overal. Meer en meer lesmaterialen zijn online beschikbaar of hebben zelfs een complete digitale variant (zoals bijvoorbeeld onze abonnementen Tumult in de Brugklas en Tumult LOB). Ook kun je als school, afdeling, vaksectie

Oppeppers en ontspanners #3: 4 lesideeën voor concentratie en focus

Blog

In deze serie krijg je in elke blog een aantal korte lesideeën die een beetje afwijken van het alledaagse. Wil je je leerlingen wat variatie en ontspanning gunnen tijdens hun drukke lesdag? Houd dan deze

Creativiteit stimuleren, zo doe je dat

Blog

Ik las eens dat de moeder van Albert Einstein hem na school vaak vroeg: ‘heb je nog goede vragen gesteld?’. Ze inspireerde kleine Albert daar ontzettend mee denk ik, maakte hem nieuwsgierig en daagde hem

7 manieren om OneNote in de klas te gebruiken

Blog

Ik heb altijd een notitieblokje en een pen bij de hand. Voor het geval er opeens een briljant idee in me opkomt als ik nét even niet m’n laptop bij de hand heb. Maar ik

5 tips om je lessen een boost te geven in 2016

Blog

“De beste wensen!” “Ja, jij ook! Nog goede voornemens?” In de eerste weken van 2016 hoor je dit soort gesprekken overal waar je komt. Ook bij Tumult zijn de voornemens voor 2016 al ter sprake

Handige tools #16: laat de keuze maken door Wheel Decide

Blog

Ik heb weleens ergens gelezen dat een docent 1500 (onderwijskundige) beslissingen op een dag neemt. Dat is veel! Wie geef ik de beurt? Ga ik door met mijn uitleg, of ga ik in op die

De contradictie van de werkdruk

Blog

‘Werkdruk, een veelkoppig monster in het onderwijs’, ‘Tachtig procent van docenten heeft last van hoge werkdruk’ en ‘Negenduizend leraren nodig werkdruk onderwijs normaliseren’, dit zijn zomaar een paar koppen uit de krant van afgelopen maand.

Infographic: 15 manieren om uitstelgedrag te voorkomen

Blog

Iedereen heeft er wel eens last van: uitstelgedrag! Je leerlingen als ze hun huiswerk moeten maken of moeten leren voor een toets en jijzelf misschien als je diezelfde toetsen moet nakijken of een opzet moet

Jezelf gemakkelijk professionaliseren doe je met MOOCs!

Blog

University of London, Stanford en Yale. Wauw, als je daar toch zou kunnen studeren… Onderwijs op hoog niveau op een universiteit waar baanbrekend onderzoek gedaan wordt. Gisteren keek ik toevallig de film “Good Will Hunting”,

9 apps die je helpen om productiever te zijn

Blog

De meesten van ons hebben er wel eens mee te maken: een dip in de productiviteit. Geen ramp, maar soms zou je willen dat je iets meer gedaan zou krijgen in een dag. Het lastige

Je leerlingen goede feedback geven? Zo doe je dat!

Blog

Feedback geven doen we eigenlijk de hele dag door. Soms bewust, maar ook vaak zonder dat we het zelf weten. Blozen en zweten zijn bijvoorbeeld ook een vorm van feedback geven. Hiermee laat je weten

5 werkvormen voor een goed einde van je les

Blog

Weet je van elke leerling of hij/zij aan het einde van de les alles begrepen heeft? Aan het einde van de les nagaan of het leerdoel van de les behaald is, is niet altijd even

7 manieren om Symbaloo in de klas te gebruiken

Blog

Overzicht houden is voor velen van ons een behoorlijke uitdaging. Logisch ook, want overal staat informatie die we belangrijk genoeg vinden om te onthouden: op post-its, in een notitieboekje of onze agenda. Maar ook digitaal

4 tips om je online leermaterialen te organiseren

Blog

Toegegeven: soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel goede (en minder goede) websites die ik niet wil vergeten, dat ik soms het overzicht kwijtraak. Het opslaan van een

Boeken, blogs en leerpaden: de leukste lees- en leertips voor de vakantie

Blog

Heerlijk! De zomervakantie is in zicht! Daarom is het weer tijd voor een zomerblog met zomertips van Tumult. Want wat doe je met al die vrijgekomen uurtjes? Ik zie mezelf al liggen in die hangmat

Omgaan met online tools: hoe vind je de juiste voor jouw lessen?

Blog

Er lijkt haast geen dag voorbij te gaan of er wordt wel weer een nieuwe tool gelanceerd. Een applicatie waarmee je weer nét iets anders kan dan die andere duizenden tools die er al zijn.

Welke mogelijkheden heb je om je als docent te professionaliseren?

Blog

Begint het bij jou ook te kriebelen als je denkt aan de vakantie die voor je ligt? Eindelijk tijd voor ontspanning! En om de dingen te doen waar je de rest van het jaar niet

Meten is weten: over effecten van onderwijssbeleid en klasinterventies

Blog

Gisteren (20 juni) verscheen het boek ‘Kansrijk onderwijsbeleid’ van het Centraal Planbureau. Dit literatuuronderzoek ‘belicht de effecten van beleidsmaatregelen op het gebied van onderwijs’. Ik moest gelijk denken aan John Hattie die o.a. in zijn

Handige tools #19: vragenlijsten maken met Typeform

Blog

Hoe kom je er nou achter wat je leerlingen echt van je vinden? Of hoe toets je hun kennis over de les die je net gegeven hebt? Of hoe meet je wat je leerlingen al

[tumult_advanced_search]