LOB

LOB

Ondernemerschap – Jouw businessplan

Werkboekles

Leerlingen werken hun ondernemingsidee uit in een businessplan en pitchen dit om feedback te krijgen en hun plan aan te scherpen.

Hoe kom je er? – Hoe zijn anderen er gekomen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken de loopbaan van een inspirerend persoon en ontdekken hoe onverwachte stappen en interesses tot succes kunnen leiden.

Hoe kom je er? – Hoe maak je SMART doelen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze persoonlijke doelen concreet en haalbaar kunnen maken met behulp van de SMART-methode.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Afronding portfolio: Terugblikken en vooruitkijken op je LOB-proces

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun LOB-proces, kijken vooruit naar hun profielkeuze en benoemen wat ze hebben geleerd.

Inleiding – Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe zij nu al bezig zijn met hun toekomst en leren de vijf loopbaanvragen kennen die hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en maken een eerste portfolio-pagina die laat zien wie ze zijn.

Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun favoriete of beste vakken over hun kwaliteiten en toekomstmogelijkheden zeggen.

Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijd en de Profielwijzer.

Wat wil ik? – les: Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden bij het maken van keuzes door middel van stellingen, een dobbelspel en een klassikale uitwisseling.

Wat wil ik? – thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders wat hun favoriete speelgoed uit hun jeugd zegt over hun (beroeps)interesses.

Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke beroepen en beroepskenmerken bij hen en hun klasgenoten passen.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen, maken een informatieposter en koppelen deze aan hun eigen interesses en mogelijke beroepen.

Wat voor werk past bij mij? – Thuisopdracht: Werkkenmerken onderzoeken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders welke werkkenmerken bij hen passen en bespreken dit later in de klas.

Wie kan mij helpen? – Thuisopdracht: Netwerk in kaart brengen

Werkboekles

Leerlingen brengen samen met hun ouders/opvoeders hun netwerk in kaart en bespreken hoe dit netwerk kan helpen bij loopbaanoriëntatie.

Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe groot en waardevol dit kan zijn.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun profielkeuze door te oefenen met kiezen, terug te kijken naar hun LOB-traject en hun uiteindelijke keuze te presenteren.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de structuur van profielen en maken keuzes voor hun profiel-, keuze- en beroepsgerichte vakken.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: profielkeuze bespreken

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met hun ouders/opvoeders en reflecteren klassikaal op overeenkomsten en verschillen in mening.
[tumult_advanced_search]