Burgerschap

Burgerschap

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze op een rustige, eerlijke manier voor zichzelf kunnen opkomen. Door situaties na te spelen en elkaar tips te geven, oefenen ze hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.

Zelfvertrouwen – Hoe ga je om met emoties?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de vier basisemoties en hoe deze zich in verschillende situaties kunnen uiten. Ze oefenen met het herkennen, uitbeelden en op een gezonde manier omgaan met emoties.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht onderzoeken leerlingen hoe lichaamshouding invloed heeft op hun zelfvertrouwen. Door houdingen na te bootsen leren ze het verschil herkennen tussen een onzekere en zelfverzekerde uitstraling.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht maken leerlingen samen met hun ouders of verzorgers afspraken over hoe ze met verschillende emoties omgaan. Dit helpt om elkaar beter te begrijpen en te ondersteunen bij emoties zoals boosheid, verdriet, angst

Communiceren – Hoe breng je een boodschap verbaal over?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun boodschap duidelijk kunnen overbrengen in een gesprek en hoe ze beter kunnen begrijpen wat een ander bedoelt. Ze leren omgaan met ruis in communicatie en oefenen met

Communiceren – Hoe breng je een boodschap non-verbaal over?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen dat communicatie niet alleen via woorden verloopt, maar ook via houding, gezichtsuitdrukking, gebaren en oogcontact. Ze oefenen met het inzetten van non-verbale signalen om hun boodschap duidelijker en overtuigender over

Communiceren – Hoe breng je een boodschap digitaal over?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze verschillende digitale communicatiemiddelen effectief inzetten, afhankelijk van het doel en de doelgroep. Ze oefenen met het schrijven van berichten via WhatsApp, e-mail en sociale media.

Communiceren – Extra opdrachten (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht analyseren leerlingen non-verbale communicatie aan de hand van foto’s. Ze leren hoe houding, mimiek, gebaren en oogcontact samen lichaamstaal vormen en wat deze uitstralen.

Communiceren – Extra opdrachten (Thuisopdracht)

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders of opvoeders een situatie waarin sprake was van miscommunicatie. Ze analyseren wat er misging en bedenken samen hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

Conflicten voorkomen en oplossen – Is het plagen of pesten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten. Ze maken als klas afspraken om pesten te voorkomen en stellen een stappenplan op voor als er toch wordt gepest.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen op welke manieren je ruzies kunt oplossen en wanneer welke aanpak handig is. Ze oefenen verschillende situaties in een spel en leren reflecteren op hun eigen gedrag tijdens conflicten.

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe voorkom je vooroordelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen feiten en vooroordelen, en hoe snel men op uiterlijk of groepen oordeelt. Ze oefenen met herkennen en doorbreken van vooroordelen door te reflecteren en interviewvragen op te
[tumult_advanced_search]