Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Burgerschap
Burgerschap
Filters
Alle content
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Thuis – Actie!
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in kerken, moskeeën, tempels en andere gebedshuizen en denken na over de functie ervan. Daarna ontwerpen ze een eigen klassenhuis dat past bij hun groep en waar iedereen zich veilig en gehoord
Tweede Wereldoorlog: startpunt voor burgerschapsonderwijs
Blog
Het is bijna 5 mei! Dan vieren we de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderwerp om met je leerlingen bij stil te staan. Ook in de mentorles. Misschien zelfs juist in
Geef burgerschap een vliegende start met SEV
Blog
Burgerschapsonderwijs is tegenwoordig niet meer optioneel, maar verplicht. En als teamleider of mentor weet je: dat moet goed geregeld zijn. Maar hoe zorg je voor sterk, betekenisvol onderwijs dat leerlingen raakt én voldoet aan de
Samen leven – bij welke groepen hoor jij?
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.
Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.
Samen leven – wat vind jij belangrijk?
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.
Conflicten voorkomen en oplossen – klopt alles wat jij denkt?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen dat hun eerste indrukken vaak niet kloppen en dat ze snel geneigd zijn tot vooroordelen. Ze leren het verschil tussen feiten en vooroordelen en reflecteren op hun eigen oordelen over
Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed
Conflicten voorkomen en oplossen – is het plagen of pesten?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten en denken ze na over wat ze zelf en als klas kunnen doen tegen pestgedrag. Ze oefenen in het herkennen van situaties en bedenken
Het verschil tussen online pesten en gewoon pesten (plusopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht denken leerlingen na over de verschillen tussen online en offline pesten. Ze leren wat online pesten is, waarom het vaak heftiger binnenkomt en hoe je ermee om kunt gaan.
Wat doe je bij ruzie thuis? (thuisopdracht)
Werkboekles
In deze opdracht praten leerlingen thuis met een ouder, opvoeder, broer of zus over hoe ruzies verlopen. Samen maken ze een afspraak om daar voortaan beter mee om te gaan.
Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg
Werkboekles
De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.
Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen de namen van hun klasgenoten en ontdekken ze persoonlijke eigenschappen via een creatieve foto-opdracht. Door samenwerking en reflectie bouwen ze aan onderling begrip en een sterke groepsstart.
Kennismaken – Welke afspraken maak jij met je klas?
Werkboekles
In deze les maken leerlingen afspraken over hoe ze met elkaar willen omgaan in de klas. Door samen regels op te stellen, creëren ze duidelijkheid en een veilige leeromgeving.
Kennismaken – Ontdek je nieuwe school (Plusopdracht)
Werkboekles
In deze plusopdracht verkennen leerlingen hun nieuwe schoolgebouw en verzamelen ze belangrijke informatie over praktische zaken. Zo leren ze zich sneller thuis te voelen op hun nieuwe school.
Kennismaken – Samen vooruitkijken naar de brugklas (Thuisopdracht)
Werkboekles
Deze thuisopdracht nodigt leerlingen en hun ouders/opvoeders uit om samen stil te staan bij de veranderingen die het voortgezet onderwijs met zich meebrengt. Door elkaar vragen te stellen leren ze elkaars verwachtingen en gevoelens beter
Samen leven – Wat is vriendschap?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen wat vriendschap voor hen en hun klasgenoten betekent. Ze geven hun mening, beantwoorden vragen en kiezen een beeld dat past bij hun idee van vriendschap.
Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen welke normen en waarden schuilgaan achter hun meningen. Ze maken een grappige uitspraak over iets wat zij belangrijk vinden en verspreiden die om anderen aan het denken te zetten.
Samen leven – Hoe divers is jouw klas?
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen hun eigen profiel en vergelijken ze dit met dat van klasgenoten. Zo ontdekken ze zowel verschillen als overeenkomsten en leren ze nieuwsgierig te zijn naar elkaars achtergrond en persoonlijkheid.
Samen leven – Bekijk jij de situatie hetzelfde als jouw klasgenoten?
Werkboekles
In deze les ontdekken leerlingen dat iedereen situaties anders kan interpreteren. Door in gesprek te gaan en open vragen te stellen, leren ze elkaars perspectieven beter begrijpen.
Samen leven – Bij welke groepen hoor jij?
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze horen en welke rol ze daarbinnen vervullen. Ze denken na over wat deze groepen voor hen betekenen en in welke groep ze zich het meest zichzelf
Samen leven – Extra opdrachten (Plusopdracht)
Werkboekles
In deze plusopdracht leren leerlingen hoe je respectvol met anderen omgaat wanneer je het oneens bent of een lastig dilemma hebt. Ze oefenen met het herkennen van verkeerde reacties en het bedenken van goede manieren
Samen leven – Extra opdrachten (Thuisopdracht)
Werkboekles
In deze thuisopdracht gaan leerlingen in gesprek met hun ouders of opvoeders over het samenleven thuis. Ze ontdekken hoe ieder gezinslid denkt over regels, gewoontes en de sfeer in huis.
Zelfvertrouwen – Wat is omdenken?
Werkboekles
In deze les leren leerlingen hoe ze negatieve gedachten kunnen omdenken naar kansen. Door problemen als feiten te zien en vanuit daar nieuwe mogelijkheden te ontdekken, ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen en veerkracht.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]