Vlogs kijken, sporten, appen, huiswerk maken, werken, bijles krijgen, met vrienden afspreken, muziek spelen, naar feestjes gaan, ouders tevreden houden … Allerlei zaken die leerlingen tegenwoordig moeten combineren. En daarmee is het een grote klus om ondanks sterke impulsen van buitenaf een gezonde balans te houden in het dagelijks leven. Zoals ik noemde in de introductieblog zijn de leerlingen van nu deel van de drukke generatie, en daarom is het cruciaal om ze de juiste vaardigheden aan te leren waarmee ze zich kunnen handhaven in deze intensieve wereld. Als ouder kun je jouw kind ondersteunen bij het creëren en behouden van balans. Hoe precies? Dat vertel ik je in deze blog!

Een gezonde balans, wat is dat eigenlijk?

Drie op de vier studenten is emotioneel overprikkeld zijn en de drang naar succes op werk- en privégebied is hoog, schrijft Rosa Surachno in haar boek Generatie EI. Om te ontkomen aan deze druk, pleit zij voor een nadruk op balans. Dit legt ze uit als een continue afwisseling van inspanning en ontspanning. Op verschillende vlakken (privé, sociaal, werk en studie) is dit een van de belangrijkste pijlers om mentaal in evenwicht te blijven. Hieronder vier tips voor ouders!

Tip #1: vaste offline momenten inplannen

De voortdurende bereikbaarheid en communicatie via social media zoals Facebook, Twitter en WhatsApp kunnen voor een gevoel van druk zorgen. Deze media vormen namelijk een virtuele wereld, met een continue flow van informatie waarvan jonge mensen niks willen missen. Moeten zij echt alsmaar ‘aan’ staan? Vaak is dit geen bewuste keuze. Elke pling en like geeft namelijk een kleine dosis dopamine, waardoor je actief wil blijven op je telefoon of computer. Socialmediagebruik kan een echte verslaving zijn! Stel daarom grenzen aan digitaal gebruik en bespreek de impact ervan. Maak goede onderlinge afspraken en zorg voor een balans tussen ‘aan’ en ‘uit’. Zo kun je dat doen:

  • Download de apps RealizD of Moment of Forest. Deze beperken telefoongebruik op een speelse manier. Hierbij plant je bijvoorbeeld een zaadje en geef je aan hoelang je telefoonvrij wilt zijn. In die tijd groeit het zaadje tot boom. Bij stiekem kijken wordt de boom omgehakt!
  • Zorg dat telefoons uitstaan tijdens het opstaan. Zo wordt een directe informatieflow uitgesteld. Spreek bijvoorbeeld af om met het hele gezin telefoonvrij te ontbijten. Op deze manier geef je jouw kind meer rust, wat zorgt voor een grotere directe productiviteit en concentratie.

Tip #2: stoppen met multitasken

Lijkt het weleens alsof jouw kind soms met duizend dingen tegelijkertijd bezig is? Neuropsychiater Theo Compernolle beschrijft in Ontketen je brein hoe het brein omgaat met alle nieuwe media. Hij maakt een onderscheid tussen ‘simultaan multitasken (twee dingen tegelijkertijd doen) en ‘serieel multitasken’ (afwisselend onderdelen van verschillende taken uitvoeren). Beide vormen werken averechts op het vermogen relevante en gewenste prikkels te verwerken – en ongewenste prikkels dus uit te sluiten. Na een onderbreking door bijvoorbeeld een pling van telefoons, kost het minstens drie minuten om terug te komen op hetzelfde niveau van concentratie en snelheid.

Stimuleer jouw kind daarom om vooral te ‘right-tasken’: focus op een enkele taak voor minstens een uur, gevolgd door een goede pauze. Dit vermijdt frustratie en onrust, in studie-, werk-, én privésfeer. Ook leraren kunnen (het oefenen met) ‘right-tasken’ stimuleren in hun lessen.

Een filmpje over effecten van multitasken én social media op het brein: 5 Ways Social Media Is Changing Your Brain Right Now. Leuk om samen met je kind of met de klas te kijken.

Tip #3: bewuste chill-momenten inplannen

Veel Nederlanders streven naar continue productiviteit en efficiëntie. Dit is vaak waardevol, maar wel alleen als dit in balans is met non-productiviteit. Dat klinkt gek, denk je misschien. Maar heb je weleens gehoord van wuwei, een kernbegrip uit het taoïsme? Dit verwijst letterlijk naar ‘niet-doen’. Het staat haaks op het continu dingen (moeten) doen met snelheid, en het voortdurend ‘aan’ staan. Ontspanning, misschien zelfs verveling, kan een vruchtbare bodem zijn voor inspiratie en creativiteit, wat leidt tot balans. Stimuleer je kind daarom om bewust eens niets te doen. Laat hem/haar tijd verspillen en niet productief wezen, wie weet wat daaruit ontstaat. Zo kun je bijvoorbeeld wekelijks samen met jouw kind bekijken wanneer er in zijn/haar planning goede momenten zijn voor niet(s)-doen, chillen dus, het liefst natuurlijk offline!

Tip #4: a-sociaal durven zijn

Veel jongeren hebben een sterke ‘fear of missing out’. Door social media en een groot aanbod van activiteiten (zoals cursussen, feestjes en trips), is het verleidelijk om altijd in contact te staan met anderen. Dit kan voelen als verplichting en sociale druk. Het is belangrijk dat jongeren zich hier soms niks van aan te trekken, dingen op eigen houtje ondernemen en realiseren wat zij zelf leuk vinden om te doen. Creëer daarom samen met jouw kind een balans tussen samen en alleen zijn; ook dit kan bewust wekelijks worden verwerkt in de planning. Het hebben van een fijne eigen plek of kamer om zich in terug te trekken kan hierbij goed werken, net als het hebben of ontwikkelen van hobby’s, om zo de afwisseling tussen verplichte en gewilde activiteiten te vergroten.

En verder …

Nog een belangrijk aspect bij het behouden van een gezonde balans met minder druk is het leren omgaan met keuzes. Dit bespreek ik in de volgende blog De drukke generatie #3: hoe begeleid je leerlingen bij het maken van keuzes? met handige tips voor leraren. Houd de blog dus goed in de gaten!

Ik gun jongeren de vaardigheid om inspanning en ontspanning op een gezonde manier af te wisselen. Leerlingen kunnen wel wat begeleiding en support gebruiken, want uit eigen ervaring weet ik: het is bar lastig om jezelf te beschermen tegen continue input, inspanning en activiteit. Ook weet ik: oefening baart kunst. Dus ouders, jullie support en advies is nodig!

Heb jij meer ideeën of tools die balans kunnen vergroten? Laat het mij weten via ninawendel@tumultgroep.nl of reageer op deze blog.

Print Friendly, PDF & Email