Contenttypes

Contenttypes

Filters

LOB-taken – Compleet pakket: Oriëntatie op jezelf, beroepen en profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen voeren een reeks praktische en reflectieve LOB-taken uit om hun kwaliteiten, interesses, netwerk en profielkeuze te onderzoeken, te onderbouwen en te presenteren.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met ouders of opvoeders en reflecteren op eventuele overeenkomsten en verschillen in mening.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de opbouw van profielen en maken keuzes voor profielvakken en keuzevakken.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?

Werkboekles

Leerlingen leren hun profielkeuze maken door twijfels te onderzoeken, beschikbare informatie te gebruiken en hun keuze te presenteren.

Wie kan mij helpen? – Thuisopdracht: Breng het netwerk van je ouders/opvoeders in kaart

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken het netwerk van hun ouders of opvoeders en ontdekken welke interessante beroepscontacten daar onderdeel van uitmaken.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk en dat van hun klasgenoten kunnen inzetten om loopbaanvragen te beantwoorden.

Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe zij het kunnen gebruiken bij hun loopbaanontwikkeling.

Wat voor werk past bij mij? – Thuisopdracht: Welke werkkenmerken passen bij jou?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders welke werkkenmerken bij hen passen en ontdekken of zij interesse hebben in het werk van hun ouders of dat van een klasgenoot.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen op hun school, koppelen deze aan kwaliteiten, interesses en beroepen, en presenteren hun bevindingen.

Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke beroepen er zijn, welke kenmerken daarbij horen en welke beroepen bij henzelf en hun klasgenoten passen.

Wat wil ik? – Thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over je interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders of opvoeders wat hun favoriete speelgoed van vroeger zegt over hun (beroeps)interesses.

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij belangrijk vinden in hun loopbaan en bij het maken van keuzes, en leren dit onder woorden te brengen.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun persoonlijke interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijdsbesteding en de profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – Thuisopdracht: In gesprek over jouw kwaliteiten en talenten

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders hun kwaliteiten en talenten en vullen op basis daarvan hun profielwijzer verder in.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken zij het leukst vinden, wat ze daarin goed kunnen en bij welke beroepen deze vakken passen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, herkennen kwaliteiten bij anderen en koppelen deze aan passende profielen.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over de loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen gaan met hun ouder of opvoeder in gesprek over diens loopbaan, belangrijke keuzes en tips voor hun eigen toekomst.

Inleiding: Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen benoemen elkaars positieve kenmerken, maken een mindmap over zichzelf en verwerken dit in een persoonlijke portfolio-pagina.

Inleiding: Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken in hoeverre ze al weten wat ze willen in de toekomst, maken kennis met de vijf loopbaanvragen en bedenken hoe deze hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over LOB

Werkboekles

Leerlingen bespreken stellingen over LOB met hun ouders of opvoeders, zodat zij ook betrokken raken bij het loopbaanoriëntatieproces.

Inleiding: Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat LOB is, onderzoeken welke stappen zij zelf al hebben gezet in hun schoolkeuzeproces en verkennen hoe LOB op hun eigen school is ingericht.

Conflicten voorkomen en oplossen – Thuisopdracht: In gesprek over conflicten thuis

Werkboekles

Leerlingen gaan thuis in gesprek over conflicten en hoe ze daarmee omgaan.

Conflicten voorkomen en oplossen – Plusopdracht: Informatiefolder tegen online pesten

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken online pesten en maken hierover een informatiefolder met tips en uitleg.

Conflicten voorkomen en oplossen – Wat doe je tegen discriminatie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat discriminatie is, hoe het voelt en wat ze kunnen doen om het tegen te gaan.
[tumult_advanced_search]