Een collega mailde me deze week een inspirerend voorbeeld van een project dat een lerares deed met haar leerlingen. De klas vormde een reisbureau dat op aanvraag reisadviezen gaf voor een stedentrip. Naar Madrid met
Tijdens mijn eerste stage, in groep 5, gaf ik drie lessen op een hele schooldag. Geloof het of niet, de dag was dan ook helemaal gevuld. Ik verloor ongelooflijk veel tijd aan organisatiedingen die niet
Zelfs tijdens het praatje bij mijn diploma-uitreiking van de HAVO werd het genoemd: “Martina ging tijdens haar betoog voor het vak Nederlands op haar handen staan.” En zo was het ook. Ik pleitte voor het
“Ouders willen dat school streng is, maar niet voor hun eigen kinderen” Een mooie kop van een bericht van de rijksoverheid afgelopen maandag. Als school moet je strenge regels hebben, maar als je die regels
“It is more fun to talk with someone who doesn’t use long, difficult words but rather short, easy words like “What about lunch?” A.A. Milne – Winnie-the-Pooh Eén van mijn favoriete boeken is The Tao
Iedere docent krijgt er een keer mee te maken: ongemotiveerde leerlingen. Of je nou lesgeeft aan leerlingen van het vmbo, het gymnasium, speciaal onderwijs of zelfs volwassenenonderwijs, iedereen heeft wel eens last van motivatieproblemen. Maar
Iedereen ervaart het soms: alles in je is bezig om iets moois te maken en je bent zo druk bezig dat je de tijd vergeet… De Amerikaanse / Hongaarse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi bedacht er in
Op de PABO werd ik ermee doodgegooid. Eerst was het een DA model, later gingen we over op het ADI lesvoorbereidingsformulier. Als je de les aan de hand van dit formulier voorbereidde, wist je zeker
Goede voornemens, iedereen heeft ze. Dat kan aan het begin van een nieuw jaar, of natuurlijk bij de start van ene nieuw schooljaar! Ik heb er maar 1 dit jaar: direct opstaan als de wekker
Iedereen heeft er in meer of mindere mate mee te maken: ‘hoe geef je leiding aan een groep leerlingen, collega’s, medewerkers?’ In 2005 schreven Anne de Graaf en Klaas Kunst daar een opmerkelijk boek over:
Het begon een aantal jaar geleden. Samen met een vriendin op de bank met een doos tissues, chocolade en thee, keek ik naar de film PS. I Love You. In deze film krijgt een jonge
Hoe ziet jouw klas eruit? In de klas die ik lesgaf was gekozen voor teamtafels: vierkante en ronde tafels waaraan vier leerlingen kunnen zitten. Hun laatjes zaten in een kast, achter in de klas. Er
Zowel op school, als in m’n werk, als thuis heb ik in m’n leven al heel wat feedback gekregen. Bijvoorbeeld: ‘Je werkt te snel’ (die herinner ik me nog van m’n lagere school), ‘je loopt
Ik heb het toch elk jaar wel weer als het jaar op zijn einde loopt; zo’n nostalgisch gevoel over hoe snel de tijd gaat. Zeker dit jaar, mijn eerste jaar als moeder van een prachtige
Tumult komt vaak op scholen. Van een dorpsschool in Zeeland tot een school met 8 locaties in de provincie Groningen: stuk voor stuk scholen met eigen kwaliteiten. Sommige van die scholen werken op een heel
Ken je dat? Je staat voor de klas en iedereen kijkt je verwachtingsvol aan: ‘zeg jij het maar, jij bent de docent’. Met een ijsbreker zorg je dat die passieve houding gelijk aan de start
Denk je dat de lesstof te moeilijk is voor jouw leerlingen? Twijfel je aan hun kunnen? Stop! Leerlingen kunnen veel, vooral als je laat merken dat je in ze gelooft. En dat een hoog niveau
17 december 2006 staat er bij. Is het zo lang geleden dat ik een samenvatting van Ben Tiggelaars Dromen, Durven, Doen maakte? Ik weet nog dat het indruk maakte vanwege de concrete boodschap: als je
Als je iets wilt leren heb je grofweg twee manieren. Je hebt de probleemgerichte manier waarbij je leerlingen een probleem voorlegt dat ze moeten oplossen. Als je als docent een ‘slim’ probleem bedenkt, worden leerlingen
Elke maand bekijk ik voor onze website welke bestanden het meest gebruikt worden. Al een paar maanden scoort de docentenkaart Klassengesprek heel erg hoog. Een klassengesprek is als werkvorm natuurlijk een hele logische keuze voor
Leren bestaat uit drie stappen: aanleren, toepassen (in de praktijk brengen) en dit net zo lang herhalen tot het een automatisme is geworden. Dat geldt ook voor de vaardigheden. Je leert ze aan in de
Leermateriaal ontwikkelen is een creatief proces. Daarom vind ik het ook zo leuk. Je begint met een idee en het eindresultaat is iets tastbaars, zoals een boekje, een online module of een spel. Dat moment
Er zijn ontzettend veel boeken geschreven waar jij als docent of coördinator echt iets aan kan hebben. Boeken die je inspiratie geven, concrete lesideeën delen of tips geven over hoe je tijd bespaart. December is