Contenttypes

Contenttypes

Filters

Tumult maak je samen

Blog

Samenwerken is een belangrijke vaardigheid anno 2014. Bovendien is het een van de belangrijkste thema’s in onze manier van werken: samenwerken met elkaar als TumultTeam, samenwerken met onze drukkers en onze vormgevers en last but

Nu actueel: Begin eindexamens: vmbo’ers, zo dien je een klacht in!

Blog

Houdt de vmbo’er er niet van om te klagen? Nog geen 20 procent van de eindexamenklachten die vorig jaar binnenkwamen bij het LAKS (Landelijk Actie Komittee Scholieren), was afkomstig van vmbo’ers (bron). Dat betekent dat

Inspiratie als motor voor studiesucces: een gesprek met Hicham Boulahfa

Blog

Ooit haalde hij onvoldoende na onvoldoende. Inmiddels heeft economie- en psychologiestudent Hicham Boulahfa (24) de smaak van het studeren te pakken gekregen. Naast zijn nog steeds groeiende verzameling van negens en hoger, geeft hij gratis

Meervoudige intelligenties in de praktijk #7: De intrapersoonlijke intelligentie

Blog

Misschien denk je als docent wel eens: hoe krijg ik deze leerling uit zijn of haar wereld? De leerling zit misschien regelmatig te dagdromen of werkt het liefste alleen aan een opdracht. Grote kans dat

29 manieren om creatief te blijven

Blog

Iedereen heeft wel eens een dipje. Ook als het op creativiteit aankomt ben je vast niet altijd even scherp. Prima, maar op sommige momenten is het wel handig om een beetje in een creatieve bui

De meerwaarde van ICT in de klas: een gesprek met Marc van Maastricht

Blog

Ieder mens wil graag leren. Alleen sluit het onderwijs niet altijd aan op die leerbehoefte. Dat vindt Marc van Maastricht. Biologiedocent, ICT-trainer/adviseur en Edutrainer. Hij pleit voor meer ICT-inzet in de lessen, maar wel met

Uitbreiding lesbrief Gedeelde examensmart is halve smart

Blog

De examenperiode komt eraan. Een spannende tijd! En voor leerlingen vaak ook een stressvolle periode. Daarom hebben we een lesbrief gemaakt waarin de leerlingen gaan uitspreken tegen welk vak ze het meeste opzien. Vervolgens gaan

Meervoudige intelligenties in de praktijk #6: De logisch-mathematische intelligentie

Blog

Opgaven maken, logisch redeneren, analyseren… De logisch-mathematische intelligentie is, naast de verbaal-linguïstische intelligentie, een intelligentie die over het algemeen veel aangesproken wordt in het huidige onderwijs. Daarom in deze blog een aantal ideeën voor werkvormen

Het TPACK-model: de integratie van technologie, didactiek en vakinhoud in het onderwijs

Blog

O, wat kon ik enthousiast zijn over een nieuw ontdekte tool tijdens de lerarenopleiding! Vol enthousiasme bouwde ik er dan een les omheen en verwachtte dat de leerlingen spontaan maximaal zouden leren en gemotiveerder dan

De toekomst van leren volgens de Lego Foundation

Blog

Ineens zag ik een boel mooie tweets voorbij komen, allemaal met de hashtag #ideaconf14. Berichten zoals: “Failure is the worst thing that can happen in school. But innovation demands failure”. Mijn interesse was gewekt, maar

Digitale hulp bij eindexamens

Blog

Het eindexamen staat weer voor de deur. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden tot in den treure voorbereid op de landelijke eindtoetsen. Niet alleen leerlingen, maar ook scholen voelen de enorme prestatiedruk. Scholen moeten immers

Smartphones in de les: ja of nee?

Blog

“Doe die mobiel weg!” hoor je een aantal docenten zeggen aan het begin van dit filmpje van het programma De School van BNN. “Ik vind echt dat die docenten overdrijven” zegt een leerling. Alle docenten

Innoveren gaat vanzelf #4: Tumult op weg naar 2017

Blog

Wie heeft ooit meegemaakt dat een plan tot precies het gewenste resultaat leidde? Niemand! Na afloop van elk project kun je altijd wel analyseren wat er is gebeurd, waarom je bent uitgekomen waar je bent

Meervoudige intelligenties in de praktijk # 5: De verbaal-linguïstische intelligentie

Blog

Uitleggen, vragen stellen, teksten lezen… Een groot deel van de lessen bestaat uit verbale communicatie. De verbaal-linguïstische intelligentie is, naast de logisch-mathematische, dan ook een intelligentie die in het algemeen veel aan bod komt op

Wat motiveert ons om te werken? 7 interessante inzichten

Blog

Na 16 weken zwangerschapsverlof weer aan het werk gaan vind ik best spannend. Gelukkig voelt het kort na binnenkomst al alsof ik nooit ben weggeweest! Ik vind het fijn om weer een paar dagen per

Uitbreiding lesbrief Leer meer in minder tijd!

Blog

Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen zich ergens echt in verdiepen? Geef ze de opdracht ‘expert’ te worden in hun deelonderwerp en hun medeleerlingen les te geven! Met de werkvorm ‘experts’, ook wel bekend als

Handige tools #5: digitaal mindmappen deel 2

Blog

Vorige week schreef ik over de voordelen van digitale mindmaps en wat je er mee kunt doen in de les. In deze blog leg ik in 5 korte stappen uit hoe je een online mindmap

Martina in Ethiopië #3: de lesinhoud vs de lesmethode

Blog

“Is this letter capital i, or small i? Is this letter capital i, or small i? Is this letter capital i, or small i? Is this letter capital i, or small i? Is this letter

Bussemaker inspireert Tumult!

Blog

Maandag 17 maart gaf PvdA-minister van onderwijs Jet Bussemaker een toespraak bij een symposium van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Het thema was ‘Vaardigheden voor de toekomst’ en Jet Bussemaker heeft ons, als experts

Meervoudige intelligenties in de praktijk #4: De interpersoonlijke intelligentie

Blog

Lekker kletsen tijdens de les, constant communiceren via de smartphone, gekke bekken trekken… Bijna alle leerlingen lijken deze intelligentie sterk ontwikkeld te hebben: de interpersoonlijke intelligentie. Maak van de nood een deugd en gebruik deze

‘Flippen’ in 5 stappen

Blog

Het toepassen van ‘Flipping the Classroom’ is eenvoudiger dan je zou verwachten. In onderstaand vijfstappenplan laat ik zien hoe gemakkelijk het is om dit principe toe te passen. Je kunt er bij wijze van spreken

Handige tools #4: 4x quizzen maken bij leerzame video’s

Blog

Een tijdje geleden schreef Arnoud al een prachtige blog over Educanon en hoe je deze tool inzet om je klas effectief te flippen. Er zijn meer tools die het mogelijk maken om video’s interactief te

Infographic: Waarom zou je flitskaarten gebruiken als leermiddel?

Blog

In een eerdere blog had ik het over een digitale tool voor het maken van flitskaarten. Ik had het kort over de voordelen van digitale flitskaarten en op welke manier je ze kunt inzetten in

Meervoudige intelligenties in de praktijk #3: De lichamelijk-motorische intelligentie

Blog

We horen het zo vaak: we bewegen te weinig. En dat leidt tot allerlei lichamelijke en geestelijke problemen. We zitten dan ook grote delen van onze dag: op school, op het werk, tijdens het eten,

[tumult_advanced_search]