Contenttypes

Contenttypes

Filters

Leren of stampen: de feiten op een rij

Blog

Ik kan het me nog goed herinneren: tijdens de pauze in een hoekje van de kantine toch nog even snel die woordjes Duits of Frans erin proberen te stampen. Niet hoe het hoort natuurlijk, maar

Werken met Nearpod: mijn ervaringen

Blog

Eerder schreef ik al over de interactieve presentatietool Nearpod. Ik was heel enthousiast over deze tool. Inmiddels heb ik de tool in een echte les gebruikt. Benieuwd naar hoe ik dit college heb ingericht en

2014: terugkijken op een jaar vol ICT-ontwikkelingen #2

Blog

Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, gaat het erg hard met de digitalisering van het onderwijs in Nederland. En dat merkten we vooral tijdens onze reflecties en kick-off’s. En met meer dan 500

Toetsen nakijken: zo doe je het sneller, slimmer en leuker!

Blog

Aan de hand van de 7 tips in deze blog kun jij sneller, met meer plezier én ‘pedagogisch verantwoord’ toetsen nakijken.

Strafwerk, de klas uit of nablijven: ja of nee?

Blog

Tweede klas, economie. Wat er gebeurde, geen idee meer. Maar het zal iets met mijn overduidelijke aanwezigheid in de klas te maken hebben gehad: leren deed ik graag, maar thuis. Op school had ik het

Samen leren met peer learning

Blog

Waarom delen leerlingen een klas met elkaar? Omdat een docent zijn verhaal zo maar één keer hoeft af te steken in plaats van dertig afzonderlijke keren? Wij denken dat er nog veel winst valt te

2014: terugkijken op een jaar vol ICT-ontwikkelingen #1

Blog

Het einde van het kalenderjaar is in zicht. De sint is vervangen door de kerstman en de kerstbomen worden opgetuigd. Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen ict-jaar. Want dat de digitalisering

Het hoe, wat en waarom van leerpaden #1

Blog

Eén van de kenmerken van de digitale revolutie is de explosie aan informatie. Over alle denkbare onderwerpen kun je vrijwel alle ins- en outs wel vinden. Al die informatie is behoorlijk ongeordend, staat dwars door

Mijn droomschool: het onderwijs in 2032

Blog

Hoe ziet het onderwijs er in 2032 uit? Dat is de vraag waar iedereen over na mag denken. Sinds de campagne ‘#onderwijs2032’ half november startte, stroomden de reacties binnen. Schitterend om te zien dat iedereen

Uitbreiding lesbrief Christmas time!

Blog

Het Tumult Kerstspel met uitbreidingen 2.0 en 3.0 is op veel scholen bekend en al jaren enthousiast in gebruik tijdens de dagen voor de kerstvakantie. Tijd voor een nieuw kerstspel dus! Dit jaar geen uitbreidingsset

Onderwijs in het buitenland #4: hard werken op Spaanse scholen

Blog

Zoveel landen, zoveel verschillende onderwijssystemen?! Met deze vraag starten we een nieuwe serie blogs over onderwijssystemen in andere landen. We zijn nieuwsgierig naar hoe het onderwijssysteem in een land zoals Finland, IJsland, Hongarije of België

Gamification: ja of nee?

Blog

Gamification is een hot topic. Tijd om eens onder de loep te nemen wat het nou precies is. Moet je er iets mee in het onderwijs en zo ja hoe? In deze blog lees je

Handige tools #12: interactieve presentaties met Nearpod

Blog

Als je graag lesgeeft met tools, zul je het misschien herkennen: je hebt voor je les een PowerPointpresentatie gemaakt, een link naar een interessante YouTube-video en een paar quizjes om de hele klas te activeren.

Zorgeloos de zorgplicht uitvoeren

Blog

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden sinds begin van dit schooljaar niet meer van het kastje naar de muur gestuurd: scholen hebben een zorgplicht, waardoor er voor bijna iedere leerling een plekje is in

Straf: ja of nee?

Blog

Tumult houdt het graag positief. We houden niet van een wijzend vingertje en hele brainstormsessies gaan op aan het positief brengen van bepaalde thema’s (pesten, verslaving etc.). Want onze positieve houding betekent niet dat we

Onderwijs in het buitenland #3: een beetje vertrouwen uit Finland 

Blog

Een nieuw land waarvan we het onderwijs onder de loep nemen. En niet zomaar een land. Dit is het land met het meest besproken onderwijssysteem van Europa, misschien wel van de wereld. Het land met

Onderwijsgeschiedenis #6: De digitale revolutie – deel 2

Blog

Op 22 november bestaat Tumult 15 jaar. Bij zo’n moment hoort terugkijken en ‘op z’n Tumults’ kwam daarbij al het spijkerschrift in Mesopotamië voorbij, had ik het over de Grieken, Karel de Grote en de

Positiviteit in de klas

Blog

“Jongens, houd daar eens mee op!”, “Kom op, doe niet zo kinderachtig” en “Sttt, wees eens stil, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?”. Dit zijn veel gehoorde zinnen in de klas. Het sluipt er

Uitbreiding lesbrief Privacyproof!

Blog

Iedereen mag alles van mij weten?! Van 21-28 november is de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staan de rechten van het kind centraal. Voor de lesbrief wilden we dit thema iets anders invullen. Is

Sandra legt uit #3: van studiekeuze naar loopbaanleren

Blog

Vanaf schooljaar 16-17 gaat er behoorlijk wat veranderen voor vmbo’ers die een sector moeten kiezen. Onze uitgever Sandra maakte er drie handige infographics over waarin je alle informatie vindt die je nodig hebt. Deze week

Onderwijsgeschiedenis #5: de digitale revolutie – deel 1

Blog

Vanwege Tumults 15e verjaardag volgende maand kijken we terug: natuurlijk naar onze eigen ontwikkeling, maar met minimaal net zoveel interesse naar de bredere onderwijsontwikkeling. Na het spijkerschrift in Mesopotamië, de Grieken, Karel de Grote, de

Handige tools #10: digitale woordwebs

Blog

Woordwebs, woordspinnen, woordwolken… Er wordt min of meer hetzelfde mee bedoeld: je plaatst een vraag of centraal thema in het midden en schrijft er gerelateerde woorden omheen. Woordwebs zijn al sinds jaar en dag een

Docentenissues #1: Help, ik moet mentor worden!

Blog

Bij de trainingen die ik voor Tumult doe op scholen, zie ik heel verschillende mentoren. Je hebt de super enthousiaste en betrokken mentoren: sommigen geven zelfs de indruk liever alleen mentor te zijn in plaats

Maak je school 21e eeuw proof

Blog

Brave leerlingen die lijdzaam de bevelen van de alwetende docent opvolgen is ZO 20e eeuw! Leerlingen moeten kritisch en mondig worden en bovenal verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Maar hoe integreer je deze 21st

[tumult_advanced_search]