Contenttypes

Contenttypes

Filters

Uitbreiding lesbrief Op weg met vijf loopbaanvragen

Blog

Wat wil je later worden? Ik kan me nog goed herinneren wat mijn droombaan was: tuinarchitect. Op de een of andere manier ben ik echter de Pabo gaan doen en daarna Onderwijskunde. Die laatste stap

Iedereen heeft talent!

Blog

De laatste tijd hoor ik vaak negatieve geluiden over het onderwijs. Docenten die ik spreek, klagen over de directie en de beslissingen die ze neemt: er worden te veel veranderingen van bovenaf ingevoerd. Dit brengt

Op ontdekkingsreis: zo maak je gepersonaliseerd leren concreet!

Blog

“Kunnen jullie onze docenten helpen om meer ICT in de lessen te gebruiken?”. Met stip de meest gestelde vraag die we de afgelopen jaren binnen kregen… Waarom willen scholen eigenlijk zo graag ICT inzetten? In

6 manieren waarop tools je lessen kunnen veranderen

Blog

Kun je je de tijd nog herinneren dat mobiele telefoons verboden waren in de klas? En dat er af en toe gewerkt werd in een computerlokaal? En wilde je echt iets anders doen in de

Hart voor het onderwijs #1: Vereniging Openbaar Onderwijs

Blog

We zien ze wel eens langskomen op het journaal of in de krant: belangenclubs voor het onderwijs. Tientallen zijn het er. Maar waar staan ze precies voor en hoe brengen ze dat ten uitvoer? In

De jaarlijkse Tumultrevisie: waarom doen we die en wat is het resultaat?

Blog

Even op mijn lijstje kijken: Studievaardigheden 3-4 vmbo, Studievaardigheden 3 havo/vwo en Kiezen Profiel nog, dan is de inhoudelijke revisie voor volgend schooljaar klaar. Daarna doen we de opmaak en vervolgens gaat het materiaal via

Leergebiedoverstijgende kerndoelen voor het VSO bij Tumult

Blog

Twee dagen per week werk ik als leerkracht op een basisschool. Woorden als leerrendement, talentontwikkeling en kerndoelen horen daar bij de vocabulaire van alledag. Dat laatste woord, kerndoelen, hoor je tegenwoordig ook in de wandelgangen

Opleiden voor het onbekende: 8 banen die in de toekomst heel normaal zijn

Blog

Het wordt wel vaker geroepen: de kinderen die nú op school zitten, worden opgeleid voor beroepen die nu nog niet eens bestaan. Maar hoe kun je weten wat je moet kunnen als je nog niet

Franse kinderen gooien niet met eten: over geduld hebben en opvoeden

Blog

‘Een derde van je leven bestaat uit wachten.’ Deze uitspraak nam ik mijn vader niet in dank af. We stonden namelijk al een uur in de rij voor een of andere culturele bezienswaardigheid in Normandië.

Mees Kees #1: Astrid over haar Meester Frank

Blog

Stuntelig, onhandig, maar ook grappig en stoer: dat is Mees Kees, de meester op een basisschool en hoofdpersoon in de gelijknamige boeken en films. In deze blogserie lees je dat er in het echte leven

Systemen goed organiseren: Sandy saves the day!

Blog

Je hoort het in vrijwel alle organisaties: klachten over systemen die niet deugen. En afhankelijk van hoe een medewerker de organisatie ervaart (en welke rol die heeft), klinkt de klacht tussen ‘bekijk het allemaal maar’

Over Tumult Reflecties: Wat belangrijk is, moet je belangrijk maken!

Blog

In deze periode van het jaar rijden wij als Tumulters kriskras door Nederland om op scholen die met Tumultmateriaal werken ‘Tumult Reflectie’-sessies te doen. Aan de hand van activerende (tumultueuze’) werkvormen reflecteren we met de

Uitbreiding lesbrief: Kies je klassiekers!

Blog

De sprookjes van Hans Christian Andersen, Don Quichot, Madonna, Beethoven, Jip & Janneke … zomaar een aantal klassiekers. Klassiekers komen niet allemaal uit de vorige eeuw of daarvoor. In elk decennium worden nieuwe klassiekers geboren!

Drive – hoe werkt motivatie?

Blog

Denk eens terug aan een moment waarop je met iets bezig was waar je nog uren mee door kon gaan. Waar je niet te stoppen was en het gevoel had dat de wereld om je

De Himalaya-aanpak op de OPP van de Amsterdamse Theaterschool

Blog

Dat waren intensieve weken: ‘klimmen’ met docenten en studenten van de Opleiding Productie Podiumkunsten van de Amsterdamse Theaterschool. De Edutrainers Sander van Acht en Arnoud Kuijpers van onze Tumult Groep begeleidden in februari de kerndocenten

Betere schoolresultaten? Vervang bureaus door fietsen!

Blog

Als je erover nadenkt, verschilt school niet zo heel veel van een traditionele kantoorbaan. Je komt opdagen rond een uur of 8, 9, gaat aan je bureau zitten en bent het grootste deel van de

Hoe neem je jouw school of organisatie mee (naar de top): de Himalaya-aanpak!

Blog

Ken je dat: binnen je school of organisatie leven veel ideeën over ‘hoe het beter kan’, vaak gekoppeld aan klachten over dingen die niet lekker lopen. Het is de bron voor continue verbetering. Alleen het

Kunst is overal: 300 smartphones vormen een koor

Blog

Kunst is overal om ons heen. En je kunt met bijna alle voorwerpen die je kunt bedenken, wel een vorm van kunst creëeren. Neem bijvoorbeeld 300 smartphones en tablets die samen een koor vormen en

Handig bij leren: conceptmapping!

Blog

In de overdadige hoeveelheid blogs, nieuwsberichten, twitterberichten, chats, reportages oftewel ‘content’, raak je gemakkelijk het spoor bijster. En terwijl die contentvulkaan maar doorgaat, moet jij als docent, student of simpelweg geïnteresseerde wereldburger wel de voor

Fundamenteel vmbo volgens Sander Dekker en de rol van de Tumult Groep

Blog

Op 15 december 2014 schreef Sander Dekker een brief aan de Tweede Kamer over de ontwikkelingen in het vmbo. De staatssecretaris wil graag een ’toekomstbestendig (voorbereidend) beroepsonderwijs’ realiseren en dat is natuurlijk een open deur,

Onderwijs in het buitenland #6: Sovjetstriktheid in Hongarije

Blog

Zoveel landen, zoveel verschillende onderwijssystemen? Met deze vraag starten we een serie blogs over onderwijssystemen in andere landen. We zijn nieuwsgierig naar hoe het onderwijssysteem in een land zoals Finland, IJsland, Hongarije of Singapore vormgegeven

6 redenen voor sociaal-emotionele vaardigheden op de middelbare school

Blog

“Zelfvertrouwen”, “Gevoelens, wensen en opvattingen”, “Sociale vaardigheden en relaties”… Voor welke leeftijdsgroep zijn deze vaardigheden belangrijk om te ontwikkelen? A. 4-12 jaar B. 12-18 jaar C. beide leeftijdsgroepen Als je het antwoord moet baseren op

Persoonlijke studiebegeleiding bij leerlingen: hoe doe je dat?

Blog

Er zijn duizenden docenten die op school lesgeven met Tumultmateriaal. Maar ook buiten school zijn er docenten die Tumult gebruiken bij het persoonlijk begeleiden van leerlingen. Dit zijn docenten die vanuit een huiswerk- of bijscholingsinstituut

Docenten Nederlands slaan de handen ineen!

Blog

In de afgelopen jaren heb ik een verandering in het onderwijsveld gezien. Er wordt steeds meer beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en inbreng van de individuele docent. Verschillende docenten verzamelen zich en vinden bij

[tumult_advanced_search]