Afgelopen zomer beschreef ik drie onderwijstrends die wij als Edutrainers op basis van gebruikersgedrag vaststelden. In die blog stelde ik drie dingen vast: 1. steeds meer docenten maken zelf content. 2. steeds meer docenten ‘flippen’
Hoe kun je leerlingen levensechte ervaringen laten opdoen? Alleen door het ook écht te doen, dachten wij! Dus geen ‘stel-je-voor-opdrachten’ of rollenspellen in de les, maar heldere, praktijkgerichte opdrachten voor buiten het klaslokaal. Met de
Af en toe even je benen strekken is fijn. Ik ken iemand (met kantoorbaan) die zweert bij Workpace. Elke zoveel minuten gaat je beeldscherm op zwart of krijg je een melding dat je bepaalde oefeningen
In de vorige blog in deze serie beschreef ik onze zoektocht naar een krachtige leerlijn voor sociaal-emotionele vaardigheden. We laten je graag meekijken met de uitkomst. Hoe gaat onze leerlijn er dan uit zien? De
Toen ik de titel van het onderzoek las – ‘Jongens tegen de meisjes’ – dacht ik ‘Ah, het zoveelste onderzoek waarin wordt verteld dat het huidige onderwijs te feminien is’. Niets is minder waar. De
In eerdere blogs gaven we uitleg over het raamwerk van het nieuwe Tumult in de brugklas (studievaardigheden) werkboek. Tijd om ook eens te kijken naar het nieuwe LOB dossier dus. LOB dossier? Ja: LoopbaanOriëntatie en
In deze serie krijg je in elke blog een aantal korte lesideeën die een beetje afwijken van het alledaagse. Wil je je leerlingen wat variatie en ontspanning gunnen tijdens hun drukke lesdag? Houd dan deze
We zijn vorig jaar gestart met het schrijven van nieuw lesmateriaal. De eerste twee nieuwe titels zijn verkrijgbaar: Tumult in de brugklas (studievaardigheden) voor havo/vwo en Tumult LOB dossier voor klas 2 vmbo (- t
Elk jaar organiseert Microsoft een feestelijke avond voor alle bedrijven waarmee ze gedurende het schooljaar samenwerkt in het onderwijs. Een divers gezelschap van schoolleiders, techneuten, trainers, onderwijsconsultants en onderwijsontwikkelaars komt dan bij elkaar om te
Ik heb altijd een notitieblokje en een pen bij de hand. Voor het geval er opeens een briljant idee in me opkomt als ik nét even niet m’n laptop bij de hand heb. Maar ik
Je hoort het regelmatig in het nieuws: samenwerken is een belangrijke vaardigheid. In je toekomstige werk is het een van de belangrijkste vaardigheden die je moet bezitten. Ook op de middelbare school heb je deze
E-learning is overal. Meer en meer lesmaterialen zijn online beschikbaar of hebben zelfs een complete digitale variant (zoals bijvoorbeeld onze abonnementen Tumult in de Brugklas en Tumult LOB). Ook kun je als school, afdeling, vaksectie
Het begin van het schooljaar is de periode van de kick-offs bij Tumult. We reizen het hele land door om het vaardighedenonderwijs op de kaart te zetten bij scholen die met ons materiaal (gaan) werken.
Het vormgeven en versieren van m’n verslagen op de middelbare school vond ik denk ik het leukste om te doen. Nou vond ik teksten schrijven ook niet erg, maar de opmaak doen, daar keek ik
Mijn eerste spreekbeurt ging over luchtballonnen. Het was in groep 6 van de basisschool en ik was hartstikke nerveus. Spreken voor een groep gaat me inmiddels makkelijker af. Maar ik ben ook een behoorlijk aantal
In 2013 ben ik op het Graaf Engelbrecht te Breda geslaagd voor het vwo. Ik wist dat ik een tussenjaar wilde nemen, om op adem te komen van zes heftige jaren, maar vooral om mezelf
Een hele middag lang zitten staren naar mijn boeken, zonder daadwerkelijk iets te doen. Dat was bij mij geen uitzondering tijdens mijn tijd op de middelbare school. Ik kon zo’n tegenzin hebben dat ik gewoon
“Mam/pap, weet jij waar mijn broodtrommel/sjaal/linker-sok/tas/agenda/haarborstel/sleutel/etc. ligt?!” Hoe vaak ik die vraag wel niet heb gesteld vroeger! Standaard kreeg ik een vraag terug: ‘Heb je wel goed gezocht?!’ O zeker, gezocht had ik en goed
Hoe goed ken je elkaar eigenlijk? Sommige mensen zijn er een ster in om goede vragen te stellen, geïnteresseerd te zijn in anderen en altijd open te staan voor nieuwe contacten. Een mooie eigenschap, die
De Vietnamoorlog en de industriële revolutie in Lancashire. Daarover ging mijn examen Geschiedenis. Dat ik het machtig interessant vond is (nog steeds) goed te zien aan de twee speciale boeken die ik hiervoor moest doorploegen.
Aantekeningen maken. Het is waarschijnlijk iets wat de meeste leerlingen automatisch doen. Maar hóe je dingen noteert, heeft wel degelijk effect op hoe goed je het onthoudt. In deze blog geef ik je een aantal
“Wat hebben Utrecht Centraal en de mentorles met elkaar gemeen?” Zo op het eerste gezicht vrij weinig. Bij de verdiepingskick-off ‘Planning en organisatie van het vaardighedenonderwijs’ starten we met deze vraag. Bij het plannen van
SO’s, MO’s, proefwerken, proefwerkweken… Het aantal toetsmomenten liegt er niet om op de middelbare school. Er wordt heel wat gevraagd van leerlingen qua leren, vooruitkijken, plannen en presteren. Daar worden ze op school in begeleid,
Soms heb je van die dagen waarop alles soepel gaat en je moeiteloos al je werk afkrijgt. Je zit in een lekkere flow en deze dagen vliegen voorbij! Aan de andere kant heb je natuurlijk