In het kader van de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 15 maart 2017 dit keer een lesbrief over politiek. Leerlingen vormen in groepjes een ministerie, kiezen een aantal stellingen uit en presenteren deze aan de klas.
Op 16 november 2016 organiseerde het Corlaer College in Nijkerk een TEDx Education: de TEDxCorlaerCollegeED. Een evenement dat deze school jaarlijks organiseert. Omdat wij veel samenwerken met het Corlaer College en zij werken met ons
Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn vorige blog met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: studievaardigheden aanleren. Vandaag ga ik dieper in op deze taak.
Op een mistige koude decemberochtend in 2014 ontmoette ik op het Haarlemse Sterren College drie betrokken en bevlogen docenten die samen een nieuwe LOB lijn ontwikkelden. Julia de Jong, Ingrid Blankert en Sander Deitmers vormen
“Jullie mogen kiezen: of we doen komende weken de normale lessenreeks, of jullie mogen als klas zelf beslissen wat jullie komende weken gaan doen. Dat kost jullie meer werk, maar dat levert waarschijnlijk ook meer
Eerder al schreef mijn collega Suzanne een blog over de drie schoolniveaus waarvoor wij lesmateriaal maken. In deze blog vertel ik daar meer over: welke concrete verschillen zitten er tussen de niveaus in ons lesmateriaal?
We hadden vorige week een geweldige NOT-week vol gesprekken met betrokken leraren. Wat daarbij opviel: passie voor het leraarsvak! Startpunt van gesprekken is de vraag waarom en hoe je je als leraar blijft ontwikkelen. En
Wat een geweldige week hadden we tijdens de NOT! Onder het motto ‘Tumult maak je samen’ nodigden we onze standbezoekers uit om mee te denken over onderwijsontwikkeling aan de hand van diverse stellingen. In dit
Wij geloven in feedback. Alleen dan word je beter! Feedback vragen over ons materiaal doen we door middel van enquêtes (voor leerlingen en docenten) en veel contact met docenten. We wilden ook graag eens praten
Sinds vorig jaar vernieuwen we ons materiaal. En daar zijn we trots op! Daarom vonden we het tijd om weer eens een les uit een van onze vernieuwde abonnementen te delen. Omdat de open dagen
Een beurs bezoeken… Een dag met vele indrukken, veel nieuwe gezichten en een energieke sfeer. Beurzen bezoeken is stiekem een hobby van mij: ik ga altijd weg vol inspiratie en ideeën. Wat er vervolgens van
Het idee was dat ik mijn woordjes leerde en dat mijn moeder er een paar vroeg, om te checken of ik ze kende. In de praktijk gebeurde het weleens dat ze me de woordjes simpelweg
Van 24 januari tot en met 28 januari staat Tumult op de NOT in de Jaarbeurs Utrecht. We nodigen bezoekers uit om mee te denken over het belang van het leren van vaardigheden voor leerlingen.
Het gebeurt niet vaak, maar laatst had ik een les ‘over’ waardoor ik ruimte had om mijn vwo 6-leerlingen de volgende vraag voor te leggen: ‘Wat willen jullie vandaag leren?’ Zestig verbaasde en enigszins paniekerige
Als het om toetsen leren en huiswerk maken gaat, willen de meeste leerlingen in zo min mogelijk tijd een zo hoog mogelijk resultaat behalen. Logisch! En op het internet zwermt het van de tips de
Het hoofdkantoor van Tumult relatief klein: gemiddeld zijn we met z’n achten aan het werk. Maar dat doet niet af aan de kwaliteit. Zowel de kwaliteit van het materiaal en de diensten die we leveren,
Maak de vaardigheden belangrijk. Dat was de belangrijkste conclusie uit mijn vorige blog in deze serie. Want als je wil zorgen dat (studie)vaardigheden een centralere rol bij jou op school krijgen, dan is het essentieel
Met het vaardighedenonderwijs kun je als school alle kanten op. Je kunt de vaardigheden laten geven door de mentor, zodat je daarmee direct een (extra) contactmoment tussen leerling en mentor creëert. Je kunt er een
Wat moeten mentoren zijn, doen en kunnen? Als ik deze vraag stel aan een aantal vrienden om mij heen die zowel vakdocent als mentor zijn, is het antwoord eensgezind: VEEL! En inderdaad, er ontstaat een
Het einde van het jaar nadert. Het wordt dus weer eens tijd om na te gaan denken over goede voornemens! Het bedenken van goede voornemens vind ik iets gezelligs hebben: nadenken over het afgelopen jaar