Het allermooiste aan lesgeven, vind ik het contact met leerlingen. Daarom is het mentoraat in mijn ogen ook zo ontzettend tof. Als mentor heb je nog meer contact met een select groepje leerlingen. Dit jaar
Sinds we met onze eerste Tumultabonnementen op de markt verschenen (dat is zo’n kleine twintig jaar geleden), krijg ik regelmatig de vraag: “Hoe weten we nu dat het gebruik van dit lesmateriaal het gewenste resultaat
Is bij jullie op school de formatie al rond? Ieder jaar is het weer een grote klus om ieders wensen zo goed mogelijk terug te laten komen in de formatie voor volgend jaar. Niet alleen
Wij rekenden net uit, dat voor de eerste scholen al over ongeveer vier weken de zomervakantie start. Vanzelfsprekend gaan wij vrolijk door, zodat jullie in schooljaar 17-18 weer direct kunnen starten met ons (nieuwe!) lesmateriaal.
Iedereen heeft goede én slechte eigenschappen. Dat geldt niet alleen voor alledaagse dingen als ‘je rommel niet opruimen’ of ‘goed kunnen luisteren’, maar ook zeker tijdens het studeren. Welke eigenschappen of gewoontes hebben jouw leerlingen
Al meer dan 50 leerpaden voor lesgeven met ICT staan er op het kanaal van Edutrainers. We ontwikkelen de inhoud zelf in samenwerking met experts. Hoe bepalen we de inhoud van het leerpad en hoe
Vanuit Edutrainers werken wij met verschillende Edupartners die het hele land door reizen naar scholen voor workshops. Daarnaast produceren ze leerpaden vanuit hun expertise. Wie heb jij al ontmoet? In deze blog maak je kennis
Eerder al zag je een meesterproef van ons langskomen, als lesbrief. En voor de oplettende lezer van onze nieuwsbrief: die verschilt inderdaad behoorlijk qua inhoud én opzet van deze meesterproef. Dit komt omdat dit een
Wat vond ik dat moeilijk toen ik 17/18 was: een studie kiezen! Ik heb ongeveer het hele land gehad en studies van milieuwetenschappen tot aan media & informatiemanagement bezocht. Inschatten hoe studeren écht is valt
We doen ons best om het lesmateriaal zó te schrijven, dat leerlingen en docenten precies weten wat ze moeten doen. Maar Tumult zou Tumult niet zijn als we geen leuke extra’s hebben. Daarom maken we
Dat sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk zijn in onze samenleving, is duidelijk. Regelmatig moeten we samenwerken, maar ook is het belangrijk dat we ons bewust zijn van de manier waarop we een boodschap overbrengen. En ook zelfvertrouwen
Ken je de Wet van Moore? De ‘wet’ is vernoemd naar Gordon Moore, één van de oprichters van chipfabrikant Intel, die in 1965 voorspelde dat elk jaar de capaciteit van een chip zou verdubbelen. Moore
Tieners besteden een groot deel van hun tijd in een schoolgebouw. Uit onderzoek blijkt dat de omgeving waar leerlingen zich in bevinden van grote invloed is op het leren van leerlingen. Klaslokalen met muren in
Heb je de lesbrief van deze week al gezien? De lesbrief van deze week is de In-de-vaklesopdracht van het hoofdstuk Samenwerken uit het abonnement Tumult in de brugklas studievaardigheden 1 h/v. In deze blog leg
Elke maandagochtend om 8.45 begin ik mijn werkweek met mijn mentorles. Vijftien slaperige leerlingen uit vwo 5 komen dan de klas binnengedruppeld. Naar aanleiding van dit artikel uit de NRC, waarin wordt aangekaart dat tieners
Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn eerste blog uit deze serie met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: oudergesprekken voeren. Vandaag ga ik dieper in
We zijn bij Tumult gek op feedback! We geloven namelijk dat je alleen op deze manier het beste resultaat krijgt. Alle lessen die we maken, gaan intern door meerdere feedbackrondes heen. En dan heb ik
Op 16 november 2016 organiseerde het Corlaer College in Nijkerk een TEDx Education: de TEDxCorlaerCollegeED. Een evenement dat deze school jaarlijks organiseert. Omdat wij veel samenwerken met het Corlaer College en zij werken met ons
Van huis uit heb ik nadrukkelijk meegekregen hoe belangrijk het is om een opleiding te doen. Daarnaast hebben mijn ouders me geleerd dat ik vooral iets moet doen wat ik leuk vind en me niet
In een aantal gesprekken over onderwijsontwikkeling willen we in de aanstaande maanden onderzoeken wat de cruciale succesfactoren zijn en hoe we wij die als Edutrainers betrekken in de ontwikkeltrajecten op scholen. De introductie van deze
In een aantal gesprekken over onderwijsontwikkeling gaan we in de aanstaande maanden onderzoeken hoe wij als Edutrainers de cruciale succesfactoren inzetten bij onderwijsontwikkeling. De concrete ervaringen van Edutrainers bij projecten op klantscholen gebruiken we bij
Uiteindelijk valt of staat goed vaardigheidsonderwijs naar mijn mening met een goede structuur; alle betrokkenen – leerlingen, ouders, docenten, mentoren en directie – weten precies wat er wordt bedoeld met (de aanpak van) vaardigheden als