Contenttypes

Contenttypes

Filters

Focus op vaardigheden #6: leren met emotie – hoe en waarom?

Blog

Zouden feiten en emotie van elkaar gescheiden moeten zijn? Is woordjes leren saai? Als je het mij vraagt absoluut niet. Op mijn huiswerkinstituut is elke dag emotie voelbaar: er wordt soms gelachen, gebaald en gezucht,

Uitbreiding lesbief Welke gegevens deel jij?

Blog

Voor het plannen van je route tot aan je zorgkosten declareren: overal is tegenwoordig een app voor. Dat we vaak gegevens moeten delen voor het gebruiken van de app, daar zijn we ons niet altijd

Het nieuwe digitale LOB-portfolio: een preview

Blog

Bij Tumult willen we ons constant blijven ontwikkelen en verbeteren. Daarom brengen we continu verbeteringen aan in onze online leeromgeving en luisteren we daarvoor naar feedback van gebruikers. Werk je in schooljaar 2018-2019 met onze

Lesmateriaal bestellen? Gebruik een handige checklist!

Blog

De zon heeft zich weer laten zien en dat betekent dat het einde van het schooljaar nadert. Ben jij ook met allerlei voorbereidingen voor volgend schooljaar bezig? En heb je nog van alles te regelen,

Uitbreiding werkvorm ‘Omdenken!’

Werkvorm

Leerlingen leren problemen omdenken naar mogelijkheden en passen dit toe op school, thuis en in wereldoriëntatievakken.

Wat betekent de AVG voor leraren?

Blog

Nog 45 dagen, dan is het zover. Op 25 mei 2018 verandert de privacywetgeving in Nederland. De Wet bescherming persoonsgegevens vervalt dan en wordt vervangen door de AVG, oftewel: Algemene verordening gegevensbescherming. Er zijn veel

Tumult op de basisschool #10: hoe is het om ermee te werken?

Blog

Dit schooljaar hebben de eerste scholen met Tumult op de basisschool gewerkt. Waarom kozen deze scholen voor het lesmateriaal van Tumult en hoe bevalt het werken ermee? En vanuit welke visie op vaardigheden doen ze

Een update over registerleraar.nl

Blog

Het nieuwe lerarenregister is al een tijdje in ontwikkeling, en er is op dit moment veel discussie over de invulling van het nieuwe register. Hoe zit het nu eigenlijk? Augustus 2018 gaat het nieuwe lerarenregister

Uitbreiding werkvorm ‘Waar ben jij trots op?’

Werkvorm

Leerlingen ontdekken hun talenten en vergroten hun zelfvertrouwen met creatieve opdrachten over trots zijn en kwaliteiten.

De drukke generatie #1: hoe help je leerlingen bij een gezonde balans?

Blog

Vlogs kijken, sporten, appen, huiswerk maken, werken, bijles krijgen, met vrienden afspreken, muziek spelen, naar feestjes gaan, ouders tevreden houden … Allerlei zaken die leerlingen tegenwoordig moeten combineren. En daarmee is het een grote klus

Onderwijsvernieuwers #2: werken en leren op Spinoza20first

Blog

Een vernieuwingsschool staat nooit los van de mensen in de organisatie. Want wat merken de leerlingen ervan? En de docenten, moeten die een andere rol aannemen? In deze tweede blog over Spinoza20first in Amsterdam bespreek

Marinka Kuijpers: “Laat los dat leerlingen in het lob-gesprek een beroep moeten kiezen”

Blog

Loopbaanleren draait om ervaringen opdoen, hierop reflecteren en stappen zetten om verder te komen. Dat kon je lezen in deel één van het interview met hoogleraar Marinka Kuijpers. Bij het loopbaanleren is begeleiding van leerlingen

Marinka Kuijpers: “Je ontwikkelt je loopbaan niet via een methode”

Blog

Wat is loopbaanleren? Waarom is het zo belangrijk om ervaringen op te doen? En wat mankeert er aan veel LOB-methodes? Als er iemand is die zulke vragen over loopbaanbegeleiding en -oriëntatie kan beantwoorden, is het

Focus op vaardigheden #5: online informatie zoeken en beoordelen – hóe dan?!

Blog

Tweedeklasser Marlo verzucht: “Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. En we mogen geen Wikipedia gebruiken.” Steunend op zijn ellebogen laat hij zijn voorhoofd in zijn handen zakken en staart hij naar het scherm

Tips en tricks: hoe ga je om met een overvolle agenda?

Blog

Zaten er maar meer uren in een dag: je hebt een overvolle agenda en aan het einde van de dag ben je nog niet aan al je taken en verantwoordelijkheden toegekomen. Vooral als startend docent

Uitbreiding lesbrief Het grote werkplekexperiment!

Blog

Ben jij meer een sloddervos met een altijd rommelig bureau? Of eerder een pietje precies, met alle zaakjes altijd netjes op orde? Iedereen heeft zo z’n eigen voorkeuren voor een werkplek, dus ook je leerlingen!

Uitbreiding werkvorm ‘Zoek informatie over uitvindingen van vroeger!’

Werkvorm

Leerlingen zoeken informatie over historische uitvindingen en plaatsen deze in context via tijdlijn, presentatie of museumbezoek.

Aanmelden voor het mbo: wat verandert er?

Blog

Een spannende tijd, een vervolgopleiding kiezen. Voor mij was het na vele open dagen en meeloopdagen duidelijk: de opleiding psychologie. Toen ik eenmaal die keuze had gemaakt, was ik nog niet klaar. Want ik moest

Onderwijsvernieuwers #1: highlights uit het onderwijsconcept van Spinoza20first

Blog

We merken het aan alles: stakende leraren, de aandacht voor (het betere) onderwijs in Finland en het vervolg op Onderwijs2032, bijvoorbeeld. Het onderwijs moet vernieuwen, vinden we met zijn allen. Grootse, landelijke veranderingen zijn prachtig,

Digicoaches in actie: het onderwijs van de toekomst

Blog

Hoe zorg je ervoor dat docenten bij jou op school meer gaan werken met ICT? Nou, door bijvoorbeeld een aantal van die docenten op te leiden tot digicoaches! In deze blog vertel ik je over

De drukke generatie: een introductie

Blog

Houd je vast! Wist je dat er in Nederland 432 universitaire, 600 mbo-, en 218 hbo-bacheloropleidingen zijn? En dat de jongeren van nu nog veel meer te kiezen hebben? Denk aan cursussen, buitenschoolse en sociale

TEDxCorlaerCollege ED #5: grenzeloos leren

Blog

Het Corlaer College organiseerde eind november voor de vijfde keer een TEDx Education. We kwamen er geïnspireerd van terug! In deze blog blik ik terug op de ideeën die ik er heb gehoord. Het thema

ICT in de les: drie tips voor succes

Blog

Ik gebruik graag digitale middelen in de les. Ze bieden namelijk de mogelijkheid om eindeloos te variëren in je lessen en om leerlingen te motiveren. Stel dat je een paar digitale tools op het oog

Uitbreiding lesbrief Op naar de top!

Blog

Olympische sporters werken keihard om hun doelen te bereiken. Met de lesbrief Op naar de top! ontdekken je leerlingen hoe ook zij planmatig naar hun doelen kunnen toewerken. Gebruik de suggesties in deze blog om

[tumult_advanced_search]