Contenttypes

Contenttypes

Filters

Handige tools #35: direct feedback geven en formatief toetsen met Formative

Blog

Feedback geven op het moment dat leerlingen het nodig hebben is een mooi idee, maar in de praktijk soms lastig te realiseren. Terwijl jij nog ingeleverde opdrachten aan het nakijken bent, zijn je leerlingen misschien

De docent als mens #6: uitstel als wondermiddel voor je luisterhouding

Blog

Hoe geef je leerlingen het gevoel dat ze gehoord en begrepen worden? Door vragen te stellen, samen te vatten en je lichaamstaal en stemgebruik aan te passen kun je al veel bereiken, vertelde ik in

OnderwijsInzicht 2019: welke inzichten deden we op?

Blog

Een dag vol inspiratie was het: OnderwijsInzicht 2019, een congres over onderwijs en technologie georganiseerd door Kennisnet, de PO-Raad en de VO-raad in samenwerking met SIVON. Er viel genoeg te beleven. Zo verzorgde Karen Cator

Onderwijskunde met Tumult #3: hoe ontwikkel je leermateriaal – volgens het 4C/ID-model?

Blog

Een gevaarlijk onderwerp om over te bloggen: het 4C/ID-model. Waarom? Omdat het een complex ontwerpmodel is, met best wat cijfers achter de komma. Een blog geeft het model dus per definitie simplistisch weer. Toch is

Uitbreiding lesbrief Bezoek een open dag met je ouders/opvoeders

Blog

De open dagen. Ook jullie school doet er vast aan mee. Dan weet jij als geen ander hoe belangrijk het is voor leerlingen om zich hier goed op voor te bereiden. Er komt zoveel op

Uitbreiding lesbrief Vroeger …

Blog

Jagers en verzamelaars, pruiken en revoluties, en wereldoorlogen. Dit zijn een paar van de tijdvakken waarin de geschiedenis is ingedeeld in het (basis)onderwijs. Wil je geschiedenis dichtbij brengen? En leerlingen een actieve ontdekhouding geven? Doe

De docent als mens #5: Lieve leerling, ik hoor je!

Blog

Wanneer je als docent leerlingen op een persoonlijke manier verder wilt helpen, moet je altijd eerst goed weten wat er allemaal speelt en wat er in de leerling omgaat. Dit geldt voor lastige problemen, maar

Uitbreiding lesbrief Mindful het nieuwe jaar in!

Blog

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Maar veel nieuwe kansen kunnen ook benauwen. Want daar komt de eerste toetsweek al aan, het optreden van de muziekschool én het werkstuk van aardrijkskunde moet nog af. Als docent kun

Studievaardigheden door de jaren heen in drie lesbrieven

Blog

Waar ken jij Tumult van? Veel docenten kennen ons van het lesmateriaal studievaardigheden. Want van al onze uitgaves wordt dat materiaal het meest gebruikt. Al bijna twintig jaar werken we vanuit de visie dat vakoverstijgende

Pep de klas op met een spel

Blog

December is in het onderwijs altijd een pittige maand: drukte rondom kerst en sinterklaas, de kerstvakantie voor de deur, korte dagen en vermoeide leerlingen. Een goed moment om de boel levendig te houden met wat

De vrolijkste lessen voor het einde van het jaar!

Blog

Een goed begin is het halve werk, maar een goed einde is ook wat waard. Daarom in deze blog drie vrolijke lessen om met de klas te doen. Hiermee sluit je het kalenderjaar op een

Hoe ga je om met verschillen in de klas?

Blog

We zijn allemaal anders. In de klas heb je te maken met verschillen in niveau, tempo of interesses. Daar kun je als docent rekening mee houden wanneer je jouw lessen ontwerpt. Maar in een klas

Uitbreiding van Het Tumult kerstspel 2018

Blog

Zoals elk jaar kun je het schooljaar afsluiten met het fameuze Tumult kerstspel. Ook dit jaar hebben we alles uit de kast getrokken om te zorgen dat je knallend het jaar afsluit. In deze blog

De docent als mens #4: lachen, gieren en brullen – hoe zet je humor in?

Blog

Grapjes, plagerijtjes en samen lachen zijn op verschillende manieren heel waardevol in de omgang met leerlingen. Dit betekent natuurlijk niet dat iedere les een cabaretvoorstelling moet worden of dat je nooit serieus kunt zijn. Wanneer

De leraar als professional in een digitale wereld: de weg naar digitale vaardigheid

Blog

Leraren van nu staan voor heel andere uitdagingen dan hun collega’s vijftig jaar geleden, toen ‘de schoolmeester’ nog een hoog aanzien genoot. Dat werd me weer duidelijk toen ik de aflevering Ode aan de onderwijzer

Uitbreiding werkvorm ‘Wie ben jij … in de klas?’

Werkvorm

Leerlingen ontdekken via de Paarse Vrijdag Krant en deze werkvorm hoe je een veilige, inclusieve schoolomgeving creëert.

Hoe laat je leerlingen veilig fouten maken in de klas?

Blog

Wist je dat ze in de VS een faillissement in hun cv zetten? Stel je voor: je bent met de beste ideeën en bedoelingen een bedrijf begonnen en na een jaar moet je de stekker

De AVG in de praktijk #4: vier schoolsituaties die je beter kunt voorkomen

Blog

Meer grip hebben op je privacy. Dat is een van de belangrijkste doelen achter het invoeren van de privacywet AVG, eerder dit jaar. Niet zo gek dus, dat veel van de punten uit de wet

Handige tools #34: taken organiseren met Trello

Blog

Je hebt behoefte aan overzicht over je taken, je wilt samenwerken met je collega’s en je wilt je leerlingen leren plannen. Dat kan allemaal met Trello! Hoe werkt het? Een paar voorbeelden van hoe Trello

Week van de Mediawijsheid: hoe word je mediawijzer?

Blog

De Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november) is een week met speciale aandacht voor hoe we bewust en actief deelnemen aan onze mediasamenleving. Om jouw online actieve leerlingen te kunnen begeleiden is bijblijven

Uitbreiding lesbrief Apps die je leven makkelijker maken

Blog

Apps op je telefoon, wie heeft ze niet. Er worden allerlei campagnes gevoerd om minder op je telefoon te zitten. Maar wees eerlijk, sommige apps zijn écht handig! Even kijken hoe laat de bus gaat

Werkvorm Klaar met schelden!

Werkvorm

Lesideeën om schelden bespreekbaar te maken en positief met boosheid om te gaan.

Aan de slag met digitale geletterdheid

Blog

Digitale geletterdheid, een hot item deze dagen. Zeker in de aanloop naar de Week van de Mediawijsheid. Maar wat het is digitale geletterdheid nou precies? En wat moet je doen om de digitale geletterdheid van

De docent als mens #3: eerste hulp bij psychische problemen

Blog

Omdat we als docenten zo ontzettend veel jonge mensen voorbij zien komen, krijgen we vroeg of laat allemaal te maken met een leerling die (in meer of mindere mate) last heeft van psychische problemen. Vorig

[tumult_advanced_search]