Zijn je leerlingen op zoek naar informatie voor een werkstuk, presentatie of iets anders? En is het eerste wat ze doen Google raadplegen? Dan is het nuttig om ze te laten zien dat er tal
Op Mijn Tumult vind je alles wat je nodig hebt voor een complete Tumult-les: interactieve werkvormen, filmpjes, lesbrieven, stappenplannen en ga zo maar door. De werkboeken heb je dus niet per se nodig: je kunt
Digitale tools: ben je er enthousiast over of ben je juist sceptisch? Heb je ze eigenlijk wel nodig? Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon een stelling roepen en leerlingen hun vinger laten opsteken als ze het
Klasgenoten storen, niet luisteren naar docenten en ouders, al een dag na de toets vragen of je het nu nóg niet hebt nagekeken … Het lijkt soms wel of onze puberleerlingen alleen maar aan zichzelf
Of leerlingen nu in groepjes moeten werken of moeten overleggen: samenwerken komt in de klas vaak voor. Wanneer leerlingen van de samenwerkingsopdracht ook van elkaar leren spreken we van samenwerkend leren of coöperatief leren. Hoe
Veel scholen werken in de onderbouw aan studievaardigheden met het lesmateriaal van Tumult. Dat is ontzettend mooi, want deze vaardigheden hebben leerlingen nodig om goed te kunnen functioneren op school en daarna. Maar hoe zit
We staan in onze complexe wereld voor uitdagingen die vragen om creatieve en innovatieve oplossingen. De creatieve vaardigheden die hiervoor nodig zijn leren leerlingen in vakken zoals tekenen, muziek of ckv. Vakken die dus geen
Of ze nu een geschiedeniswerkstuk maken of een natuurkundig practicum voorbereiden: leerlingen hebben vaak genoeg iets te onderzoeken. Dat is mooi, want uit onderzoek blijkt dat onderzoeksgericht leren het leren op een dieper niveau brengt.
Wordt ons lesmateriaal ingezet zoals we voor ogen hadden? Valt er nog wat aan te sleutelen? Als lesmateriaalmakers zijn we gek op dit soort feedback en zoeken we die ook regelmatig zelf op. Bijvoorbeeld door
Een schouderophaal. ‘Weet ik veel.’ ‘Boeit me niet.’ ‘Ja, en?’ Of de onderuitgezakte houding met armen over elkaar die zegt: ‘Ben je nu klaar, mag ik weg?’ Het is maar een greep uit de tekenen
Met alle musea die Nederland rijk is valt er genoeg te ontdekken: over micro-organismen, auto’s, mode, noem maar op. Heb je leerlingen die musea bij voorbaat saai of stom vinden? Laat ze hun eigen museum
Leerlingen krijgen vaak de opdracht om presentaties, posters of filmpjes te maken waarin ze laten zien wat ze geleerd hebben. Naast vakkennis, ontwikkelen leerlingen zo ook bijvoorbeeld presentatie- of samenwerkingsvaardigheden. Bij het uitvoeren van zo’n
Vmbo-leerlingen in aanraking laten komen met kunst en cultuur. Dat was in 2003 het doel toen ckv voor vmbo werd geïntroduceerd als examenvak. Inmiddels zijn we ruim vijftien jaar verder en heeft ckv haar plek
In april staat de eindtoets weer voor de deur. Veel kinderen vinden die spannend. Maar waarom eigenlijk? Veel leraren oefenen de eindtoets van tevoren met de kinderen. En toetsen hebben je leerlingen ook al eerder
Elke leraar kan in de klas te maken krijgen met hoogbegaafde leerlingen. Hoe herken je deze leerlingen? En waar moet je rekening mee houden als je hen lesgeeft? We vroegen het voor deze Week van
We worstelen allemaal weleens met de balans tussen werk en privé. Vaak praten we over hoe we dit het beste kunnen scheiden, maar is dat wel altijd nodig? In deze blog beschrijf ik de voordelen
Veel leraren gebruiken tegenwoordig de leukste quiztools om hun lessen spannend en interactief te maken. Maar proefwerken of schriftelijke overhoringen worden vaak nog met pen en papier gemaakt. Waarom zou je de officiële toetsen niet
Hé, jij daar, aan de andere kant van dit scherm! Wat zie je er mooi uit vandaag! Ik ben alvast even aan het oefenen, want op 1 maart is het Nationale Complimentendag. Een mooie gelegenheid
Bij toeval of al zoekend kom je lesmateriaal tegen dat helemaal aansluit bij wat je wilt bereiken met de leerlingen. Misschien is deze methode interessant om aan te schaffen voor je school. Maar hoe bepaal
Ik val maar meteen met de deur in huis: dé LOB-methode die de oplossing biedt voor alles bestaat niet. Marinka Kuijpers zei het ook al in een interview dat we met haar hadden: “Je ontwikkelt