Eenzaamheid onder jongeren is een groeiend probleem. Bijna 1 op de 3 jongeren voelt zich wel eens eenzaam, 1 op de 9 voelt zich sterk eenzaam (CBS, 2022). Eenzaamheid kan gepaard gaan met psychische problemen
Moeilijke onderwerpen vinden altijd snel hun weg naar het klaslokaal. Als er iets bijzonders of heftigs gebeurt op school of in de wereld, dan zullen ook jouw leerlingen dat tegenkomen en met elkaar delen. Al
Oei, een leerling heeft een kwetsende opmerking gemaakt. De confrontatie aangaan is niet altijd even leuk, maar niks zeggen is ook geen optie. Hoe bewaar je de sociale veiligheid, zonder dat je deze leerling afvalt?
Heb je nieuwe leerlingen in de klas? Of een hele klas die je nog niet kent? Of wil je leerlingen met elkaar laten kennismaken in de brugklas? Een goede kennismaking met leerlingen is het halve
We hoeven je vast niet te vertellen dat de start van het schooljaar een belangrijke tijd is. Die eerste weken, ook wel de Gouden Weken genoemd, zijn hét moment voor jou en je leerlingen om
In deze blogserie geven we tips voor werkvormen die niet veel tijd kosten, maar wel wat ontspanning of energie geven op een lange schooldag. Na Een pakkende start van je les, Energizers om samen te
De zomervakantie komt langzaam in zicht. Dit maakt meestal duidelijk welke leerlingen er extra hard aan moeten trekken om het schooljaar goed af te sluiten. Maar hoe motiveer je leerlingen die maar niet in beweging
Het is bijna 5 mei! Dan vieren we de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderwerp om met je leerlingen bij stil te staan. Ook in de mentorles. Misschien zelfs juist in
Wil je het mentoraat op jouw school beter organiseren? Ben je op zoek naar creatieve manieren om de mentorles te verbeteren? Dan is het tijd om de leerlingen zelf aan het woord te laten! Bij
Achttien jaar is de leeftijd waarop je volgens de wet financieel zelfstandig bent. Best een grote verantwoordelijkheid op deze leeftijd. Om geldproblemen bij jongeren te voorkomen, is het belangrijk ze kennis en vaardigheden bij te
Wat gebeurt er als je schoolleiders bij elkaar zet en ze laat sparren over het mentoraat? Wat vinden zij belangrijk om hun mentoren aan te bieden en hoe doen ze dat? Wij organiseerden een rondetafelgesprek
Tweeduizend jaar geleden wist Socrates het al: de beste manier om een probleem op te lossen, is door de juiste vragen te stellen. Socrates zei over zichzelf dat hij niets wist en in gesprekken met
Het is weer bijna Valentijnsdag! Voor sommige mensen een reden om hun (al dan niet geheime) liefde te verrassen met een bos rode rozen of een leuk kaartje. Ook in je les kun je natuurlijk
Tijdens de mentorles kun je een scala aan onderwerpen behandelen, van profielkeuzes tot nieuwsberichten en van klassenuitjes tot conflicten die spelen. Dat kan ook een valkuil zijn. Herken je een van deze situaties? – je
Zie jij ook door alle online tools het bos niet meer? Begrijpelijk; het lijken er met de dag meer te worden. Al deze tools doen totaal wat anders, en soms eigenlijk precies hetzelfde. Welke kies
Tumult viert dit jaar zijn zilveren jubileum. Al 25 jaar zet Tumult zich in voor de beste mentorlessen op middelbare scholen en het ondersteunen van docenten in hun cruciale rol als mentor. Mentoraat: uitdagend en
Motivatie – het in beweging brengen – klinkt simpel, maar het is nog niet zo eenvoudig om als mentor te ontdekken waar die vonk van enthousiasme zit bij je leerlingen. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond
Het is inmiddels een jaar geleden dat heel de onderwijswereld op zijn kop werd gezet: de AI schrijftool ChatGPT kwam op de markt. En daarmee de angst voor verslagen die niet meer zelf geschreven worden,
Het is bijna zover: op 1 januari 2024 gaat het dringende advies in van het Ministerie van OCW om geen telefoons meer toe te laten in de klas. In de woorden van demissionair minister Dijkgraaf:
Leer je liever door filmpjes te kijken, een boek te lezen of een podcast te luisteren? Ben je een dromer, denker, doener of beslisser? Ben je reken-slim of taal-slim? Veel leerlingen én docenten denken dat
De wondere wereld van het hersenonderzoek heeft veel nieuwe kennis opgeleverd over hoe wij denken en leren. Maar al dat onderzoek heeft ook tot gevolg dat er veel onzin over te lezen is. Wat geloven