Contenttypes

Contenttypes

Filters

Samen leven – Bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze horen en welke rol ze daarbinnen vervullen. Ze denken na over wat deze groepen voor hen betekenen en in welke groep ze zich het meest zichzelf

Samen leven – Bekijk jij de situatie hetzelfde als jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat iedereen situaties anders kan interpreteren. Door in gesprek te gaan en open vragen te stellen, leren ze elkaars perspectieven beter begrijpen.

Samen leven – Hoe divers is jouw klas?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen hun eigen profiel en vergelijken ze dit met dat van klasgenoten. Zo ontdekken ze zowel verschillen als overeenkomsten en leren ze nieuwsgierig te zijn naar elkaars achtergrond en persoonlijkheid.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen welke normen en waarden schuilgaan achter hun meningen. Ze maken een grappige uitspraak over iets wat zij belangrijk vinden en verspreiden die om anderen aan het denken te zetten.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat vriendschap voor hen en hun klasgenoten betekent. Ze geven hun mening, beantwoorden vragen en kiezen een beeld dat past bij hun idee van vriendschap.

Kennismaken – Samen vooruitkijken naar de brugklas (Thuisopdracht)

Werkboekles

Deze thuisopdracht nodigt leerlingen en hun ouders/opvoeders uit om samen stil te staan bij de veranderingen die het voortgezet onderwijs met zich meebrengt. Door elkaar vragen te stellen leren ze elkaars verwachtingen en gevoelens beter

Kennismaken – Ontdek je nieuwe school (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht verkennen leerlingen hun nieuwe schoolgebouw en verzamelen ze belangrijke informatie over praktische zaken. Zo leren ze zich sneller thuis te voelen op hun nieuwe school.

Kennismaken – Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen afspraken over hoe ze met elkaar willen omgaan in de klas. Door samen regels op te stellen, creëren ze duidelijkheid en een veilige leeromgeving.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de namen van hun klasgenoten en ontdekken ze persoonlijke eigenschappen via een creatieve foto-opdracht. Door samenwerking en reflectie bouwen ze aan onderling begrip en een sterke groepsstart.

Werkboek Tumult in de brugklas Compact

Werkboek

Tumult in de Brugklas Compact biedt een efficiënte methode voor mentorlessen, speciaal gericht op brugklassers die snel moeten wennen aan hun nieuwe schoolomgeving. Met compacte versies van bewezen lessen over studievaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen

Werkboeken CKV

Werkboek

Tumult CKV laat leerlingen op een toegankelijke manier kunst en cultuur ontdekken door te kijken én zelf creatief aan de slag te gaan. De werkboeken en lesvoorbereidingen zijn direct beschikbaar en ondersteunen docenten met praktische

Werkboeken loopbaanbegeleiding

Werkboek

Tumult LOB biedt een complete leerlijn loopbaanbegeleiding met werkboeken, activerende lessen en lesvoorbereidingen die reflectie en toekomstgericht denken stimuleren. De thema’s, zoals “Wie ben ik?” en “Hoe bereik ik wat ik wil?”, helpen leerlingen stap

Werkboeken Sociaal-emotionele vaardigheden

Werkboek

Tumult biedt een volledige leerlijn voor sociaal-emotionele vaardigheden in de onderbouw, inclusief werkboeken, kant-en-klare lesvoorbereidingen en trainingen voor mentoren. De leerlijn behandelt thema’s als zelfvertrouwen, communiceren en conflicten oplossen.

Werkboeken Studievaardigheden

Werkboek

Tumult biedt een complete leerlijn studievaardigheden voor het voortgezet onderwijs, inclusief kant-en-klare lesvoorbereidingen, digitale materialen en trainingen voor mentoren.

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Wat doe je bij ruzie thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht praten leerlingen thuis met een ouder, opvoeder, broer of zus over hoe ruzies verlopen. Samen maken ze een afspraak om daar voortaan beter mee om te gaan.

Het verschil tussen online pesten en gewoon pesten (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht denken leerlingen na over de verschillen tussen online en offline pesten. Ze leren wat online pesten is, waarom het vaak heftiger binnenkomt en hoe je ermee om kunt gaan.

Conflicten voorkomen en oplossen – is het plagen of pesten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen plagen en pesten en denken ze na over wat ze zelf en als klas kunnen doen tegen pestgedrag. Ze oefenen in het herkennen van situaties en bedenken

Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed

Conflicten voorkomen en oplossen – klopt alles wat jij denkt?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat hun eerste indrukken vaak niet kloppen en dat ze snel geneigd zijn tot vooroordelen. Ze leren het verschil tussen feiten en vooroordelen en reflecteren op hun eigen oordelen over

Communiceren – duidelijke afspraken thuis (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze elkaar goed op de hoogte houden. Zo leren ze misverstanden voorkomen door duidelijker te communiceren.

Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.

Communiceren – hoe communiceer je online?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.

Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.
[tumult_advanced_search]