Contenttypes

Contenttypes

Filters

Geloofshelden: roeping, doorzetten en betekenis geven

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in geloofshelden en het concept ‘roeping’, en denken na over persoonlijke beproevingen. Ze leren dat volhouden en trouw blijven aan je overtuigingen ook in hun eigen leven van waarde is.

Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.

Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.

Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie

Werkboekles

Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.

Geloof in de wereld: symbolen, verhalen en zingeving

Werkboekles

Leerlingen verkennen verschillende godsdiensten en de rol van symbolen en verhalen in het geloof. Ze reflecteren op hun eigen overtuigingen en leren respectvol omgaan met religieuze diversiteit.

Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.

Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.

Jouw eigen feestdag: vrijheid, waarden en creativiteit

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij de betekenis van 4 en 5 mei en ontwerpen hun eigen feestdag over wat zij belangrijk vinden. Ze leren zo hun waarden om te zetten in creatieve, concrete plannen.

Feest in de buitenwereld: geloven, rituelen en licht

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe religies over de hele wereld feestvieren en wat de betekenis is achter symbolen zoals licht en rituelen. Ze vergelijken feestdagen, reflecteren op tradities en brengen hun eigen kijk in beeld.

Mijn meest speciale feest

Werkboekles

Leerlingen presenteren hun favoriete feest aan klasgenoten en reflecteren op wat het voor hen betekent. Ze ontdekken de rol van rituelen, familie, sfeer en persoonlijke voorkeuren bij feestmomenten.

Waarom vieren we feest?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waarom en met wie we feestvieren, en wat daarbij komt kijken. Ze reflecteren op feesten in hun eigen leven en de betekenis ervan in de samenleving.

Overhoren – zo help je je kind op de juiste manier

Artikel

Deze tekst helpt ouders om hun kind gericht te overhoren, afhankelijk van het type leerstof: kennis, toepassing of inzicht. Van woordjes tot samenvattingsvragen en rekenregels.

Huiswerk maken en toetsen leren – hoe kun je als ouder helpen?

Artikel

Dit artikel geeft ouders praktische handvatten om hun kind te ondersteunen bij huiswerk en toetsvoorbereiding, zonder de regie over te nemen.

Belonen – zo motiveer je je kind op een positieve manier

Artikel

Dit artikel laat ouders zien hoe beloningen kunnen helpen om pubers te motiveren voor taken waar ze weinig zin in hebben.

Pesten – wat kun je doen als ouder?

Artikel

Dit artikel helpt ouders signalen van pesten te herkennen en geeft praktische tips voor het gesprek met hun kind.

Werkblad: plannen met ouders / opvoeders

Werkvorm

In dit werkblad maken leerlingen samen met hun ouder of opvoeder een overzicht van hun schooltaken en plannen die in.

Werkblad: wat neem jij mee naar school?

Werkvorm

In dit werkblad denken leerlingen na over wat ze dagelijks nodig hebben om goed voorbereid naar school te gaan.

Werkblad weekplanning met tijdsmeting

Werkvorm

Met dit werkblad ontdekken leerlingen hoeveel tijd ze écht besteden aan hun geplande activiteiten.

Lesbrief aan of uit?!

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen en hun ouder/opvoeder samen hoe vaak ze ‘aanstaan’ door smartphonegebruik. Ze reflecteren op hun eigen schermtijd, spelen een spel over digitale keuzes, en bespreken wat écht nodig is en wat

Tumult is vernieuwd: altijd het juiste mentormateriaal!

Artikel

Met Tumult heb je als mentor, teamleider of schoolleider altijd direct toegang tot passende lessen en ondersteuning. Deze demo laat zien hoe je met drie overzichtelijke licenties eenvoudig werkt rond actuele thema’s als motivatie, LOB

Ons klassenuitje organiseren! 

Digibordles

KLASSENUITJE | Wie bedenkt het perfecte klassenuitje en komt met het beste plan? Misschien wordt jullie idee wel gekozen!

Hoe richt je een effectief LOB-dossier in?

Blog

Als mentoraat adviseur bij Tumult spreek ik regelmatig met middelbare scholen die zoeken naar een effectieve manier om hun LOB-dossier in te richten. Vooral voor het VMBO, waar een LOB-dossier verplicht is, blijkt het vinden

Zelfvertrouwen laten groeien en spanning verminderen: Angelica’s mentortips!

Blog

Zelfvertrouwen, in hoeverre sta je daar wel eens bij stil? Denk eens terug aan je eigen middelbare schooltijd. Welke docent gaf jou een berg zelfvertrouwen? En welke docent of mentor straalde rust en vertrouwen uit?

Help je leerlingen meer zelfvertrouwen en motivatie te ontwikkelen!

Blog

Als mentor speel je een cruciale rol in de persoonlijke ontwikkeling van je leerlingen. Jij kunt, samen met je klas, bijdragen aan een positief zelfbeeld, het vergroten van hun zelfvertrouwen en het versterken van hun
[tumult_advanced_search]