Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mentoraatscan voor teamleiders
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mentoraatscan voor teamleiders
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Contenttypes
Contenttypes
Filters
Plannen – In welke volgorde doe je jouw taken? (basisles 2)
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hun taken in een logische, effectieve volgorde te zetten op basis van urgentie, belangrijkheid en afwisseling.
Plannen – Hoe maak je een takenlijst? (basisles 1)
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een duidelijke en bruikbare takenlijst maken, als eerste stap in het plannen.
Leerstrategiën – Keuzeopdracht C: Een goed cijfer voor je toets
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met het analyseren en beantwoorden van toetsvragen om hun toetsresultaten te verbeteren.
Leerstrategiën – Keuzeopdracht B: Denk jezelf slim
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe positief of negatief denken invloed heeft op hun leerprestaties.
Leerstrategiën – Keuzeopdracht A: Leer je tekst met een mindmap
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren een tekst te verwerken en onthouden met behulp van een mindmap.
Leerstrategieën – Stappenplan: Zo leer je effectief
Stappenplan
Leerlingen leren in vijf concrete stappen hoe ze hun leerwerk effectief voorbereiden, uitvoeren en controleren.
Leerstrategieën – Hoe word je beter in leren? (basisles 2)
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen kiezen en testen een nieuwe leerstrategie en reflecteren op de effectiviteit ervan.
Leerstrategieën – Hoe leer jij? (basisles 1)
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe zij leren, vergelijken hun aanpak met klasgenoten en maken een persoonlijk stappenplan om effectiever te leren.
Plannen – Keuzeopdracht C: Zo stel je nooit meer uit
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken en testen manieren om zichzelf te motiveren en uitstelgedrag te voorkomen.
Plannen – Keuzeopdracht B: Schat jouw tijd goed in
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoeveel tijd ze echt besteden aan taken en vergelijken dit met hun eigen inschatting.
Plannen – Keuzeopdracht A: Zo doe je de belangrijke taken eerst
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hun taken te ordenen op basis van belangrijkheid en urgentie, zodat ze eerst doen wat echt nodig is.
Plannen – Stappenplan: Zo maak je een goede planning
Stappenplan
Leerlingen leren in zes overzichtelijke stappen hoe ze een realistische planning maken én volhouden.
Plannen – Hoe houd jij je planning vol? (basisles 2)
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen reflecteren op hun planning uit basisles 1 en ontdekken wat hen helpt of belemmert om die vol te houden.
Plannen – Bereid je voor op een drukke week (basisles 1)
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze meerdere grote taken overzichtelijk verdelen en inplannen om stress te voorkomen in drukke weken.
Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Toetsvragen bedenken
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bedenken zelf toetsvragen bij een hoofdstuk, waardoor ze actief aan de slag gaan met de leerstof.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Doelen stellen met je ouder
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun leerdoelen thuis met hun ouder of verzorger en ontdekken hoe zij daarin ondersteund kunnen worden.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken met de Cornellmethode
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met het maken van aantekeningen volgens de Cornellmethode en vergelijken deze met de uitlijnmethode.
Leerstrategieën – Klusopdracht: Verbeelden en groeperen
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren informatie beter te onthouden door gebruik te maken van de technieken verbeelden en groeperen.
Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.
Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.
Leerstrategieën – Hoe onthoud je alles wat je moet leren?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe het geheugen werkt en leren informatie onthouden met behulp van de geheugenpaleistechniek.
Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een tekst kunnen samenvatten door er zelf vragen over te stellen en die kort te beantwoorden.
Leerstrategieën – Hoe lees je sneller?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen meten hun leessnelheid en oefenen met technieken om sneller en efficiënter te lezen.
Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze duidelijke en gestructureerde aantekeningen maken tijdens een les met behulp van de uitlijnmethode.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Digibordlessen De week van de Mediawijsheid
[tumult_advanced_search]