Contenttypes

Contenttypes

Filters

Samen leven – wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.

Samen leven – hoe verschillend zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen zichzelf en hun klasgenoten. Door feiten te benoemen, samen te werken en te vergelijken, leren ze dat iedereen uniek is, maar ook dingen deelt.

Samen leven – bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.

Samen leven – wat is een goede vriend?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken

Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.

Kennismaken – ontdek je schoolgebouw (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht verkennen leerlingen op een actieve manier het schoolgebouw. Zo leren ze waar belangrijke plekken zijn en voelen ze zich sneller thuis op school.

Kennismaken – welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen samen afspraken over hoe ze in de klas met elkaar omgaan. Ze stemmen klassikaal op de belangrijkste regels en denken na over wat te doen als iemand zich er niet

Kennismaken – wat zijn de regels op school?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen op een interactieve manier welke regels er op hun school gelden. Door spel en gesprek leren ze het nut van regels kennen én denken ze na over hun eigen ideale

Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.

Wake-up call voor het onderwijs: de kracht van échte verbining

Blog

De blog laat zien dat de toename van gedragsproblemen in het onderwijs vooral voortkomt uit een gebrek aan verbondenheid, en dat mentoren met kleine, bewuste acties daarin het verschil kunnen maken.

Na de vakantie: hoe motiveer je jezelf?

Digibordles

MOTIVATIE | De vakantie is voorbij en nu is het weer tijd voor school. Hoe vind je je motivatie weer terug? Maak je eigen beloningenmuur!

Examenstress de baas door jouw persoonlijke mentoraanpak

Blog

Een persoonlijke, warme benadering van mentoren helpt examenleerlingen beter omgaan met stress in deze intense periode.

Check je stress: is het gezond of ongezond?

Digibordles

(SCHOOL)STRESS | Blijf je stress de baas en zet gezonde spanning in als jouw superkracht!

Wij-zij-denken: in de Tweede Wereldoorlog en nu

Digibordles

POLARISATIE | Wanneer wordt wij-zij denken gevaarlijk? In de Tweede Wereldoorlog gebeurde het. Gebeurt het nu nog steeds?

Bevrijdingsdag: wanneer ben je écht vrij?

Digibordles

VRIJHEID | Is 5 mei alleen maar feest, of zit er meer achter jouw vrijheid? Ontdek wat vrijheid betekent voor jou!

Geef burgerschap een vliegende start met SEV

Blog

Burgerschapsonderwijs is tegenwoordig niet meer optioneel, maar verplicht. En als teamleider of mentor weet je: dat moet goed geregeld zijn. Maar hoe zorg je voor sterk, betekenisvol onderwijs dat leerlingen raakt én voldoet aan de

Tweede Wereldoorlog: startpunt voor burgerschapsonderwijs

Blog

Het is bijna 5 mei! Dan vieren we de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderwerp om met je leerlingen bij stil te staan. Ook in de mentorles. Misschien zelfs juist in

3 werkvormen samenwerken & motivatie

Werkvorm

Deze drie werkvormen helpen mentoren leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, motivatie en een positief zelfbeeld. Door beweging, reflectie en positieve feedback ontdekken leerlingen hun kwaliteiten en versterken ze hun mindset.

Samenwerken aan sterk mentoraat: zo krijg je je team op één lijn

Blog

Een sterk mentoraat vraagt om meer dan losse goede bedoelingen — het vraagt om samenwerking. In deze blog lees je hoe je als teamleider of mentor bouwt aan structuur, eenheid en impact, zonder dat het

Samenwerken met leerlingen: minder klagen, meer vragen

Blog

Samenwerken Het klinkt gemakkelijk, maar waarom doen we het dan toch nog te weinig? En waar ligt dat aan? Mentor Angelica merkt dat onderschat wordt hoe belangrijk het voor een klas is dat wij als

Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.

Gouden weken: energizers voor een energieke start!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Thuis – Actie!

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in kerken, moskeeën, tempels en andere gebedshuizen en denken na over de functie ervan. Daarna ontwerpen ze een eigen klassenhuis dat past bij hun groep en waar iedereen zich veilig en gehoord

Thuis – Buitenwereld

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in het leven van mensen zonder vaste woonplek, zoals daklozen of asielzoekers. Ze leren over de redenen waarom mensen hun thuis verliezen en hoe tijdelijk wonen eruitziet.
[tumult_advanced_search]