Welk moment is jou als mentor écht bijgebleven? Tijdens de Nationale Mentorendag deelden ruim 90 mentoren uit het hele land hun mentormomenten: een moment dat hun echt is bijgebleven en waar ze trots op zijn. Van een kort gesprek dat een leerling hielp tot een onverwacht dankwoord jaren later. Wat duidelijk werd is dat het vaak de kleine, persoonlijke momenten zijn die leerlingen en mentoren bijblijven. In deze blog delen we een aantal van deze momenten en laten we zien wat ze vertellen over mentorschap.
Verbinding: de kern van mentorschap
Als mentor heb je een bijzondere en veelzijdige rol. Zoals een van de mentoren mooi zei: “…je bent ook een beetje ouder, therapeut, vertrouwenspersoon en motivator.” Dat vat samen hoe veelzijdig het mentorschap is, maar toch hebben veel mentormomenten één ding met elkaar gemeen: het draait om verbinding en de leerling zien. Verbinding zit hem niet in urenlange gesprekken met je leerlingen. Een glimlach bij binnenkomst, even vragen hoe de sportwedstrijd dit weekend ging of een kort gesprek in de gang zijn vaak al zo veel waard. Het zijn de kleine alledaagse dingen en de oprechte interesse die zorgen dat leerlingen zich gezien en verbonden voelen.
Vertrouwen
Zodra je verbinding hebt met je leerlingen, is er ruimte om vertrouwen op te bouwen. Vertrouwen is volgens mentoren het startpunt van groei. Veel mentoren herinneren zich juist de 1-op-1 momenten waarin leerlingen zich kwetsbaar durfden op te stellen. Een van de mentoren beschreef: “Het mooiste is als een leerling zich volledig durft te uiten en ik merk dat ze zich veilig voelen.” Vertrouwen opbouwen kost tijd, dus verwacht niet dat alle leerlingen je na een paar weken alles al toevertrouwen.
Luisterend oor
Als leerlingen zich eenmaal open durven te stellen, dan geven ze aan het fijn te vinden dat hun mentor een luisterend oor biedt en echt luistert zonder gelijk te oordelen. Hoewel een luisterend oor bieden soms heel simpel kan zijn, kan het grote impact hebben. Een van de mentormomenten die is opgeschreven, was op een ouderavond waar een vader vertelde “u bent de eerste die echt naar mijn dochter geluisterd heeft.” Dat zijn de momenten die je als mentor echt raken!
Kleine gebaren, grote impact
Als we de mentormomenten doorlezen, zien we dat mentoren vaak geraakt zijn door momenten waarop ze zien hun inzet zichtbaar effect heeft. Soms zie je meteen het effect: een leerling loopt weg met een opgelucht gevoel of komt je even bedanken. Maar andere keren hoor je pas jaren later dat je impact had, wanneer een oud-leerling terugkomt om te zeggen hoe belangrijk jouw aanwezigheid voor hem of haar was. En niet elke leerling laat het merken, maar dat betekent niet dat je geen verschil maakt. Jouw inzet als mentor heeft vaak een grote, blijvende impact op leerlingen, ook als je het niet direct ziet!
Wat we leren van deze mentormomenten
Een echte, oprechte relatie met de leerlingen maakt het mentorschap zo waardevol. Het gaat niet alleen om leerlingen helpen omgaan met uitdagingen en tegenslagen, het gaat ook om het creëren van een omgeving waarin ze zich veilig voelen en elkaar kunnen steunen. Heb geduld en geef leerlingen de tijd en ruimte om zich te ontwikkelen en vertrouwen op te bouwen. Wees eerlijk, toon oprechte interesse en biedt een luisterend oor. Het is vaak dat kleine gebaar dat groot wordt in het leven van een leerling.
Twee van de posters met mentormomenten

