Leren – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Leren – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerdoelen

  • Een schemasamenvatting kunnen maken

  • Leerstof zo kunnen opschrijven dat je die begrijpt en onthoudt

Wat heb je nodig?

  • Werkboek met tekst Hoe ontstaan vulkanen?

  • Beamer of digibord met internet

  • Pen en markeerstift

De les start met een oefening waarin leerlingen teksten steeds korter samenvatten om te oefenen in het filteren van hoofd- en bijzaken. Daarna leren ze stap voor stap hoe ze een schemasamenvatting opbouwen: eerst markeren, dan samenvatten in kolommen en ten slotte de belangrijkste begrippen toevoegen. De les eindigt met het vergelijken van schema’s met klasgenoten en een klassikale nabespreking over wat een goede schemasamenvatting maakt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]