Leerstrategieën – In-de-vak-lesopdracht: slim samenvatten en scherp Aantekenen

Leerstrategieën – In-de-vak-lesopdracht: slim samenvatten en scherp Aantekenen

Werkboekles

Leerdoelen

  • de belangrijkste informatie uit een tekst samenvatten in een kolommenschema;
  • gericht aantekeningen maken tijdens een uitleg;
  • aantekeningen en samenvattingen verbeteren door samenwerking en vergelijking.

Wat heb je nodig?

  • tekst uit het leerboek;
  • pen en papier of digitaal notitiemateriaal.

In deze extra opdrachten maken leerlingen op verschillende manieren samenvattingen van vakteksten met behulp van kolommenschema’s: klassikaal, in tweetallen en individueel. Daarnaast oefenen ze met het maken van aantekeningen tijdens een uitlegmoment waarbij luisteren en schrijven gescheiden zijn om focus te bevorderen. Door samen te vergelijken en aan te vullen, leren leerlingen effectiever noteren en begrijpen wat belangrijk is in een uitleg.

Deel deze pagina

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]