Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

Leerdoelen

  • de belangrijkste informatie uit een tekst of alinea halen;
  • gerichte vragen en beknopte antwoorden formuleren;
  • een tekst leren met behulp van een vragensamenvatting;
  • reflecteren op het nut van deze leerstrategie.

Wat heb je nodig?

  • filmpje Samenvatten (2:07 min);
  • tekst Vloggen (werkboek) of een alternatieve vaktekst;
  • werkbladen of papier;
  • schaar;
  • beamer/digibord met internet.

De les start met een mondelinge oefening waarbij leerlingen elkaar interviewen en leren om gerichte vragen te stellen. Daarna maken ze bij een tekst een zogenaamde “vragensamenvatting” door per alinea een kernvraag te formuleren en deze kort en krachtig te beantwoorden. Door klassikaal antwoorden te vergelijken en vragen te bespreken, krijgen leerlingen inzicht in hoe ze deze strategie kunnen toepassen bij andere vakken of teksten.

Deel deze pagina

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]