Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerdoelen

  • de belangrijkste informatie uit een tekst halen;
  • deze informatie samenvatten in een kolommenschema;
  • beoordelen of een samenvatting volledig en overzichtelijk is.

Wat heb je nodig?

  • tekst Helden (werkboek);
  • vooraf ingevulde kaartjes;
  • scharen en lijm;
  • filmpje Samenvatten (2:07 min);
  • beamer of digibord met internet.

De les start met het oefenen van tekstverkorting: leerlingen schrijven een korte tekst en vatten de teksten van klasgenoten samen in vier, twee en één zin. Daarna leren ze wat een kolommenschema is, oefenen dit eerst klassikaal en passen het vervolgens toe op de tekst Helden – deels met voorgedrukte kaartjes en deels zelfstandig. Ze vergelijken en bespreken hun schema’s met elkaar en sluiten af met een filmpje of stappenplan over samenvatten.

Deel deze pagina

Tags

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]