Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerdoelen

  • de belangrijkste informatie uit een tekst halen;
  • een overzicht maken van de belangrijkste informatie uit een tekst;
  • een samenvatting schrijven.

Wat heb je nodig?

  • tekst Helden (inclusief kaartjes);
  • scharen en lijm;
  • filmpje Samenvatten (2:06 min);
  • beamer/digibord met internet.

Deze les start met het samenvatten van teksten van klasgenoten in steeds kortere versies (vier, twee en één zin). Daarna leren leerlingen hoe een kolommenschema werkt en passen ze dit toe op de tekst Helden, deels met vooraf ingevulde kaartjes en deels zelfstandig. De les eindigt met het kiezen en presenteren van de beste samenvatting per groepje, ondersteund door het stappenplan en een afsluitend filmpje.

Deel deze pagina

Tags

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]