First Dates in de klas: respect en rolpatronen bespreken

First Dates in de klas: respect en rolpatronen bespreken

Gepubliceerd door

Blog

Misschien heb je het zelf ook voorbij zien komen: een fragment uit First Dates waarin een jongen zijn date inschat als een modepoppetje zonder ambities. “Het geld dat ik verdien ga jij uiteindelijk nooit verdienen,” zegt hij, terwijl zij juist duidelijk maakt dat ze veel ambitie heeft en hard werkt. Online werd er massaal over gepraat. Grote kans dat jouw leerlingen het ook gezien hebben. Hoe ga je daar als mentor over in gesprek?

Waarom dit gesprek in de klas voeren?
Leerlingen komen dagelijks in aanraking met rolmodellen, bijvoorbeeld via video’s van influencers of gesprekken met vrienden. Deze beelden kunnen hun ideeën over relaties en succes beïnvloeden en soms leiden tot stereotiepe uitspraken. Door zulke situaties in de klas te bespreken, kun je leerlingen laten reflecteren op hun eigen ideeën en help je ze kritisch kijken naar de invloed van deze gedachtes op hun omgeving. Leerlingen denken na over:  

  • Hoe respect en gelijkwaardigheid werken in relaties en vriendschappen.
  • Welke rol stereotypen en rolpatronen spelen in hoe we met elkaar omgaan.
  • Hoe ze zelf een positieve bijdrage kunnen leveren in gesprekken en relaties.

Werkvorm First Dates: respect en rolpatronen

1. First Date kijken
In First Dates aflevering 42 zie je de date van Davey (20) en Alanah (21). Bekijk klassikaal alle fragmenten. Heb je minder tijd? Bekijk alleen het fragment over rollen en ambitie.  

  • 1:22 – 05:50: kennismaking
  • 09:02 – 10:24: gesprek over werk
  • 11:47 – 12:47: gesprek over toekomst
  • 16:15 – 19:02: gesprek over rollen en ambitie  
  • 23:00 – 24:58: afsluiting

Gespreksvragen:

  • Welke uitspraken van Davey of Alanah zijn je het meest bijgebleven? Waarom?
  • Hoe verschillen hun verwachtingen van een relatie?
  • Waarom denk je dat Davey zo zeker is dat hij meer gaat verdienen dan Alanah?
  • Vind je dat Davey naar Alanah luistert? Waarom wel/niet?
  • Vind je dat Alanah goed reageert op de opmerkingen van Davey? Waarom wel/niet?
  • Denk je dat influencers invloed hebben op de manier waarop Davey praat?
  • Stel, je was op date met iemand die zulke opmerkingen maakt: hoe zou jij reageren?

2. Stellingen bespreken
Bespreek onderstaande stellingen klassikaal of in kleine groepjes. Laat de leerlingen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling en uitleggen waarom. Je kunt ervoor kiezen om één stelling uit te lichten of om ze allemaal langs te gaan.

  • Respect tonen is belangrijker dan je gelijk halen.
  • Iedereen moet dezelfde kansen krijgen, of je nu een jongen of meisje bent.
  • Social media beïnvloeden hoe jongeren over relaties en vriendschappen denken.

3. Terugkoppeling
Sluit af met de vraag: “Wat nemen we mee over hoe we met elkaar omgaan?”

Meer inspiratie?
Wil je vaker zulke actuele thema’s in de klas bespreken? Neem een kijkje op www.tumult.nl voor meer blogs, lessen en werkvormen.Bij Tumult vind je veel materiaal rond sociaal-emotionele vaardigheden, dat je ook goed kunt inzetten voor burgerschapsonderwijs. En wist je dat … je met deze werkvorm aan de slag bent gegaan met kerndoel 19 en 20 van de nieuwe, definitieve burgerschapskerndoelen?

Deel deze pagina

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]