Hoe belangrijk zijn sociaal-emotionele vaardigheden in klas 3-4 havo/vwo? En hoe zien de nieuwe Tumultwerkboeken er in 22/23 uit?

Gepubliceerd op: 31 mei 2022
Door: Lisa Kooijman

Onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarom werken we continu aan de verbetering van de Tumult leermiddelen. Elk jaar herzien we ons materiaal op basis van input en in overleg met onze gebruikers. Onlangs vertelde ik al over de vernieuwing van het lesmateriaal voor de onderbouw studievaardigheden bkg en in deze blog beschrijf ik de vernieuwde titel sociaal-emotionele vaardigheden 3/4 havo/vwo. Dit is de vervanger van het veelgebruikte werkboek ‘Leef’. De belangrijkste ins & outs vind je hieronder op een rij.

Waarom deze verandering?

We merken dat de maatschappelijke veranderingen van de laatste jaren vragen om verdieping en een persoonlijkere insteek. Mede door Corona is het belang duidelijk geworden van hoe je je voelt en hoe je met elkaar omgaat. Zelf- en gemeenschappelijk bewustzijn zijn belangrijk! Om goed met jezelf en met anderen om te gaan heb je vaardigheden nodig.

Wat is er dan allemaal veranderd?

  • Hoewel de thema’s van het ‘oude’ Leef in de nieuwe titels hetzelfde zijn, sluiten we nu meer aan op de behoefte om die thema’s inhoudelijker te behandelen en meer in te zetten op zelfstandig en gemeenschappelijk nadenken en onderzoeken.
  • Aantal verbeteringen in vormgeving: directer, duidelijker en meer verband tussen tekst en beeld.
  • Inhoudelijk zijn de lessen anders. Ze bevatten nu onderdelen als conceptualisering van thema’s (wat is geluk nou eigenlijk?) of onderzoekend leren (wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen onze waarden?).
  • Om beter te kunnen differentiëren bevat elk hoofdstuk een plusopdracht waarin nog dieper ingegaan wordt op het thema. Bijvoorbeeld: geweldloze communicatie bij het hoofdstuk ‘Samen Leven’ of mentale gezondheid bij het hoofdstuk ‘Geluk’.
  • Tenslotte is de rol van de mentor altijd cruciaal en daarom hebben we de docentenhandleidingen verder uitgebreid en voorzien van informatie om te differentiëren. Hierdoor kan er preciezer op de persoonlijke situatie van een leerling in worden gegaan. Sommige onderdelen zijn daarnaast uit het werkboek gehaald en in de docentenhandleiding geplaatst.
  • Elke les bevat een Powerpoint presentatie voor docenten, welke direct vanaf het digibord af te spelen is voor de klas.

De eerste testlessen met de nieuwe werkboeken zijn positief ontvangen! Met deze vernieuwing geven we docenten en leerlingen de handvaten om sociaal-emotionele vaardigheden, juist in deze tijd, naar een hoger niveau te brengen.

Vraag een proefexemplaar aan

Nieuwsgierig naar dit nieuwe materiaal? Vraag dan een proefexemplaar aan. Heb je zelf ideeën om het Tumultmateriaal nóg beter te maken? Aarzel dan niet en laat het ons weten door een e-mail te sturen naar lisakooijman@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken