“Als je inzicht hebt in wie je bent als mentor, kun je zelf meer sturing geven.”

Gepubliceerd op: 1 november 2022
Door: Nicoline van Slingelandt

Een gesprek tussen TumultTrainer Wytsche Zwart en onze programma manager Nicoline.

Inmiddels heeft Wytsche Zwart een aantal trainingen gegeven voor Tumult. Ze zoekt
daarbij altijd naar verbinding en een positieve insteek. Een inspirerend voorbeeld van die
verbinding zag ze bij een van de jongste docenten die ze trainde. Deze mentor gaf aan dat ze
probeert te praten met leerlingen vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Zo besprak ze
Prinsjesdag met haar mentorklas en ze vroeg: ‘Wat vind jij nou heel goed wat ze doen in Den
Haag op het gebied van onderwijs of milieu?’ Dan voelen leerlingen dat ze gezien worden en
willen ze daar best over praten, mits er een veilig klimaat is. De docent deed iets wat bij haar
past en daardoor ontstond er een mooi gesprek.

 

Wat betekent tumult voor jou?

“Tumult kwam precies op een goed moment: ik gun mentoren veel ontwikkeling en een wat
positievere blik. Mijn trainingen begin ik vaak met: ‘Zo, we gaan vandaag eens even wat
tumult maken met zijn allen.’ Even de boel opschudden en dingen ontdekken.”

Hoe ben je gekomen waar je nu bent?

“Als laatste vaste baan heb ik zeven à acht jaar trainingen gegeven voor de Gelukskoffer. Die
zijn gebaseerd op de positieve psychologie en gericht op het primair onderwijs. Het doel is
dat kinderen zo jong mogelijk leren dat ze schipper zijn op hun eigen schip: dat ze invloed
kunnen uitoefenen op hun eigen geluk. Op een gegeven moment ontstond er ook behoefte
vanuit het bedrijfsleven aan trainingen over werkgeluk. Voor mij was dat een mooie
combinatie: ik hou ervan om verbonden te zijn met kinderen, maar ook met volwassenen.
Wat wij moeilijk vinden, vinden kinderen ook moeilijk en andersom. Na zeven jaar volgde ik
een post-HBO communicatie en daarna ben ik voor mezelf begonnen. Nu begeleid ik jonge
kinderen en pubers met autisme, ADHD en ADD. Daarnaast coach ik volwassenen en geef ik
loopbaanbegeleiding. Ik wil met mijn werkzaamheden niet in een hokje blijven, maar juist
diverse dingen doen. Bovendien geloof ik erg in synchroniciteit: dat je zelf creëert en
meegaat in wat er op je pad komt.”

Waarom is die eigen invloed zo belangrijk?

“Als je leerlingen en docenten meeneemt in waar je zelf invloed op kunt uitoefenen, dan
kunnen ze zich gelukkiger gaan voelen. De wens is dat je kunt zijn wie je bent. Om daar te
komen moet je op ontdekking naar wat geluk voor jou is. Dat is voor iedereen verschillend;
iedereen heeft iets anders nodig. Je hoeft ook niet overal goed in te zijn. Waar ben je wel
goed in en wat vind je leuk? Dat geldt ook voor docenten: als je weet wat voor docent je wil
zijn, dan kun je dat vormgeven voor jouw klas. Lessen kosten dan minder energie en
leerlingen hangen aan je lippen omdat je inspiratie zichtbaar is. Je wordt bewust bekwaam
doordat je beter weet waar je goed en minder goed in bent. Je hoeft niet krampachtig door
een roze bril te kijken, maar je hebt wel de keuze om een zwarte bril af te zetten.
Dankbaarheid speelt daar een grote rol in. Het is bewezen effectief om drie dingen per dag
op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten zijn
dan beter in staat om te kijken naar wat wel goed gaat.”

En je eigen middelbareschooltijd, hoe kijk je daarop terug?

“Die was fijn, maar mijn dyslexie en moeite met focussen maakten het tegelijk moeilijk. Wat
het toch positief maakte, is dat ik mijn ei kwijt kon in creatieve activiteiten (toneelspelen en
liedjes schrijven). Daarom is het zo belangrijk om je bewust te zijn van je kwaliteiten. Het
helpt als je op jonge leeftijd weet dat het niet erg is als je minder goed bent in bepaalde
dingen.”

Je hebt nu een aantal trainingen gegeven voor Tumult. Wat is je opgevallen?

“Ik vind het inspirerend om te zien dat docenten zorgvuldig en met aandacht leerlingen
verder willen helpen in een zo veilig mogelijke omgeving. Dat is een mooie taak die veel van
je vraagt. Omdat docenten erg begaan zijn met het welbevinden van hun leerlingen,
vergeten ze nog wel eens goed voor zichzelf te zorgen. In het bedrijfsleven krijg je dan
allerlei trainingen die bijvoorbeeld gaan over omgaan met werkdruk. In het onderwijs zie je
dat veel minder, terwijl het enorm belangrijk is om goede docenten te behouden. Hetzelfde
geldt voor mentoren. Je wordt mentor, maar je hebt nooit geleerd wat een goede mentor is.
Als je inzicht hebt in wie je bent als mentor, kun je zelf meer sturing geven. Ik ben blij dat ik
daar namens Tumult aan kan bijdragen.”

 

Wil jij de verbinding en positieve insteek van Wytsche ervaren? Bekijk dan onze Academy pagina en vul het formulier in, dan nemen wij contact op.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search