Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Samenvatten met een kolommenschema

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Samenvatten met een kolommenschema

Werkboekles

Leerdoelen

  • een vaktekst analyseren en hoofdpunten herkennen;
  • informatie verwerken in een kolommenschema;
  • samenwerken en feedback gebruiken om de samenvatting te verbeteren.

Wat heb je nodig?

  • tekst uit het leerboek van een vak;
  • schrijfmateriaal of digitaal schema;
  • informatieblok Zo maak je een kolommenschema (les 3).

In deze opdracht gebruiken leerlingen een tekst uit hun leerboek om te oefenen met het maken van een kolommenschema. Ze starten klassikaal, werken daarna in tweetallen en ronden af met een individuele samenvatting. De docent kan de gemaakte schema’s klassikaal bespreken of individueel feedback geven, zodat leerlingen leren welke informatie echt belangrijk is.

Deel deze pagina

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


[tumult_advanced_search]