2014: terugkijken op een jaar vol ICT-ontwikkelingen #2

Gepubliceerd op: 18 december 2014
Door: Roco Braas

Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, gaat het erg hard met de digitalisering van het onderwijs in Nederland. En dat merkten we vooral tijdens onze reflecties en kick-off’s. En met meer dan 500 kick-off’s, reflecties en presentaties per jaar kunnen door het hele land, kunnen we zeggen dat we behoorlijk met onze voeten in de spreekwoordelijke modder staan.

(Ik keek het na, en voor de hobby-topografen onder ons; vanuit Delfzijl kan je naar Den Helder rijden, daarna naar Oostbrug en via Maastricht weer terug naar Delfzijl met een tussenstop in Enschede. Tussen die steden zitten al onze klanten).

Tijdens die bijeenkomsten viel één ding op: de IT-infrastructuur van veel scholen wordt hoe langer hoe beter. Want vroeger kwamen we dit nog wel eens tegen:

  • Geen toegang tot YouTube (waardoor filmpjes niet afspeelden).
  • Extreem trage computers (en dus geen computer hebben om te presenteren).
  • Geen pdf-reader geïnstalleerd.
  • Geen beamer/digibord beschikbaar (want er zijn er maar een paar in de hele school).

Maar het afgelopen jaar kwamen bovenstaande situaties eigenlijk niet meer voor. En dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van ict in het onderwijs.

Goedkoop & snel internet, lesson learned
Allereerst werd de prijs van een echt snelle internetverbinding het afgelopen jaar/de afgelopen jaren lager en de snelheid hoger. In de dagelijkse praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat we HD-filmpjes af kunnen spelen. Hierdoor werd het ook voor iedereen mogelijk om snel toegang te krijgen tot documenten, digitale componenten van methodes en de ELO’s.

Ten tweede zijn er de afgelopen jaren belangrijke lessen geleerd. Bijvoorbeeld:

  • Meer Wi-Fi punten in de school verbeteren het bereik.
  • Meer stopcontacten om laptops op te laden.

Combineer dit met computers die langer meegaan (waar je vroeger echt elke drie/vier jaar een nieuwe computer moest kopen kan je nu prima werken met een computer van vijf/zes jaar oud). En zie daar de redenen dat het op digitaal vlak, wat ons betreft, tegenwoordig prima vertoeven is op scholen.

Let wel, ik wil niet zeggen dat alles nu vlekkeloos werkt. Want laten we eerlijk zijn:

ICT automatisch

 

Maar het is al een stuk beter dan een paar jaar geleden. Toch dient de volgende ontwikkeling zich alweer aan: mobiel internet! 82% van de jongeren tussen 12 en 18 gebruikt mobiel internet. Wi-Fi is straks wellicht helemaal niet meer nodig. Want het telecomnetwerk voorziet daar in…

En dan?
Met je internetverbinding (mobiel of Wi-Fi) ga je naar de cloud. Want in 2014 was dat toch wel een van de grootste ontwikkelingen; de prijsdaling van online/cloudopslag. Bij Apple’s iCloud en Dropbox moet je nog steeds betalen voor je GB’s: € 3,99 per maand voor 200 GB bij iCloud en € 9,99 per maand voor 1000 GB bij Dropbox. Maar Microsoft geeft Office 365 klanten al gratis opslag, die ook nog eens onbeperkt is! Google doet ook mee. Als je een Google Chromebook koopt krijg je ook (tijdelijk) 1000 GB opslag. En als je dat wegzet tegen de prijsontwikkeling van opslagruimte:

cost-hard-drives-komorowski

Het regenwoud van Apps en online tools
Ook andere bedrijven zien een kans, want de markt wordt op dit moment echt overspoeld met apps (en tools). Alleen al in de Appstore van Apple vind je een verbazingwekkende 80.000 apps. En dat zijn alleen maar apps met de tag educatie. Mijn collega Veerle laat regelmatig de mogelijkheden van deze online tools zien in haar blogs. Deze tools zijn niet per definitie ontworpen voor het onderwijs, maar dat maakt ze niet minder bruikbaar in de klas. En met een reden. De producenten van deze tools willen ook een stukje van de onderwijsmarkt. Terecht. Er zitten vaak prachtige, functionele tools tussen en de onderwijsmarkt is groot (en in ontwikkeling).

Chromebooks
Een andere aardige indicatie over het veranderende onderwijs speelde zich af in Amerika. Er worden op dit moment meer Chromebooks verkocht dan iPads. Nu kun je daar erg veel over zeggen, maar vooral de lage prijs van de Google-hardware is er eentje die ik wil attenderen. Een Chromebook is namelijk aanmerkelijk goedkoper dan een iPad. En voor die prijs krijg je eigenlijk een laptop in plaats van een tablet. Het is niet voor niets dat hoe langer hoe meer fabrikanten zich op Chromebooks storten.

Kortom: waar er al jaren gezegd wordt dat er iets gaat veranderen op het gebied van digitaal onderwijs, merken we nu dat het digitale onderwijs ook daadwerkelijk verandert. Want de prijs van opslag is nog nooit zo goedkoop geweest. Computers gaan langer mee én worden goedkoper. En iedereen heeft één (of zelfs meerdere) devices bij zich waarmee men online kan gaan (via het Wi-Fi netwerk en/of mobiel). Tel hier de interesse van bijvoorbeeld app-producenten en Google bovenop. En we zouden kunnen zeggen dat de ICT-revolutie nu echt begonnen is!

Volgende week nog meer over de ICT-ontwikkelingen in 2014!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken