Zelfkennis

Zelfkennis

Omgaan met informatie – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun vaardigheden in het gebruik van informatiebronnen en zoekstrategieën te evalueren.

Schrijven – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.

Samenwerken – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Studiehouding – Alles wat je moet weten voor een goede studiehouding

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding en leren hoe motivatie en concentratie werken om effectiever te studeren.

Studiehouding – Kernopdracht: Wat is jouw studiehouding?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding door een week lang hun motivatie, concentratie, mindset en zelfreflectie bij te houden.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Leer je drijfveren kennen

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun drijfveren en leren hoe deze hen kunnen motiveren bij het behalen van doelen.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Zo concentreer je je tijdens elke taak

Werkboekles

Leerlingen oefenen met verschillende concentratietechnieken en ontdekken welke bij hen het beste werken.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed

Werkboekles

Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.

Reflecteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap reflecteren op een situatie om inzicht te krijgen in hun handelen en verbeterpunten te formuleren.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat vriendschap voor hen betekent en verkennen de waarde van vriendschap in hun klas.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat normen en waarden zijn en welke zij zelf belangrijk vinden, individueel én als klas.

Samen leven – Thuisopdracht: Het dilemma-spel

Werkboekles

Leerlingen bespreken thuis morele dilemma’s met een volwassene om elkaars perspectief beter te begrijpen.

Zelfvertrouwen – Welke gedachtes geven jou zelfvertrouwen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen gedachtes en leren hoe ze negatieve gedachtes kunnen ombuigen naar groeigedachtes.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Gebruiksaanwijzing maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene een persoonlijke gebruiksaanwijzing over hoe zij omgaan met emoties.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaar beter kennen via speelse kennismakingsopdrachten zoals bingo en een uniekenspel.
[tumult_advanced_search]