We horen het zo vaak: we bewegen te weinig. En dat leidt tot allerlei lichamelijke en geestelijke problemen. We zitten dan ook grote delen van onze dag: op school, op het werk, tijdens het eten,
Het toepassen van ‘Flipping the Classroom’ is eenvoudiger dan je zou verwachten. In onderstaand vijfstappenplan laat ik zien hoe gemakkelijk het is om dit principe toe te passen. Je kunt er bij wijze van spreken
Lekker kletsen tijdens de les, constant communiceren via de smartphone, gekke bekken trekken… Bijna alle leerlingen lijken deze intelligentie sterk ontwikkeld te hebben: de interpersoonlijke intelligentie. Maak van de nood een deugd en gebruik deze
Na 16 weken zwangerschapsverlof weer aan het werk gaan vind ik best spannend. Gelukkig voelt het kort na binnenkomst al alsof ik nooit ben weggeweest! Ik vind het fijn om weer een paar dagen per
Uitleggen, vragen stellen, teksten lezen… Een groot deel van de lessen bestaat uit verbale communicatie. De verbaal-linguïstische intelligentie is, naast de logisch-mathematische, dan ook een intelligentie die in het algemeen veel aan bod komt op
“Doe die mobiel weg!” hoor je een aantal docenten zeggen aan het begin van dit filmpje van het programma De School van BNN. “Ik vind echt dat die docenten overdrijven” zegt een leerling. Alle docenten
O, wat kon ik enthousiast zijn over een nieuw ontdekte tool tijdens de lerarenopleiding! Vol enthousiasme bouwde ik er dan een les omheen en verwachtte dat de leerlingen spontaan maximaal zouden leren en gemotiveerder dan
Opgaven maken, logisch redeneren, analyseren… De logisch-mathematische intelligentie is, naast de verbaal-linguïstische intelligentie, een intelligentie die over het algemeen veel aangesproken wordt in het huidige onderwijs. Daarom in deze blog een aantal ideeën voor werkvormen
Een paar weken geleden schreef mijn collega Hans een inspirerende blog. Hij werd hierbij geïnspireerd door de lezing van minister van onderwijs Jet Bussemaker over ‘vaardigheden voor de toekomst’. Over die vaardigheden een andere keer,
Misschien denk je als docent wel eens: hoe krijg ik deze leerling uit zijn of haar wereld? De leerling zit misschien regelmatig te dagdromen of werkt het liefste alleen aan een opdracht. Grote kans dat
Zitten je leerlingen uit het raam te staren? Misschien is het tijd om eens naar buiten te gaan! In deze laatste blog in de serie over meervoudige intelligenties in de praktijk, aandacht voor de natuurgerichte
Op ons digitale leerplatform Edutrainers inspireren we docenten om ICT in de les in te zetten. Op een verstandige manier, welteverstaan. Want ICT is een verademing, maar kan zonder visie ook zomaar een valkuil worden.
Ga maar eens bij jezelf na hoe vaak je een sociaal-wenselijk antwoord geeft. Geen verstand van wijn maar toch meepraten met de sommelier in een restaurant: kwestie van verbergen dat je er niets van weet?
Motivatie. Er is al veel over geschreven. Onder andere door mijzelf in deze blog. Maar dat neemt niet weg dat het een onderwerp is dat mij mateloos blijft interesseren. Gelukkig verschijnen er ook steeds nieuwe
De dagen van zon, zee en strand waren heerlijk. Je hebt je weer een beetje kunnen opladen, eindelijk dat boek kunnen lezen of lekker kunnen uitslapen. Langzaamaan komt er dan weer wat ruimte in je
In navolging van Veerle’s fantastische blogserie over handige tools (die binnenkort weer terugkomt!) dacht ik: laat ik ook eens één van mijn favoriete tools met jullie delen. Ik heb het over Canva: een gratis, online
Eerder deze week stuurden we een nieuwsbrief met gratis lesbrief voor ouders uit. Hierin geven ze elkaar tips om hun kinderen te ondersteunen bij hun schoolwerk. Handig om bijvoorbeeld bij een ouderavond te gebruiken. Maar
Krijgen sommige leerlingen nooit de kans om hun mening te geven? Of is het elke keer weer lastig beslissen wat jullie gaan doen met het klassenuitje? Roepen je leerlingen graag door elkaar? Vandaag de negende
Bij de trainingen die ik voor Tumult doe op scholen, zie ik heel verschillende mentoren. Je hebt de super enthousiaste en betrokken mentoren: sommigen geven zelfs de indruk liever alleen mentor te zijn in plaats
Woordwebs, woordspinnen, woordwolken… Er wordt min of meer hetzelfde mee bedoeld: je plaatst een vraag of centraal thema in het midden en schrijft er gerelateerde woorden omheen. Woordwebs zijn al sinds jaar en dag een
“Jongens, houd daar eens mee op!”, “Kom op, doe niet zo kinderachtig” en “Sttt, wees eens stil, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?”. Dit zijn veel gehoorde zinnen in de klas. Het sluipt er
Tumult houdt het graag positief. We houden niet van een wijzend vingertje en hele brainstormsessies gaan op aan het positief brengen van bepaalde thema’s (pesten, verslaving etc.). Want onze positieve houding betekent niet dat we
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden sinds begin van dit schooljaar niet meer van het kastje naar de muur gestuurd: scholen hebben een zorgplicht, waardoor er voor bijna iedere leerling een plekje is in
Als je graag lesgeeft met tools, zul je het misschien herkennen: je hebt voor je les een PowerPointpresentatie gemaakt, een link naar een interessante YouTube-video en een paar quizjes om de hele klas te activeren.