Mentorvaardigheden

Mentorvaardigheden

Mindfulness in de klas

Blog

Leerlingen die geconcentreerd werken, aandachtig luisteren en klaarstaan voor elkaar. Dat klinkt iedere docent als muziek in de oren! Het zijn slechts een paar effecten van Mindfulness, de kunst van in het hier en nu

Lesgeven op een andere manier: Wat wil de leerling?

Blog

Jan van der Kolk is zorgcoördinator en geschiedenisleraar aan de St.-Jozefmavo in Vlaardingen. Hij maakt zich ernstig zorgen over de groeiende kloof tussen hoe docenten lesgeven en hoe jongeren van tegenwoordig leren. ‘Wij lopen achter

Proactievere leerlingen en de durf om fouten te maken

Blog

Ik was eerlijk gezegd nogal lui als puber (later is gelukkig nog best goed gekomen). Vol bewondering lees ik dan ook de verhalen in het juni-nummer van klasse.be over jongeren die naast school zichzelf nog

Nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht: hoe hou je ze vast?

Blog

Mijn dochtertje is nu ruim anderhalf. Een van de mooiste dingen vind ik hoe nieuwsgierig zij is naar de wereld om haar heen en hoe ik daarom zelf de wereld ook weer op een andere

Verrassende vernieuwing

Blog

Iedere docent heeft ermee te maken: hoe weet je leerlingen te boeien? Hoe kan je leerlingen zo inspireren dat ze over de stof gaan nadenken, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven?

Vijf inspirerende video’s over leren en lesgeven

Blog

Iedereen heeft af en toe een opkikker nodig. Op die dagen waarop je even niet meer weet waarom je eigenlijk doet wat je doet. Deze video’s zijn inspirerend en motiveren je hopelijk om weer vol

10 manieren om gemotiveerd te blijven

Blog

Iedereen heeft wel eens problemen met zijn of haar motivatie. De vakantie is alweer een tijd geleden en de sleur zit er misschien weer goed in. Maar hoe verwacht jij dat je je leerlingen kunt

Een geflipte les!

Blog

Eigenlijk is het heel raar: terwijl ik aan vwo 4 werkwoordspelling sta uit te leggen, doen mijn collega’s dat ook in hun klas. Ik geef deze les net als mijn collega’s niet alleen aan vwo

Pedagogische tact; op het goede moment het juiste doen, ook voor leerlingen

Blog

Iedereen heeft het weleens meegemaakt: boze tegendraadse leerlingen, een hele groep in de contramine, verontwaardigde blikken. Dan een opmerking, een kwinkslag, een grap, even stilte of een hand op schouder die de sfeer doet omslaan,

Uitbreiding lesbrief Go digital!

Blog

Toen ik op de middelbare school zat (en zo oud ben ik nog niet) had je een aantal docenten die gebruik maakten van, ja, kent u deze nog, overheadprojectors. Een prachtig medium. Ik vond deze

De acht beste apps voor docenten

Blog

Heb je een smartphone met veel verschillende apps die je privé graag gebruikt? Waarom zou je jouw telefoon en de apps niet inzetten voor, tijdens of na je lessen? Deze acht alledaagse apps maken je

Begin de dag met … #6 een beetje activiteit in je hoofd!

Blog

Je hebt van die dagen… Je schiet niet op, je werk komt niet af, er komt een ongeplande vergadering tussendoor en halverwege de dag krijg je ook nog eens hoofdpijn. Daar zit je dus niet

TedxAmsterdam Education 2013: een betovering!

Blog

TED is een wereldwijd concept waarin sprekers worden uitgenodigd om in maximaal 18 minuten ‘de presentatie van hun leven’ te geven. Op donderdag 10 oktober vond in het Concertgebouw in Amsterdam het tweede TEDx education

Wetenschappelijk onderzoek gebruiken in de klas: waar vind je de onderzoeken?

Blog

Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar hoe leerlingen leren, hoe onderwijs ingevuld kan worden, hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt, de consequenties hiervan voor onderwijs en ga zo maar door. Maar hoe vaak zie

Meervoudige intelligentie: de theorie achter het fenomeen

Blog

Meervoudige intelligentie; bijna iedereen die in het onderwijs werkt, heeft er wel van gehoord. Veel scholen hebben een beleid over het gebruik ervan. Maar ondanks de populariteit van het concept, blijkt er weinig wetenschappelijk bewijs

5 vragen die iedere docent moet stellen in de klas

Blog

Wil je meer discussie en betrokkenheid in de les en tegelijkertijd dat je leerlingen echt iets leren? Dat kan. Hoe? Simpel gezegd: door de juiste vragen te stellen. Tuurlijk, dat is (te) kort door de

Het geheim van aansprekend onderwijs: enthousiasme en weten waarom!

Blog

Ok, stel je voor: je neemt ongeveer 70 pubers die al een heel weekend met elkaar in een soort jeugdherberg slapen. Je zet ze samen met een klein groepje volwassenen in een gymzaal. Nu is

Uitbreiding lesbrief Het jaar van…

Blog

Zo, het is 2014. Tijd om even terug te kijken op 2013 en alvast te dromen over 2014. Wat waren de belangrijkste momenten van afgelopen jaar? En wat zijn jouw plannen voor 2014? Leuk om

Kinderen hebben geen beperkingen, maar uitdagingen!

Blog

Laatst zag ik een filmpje van de presentatie van Rachel Kolb op TEDxStanford. Het onderwerp is doof zijn in een horende wereld. Rachel Kolb is doof en studeert Engels. Zij vertelt hoe het is om

De begrensde liefde

Blog

Het nieuwe jaar is nu echt begonnen, tijd voor bezinning over het afgelopen jaar. De feestdagen vier je samen met je geliefden. Het is dit sociaal contact dat dit feest zo gezellig maakt, alhoewel: voor

Handige tools #1: werken met digitale prikborden

Blog

Een paar maanden geleden zag ik de uitzending 10x beter onderwijs van de NTR, over nieuwe media in het onderwijs. Nieuwe media zouden het onderwijs interactiever en effectiever kunnen maken. Wie wil dat nou niet?

MI in de praktijk #1: De visueel-ruimtelijke intelligentie

Blog

Leuk hoor, zo’n onderwijstheorie, maar wat kun je ermee? Ondanks de kritiek op de theorie over meervoudige intelligenties, kan het een handvat zijn om meer variatie in de les te brengen en meer recht te

Handige tools: #2 Klaar voor de start? Af!

Blog

“Ok jongens, jullie krijgen nu 10 minuten de tijd om elkaar iets te vertellen over een persoonlijk voorwerp dat in je tas zit”. Zo begon ooit het eerste college van mijn master. De docent zette

Meervoudige intelligenties in de praktijk #2: De muzikaal-ritmische intelligentie

Blog

“Eén keer acht is acht, twee keer acht is zestien, drie keer acht …”. De tafels leerde ik op de basisschool door te klappen, stampen en een soort ‘hoofd-schouders-knie-en-teen-‘dansje te doen tijdens het opnoemen van

[tumult_advanced_search]