Waarom ook alweer het onderwijs? De komende weken een blogserie waarin die vraag beantwoord wordt door verschillende docenten uit verschillende richtingen van het onderwijs. Inspiratie van je collega’s dus, want iedereen heeft zo zijn of haar eigen redenen om van het onderwijs te houden. Vandaag een goede start met Evelien van Geffen.
Evelien van Geffen
Wat? Docent Onderwijskunde aan de Hogeschool van Amsterdam
Achtergrond? Onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht en de deeltijd Pabo aan de Hogeschool van Utrecht.
Onderwijsquote? “Van aandacht en liefde groeit iedereen.”
Inspiratiebron? Claire Boonstra: laat leerlingen hun waarden en talenten ontdekken en begeleid ze bij het inzetten daarvan.
Van vroeger tot nu
Evelien is eigenlijk onderwijskundige, maar besloot de Pabo te doen als aanvulling. Waarom? Tijdens haar studie kreeg ze vaak te horen dat ‘onderwijskundigen zelf niet eens weten hoe het is om voor de klas te staan’. En daar was ze het best een beetje mee eens. Toen ze tijdens haar vrijwilligerswerk op de IMC Weekendschool een beetje kon proeven van het lesgeven, ging het kriebelen en was de keuze voor de Pabo snel gemaakt. Het contact met leerlingen geeft haar heel veel positieve energie. Ze heeft de Pabo nu net afgerond en dus ligt de focus op haar huidige baan: docent onderwijskunde. Taken? Lesgeven aan de tweedegraads lerarenopleidingen van Cluster Exact en begeleiden van stages en afstudeeronderzoeken.
Docent zijn is…
… kunnen omgaan met onvoorspelbaarheid. Je moet je constant aanpassen aan situaties die ontstaan in de klas. Op de HvA wordt ook heel sterk een beroep gedaan op Eveliens organisatorische kwaliteiten. Maar het is het allemaal dubbel en dwars waard. Zeker als ze af en toe met haar studenten kan praten over hun visie op onderwijs.
Eveliens onderwijs: leraren opleiden
Leraren opleiden is heel erg belangrijk, zeker om ze bewust bekwaam op te leiden. Studenten moeten volgens Evelien leren aangeven wanneer iemand een goede docent is en vooral wat die persoon dan doet (op gedragsniveau) om een goede docent te zijn. Op die manier laat je als student zien dat je kunt analyseren en kun je die kennis zelf ook weer toepassen in de eigen lessen. En mocht een student daar zelf niet uitkomen, wil Evelien natuurlijk een handje helpen. De stagebezoeken zijn daar een mooi voorbeeld van. Laatst nog observeerde ze een student die een zeer goed voorbereide les gaf met keurig opgestelde lesdoelen. Op de vraag of alle leerlingen de lesdoelen hadden bereikt had de student alleen geen antwoord. De lessen daarna heeft hij heel bewust controlevragen gesteld aan leerlingen om te kijken wat leerlingen hadden begrepen.
The best of…
Eveliens beste onderwijservaring was haar eigen lessenserie voor Engels in groep 7. Weg met de oude en saaie methode, erin met frisse werkvormen: een menukaart ontwerpen en bestellen maar! In het Engels natuurlijk. Resultaat? Van nul naar 200% motivatie. De leerlingen wilden constant verder aan de menukaarten en waren enorm trots op het resultaat. Eveliens geheim voor zulke lessen? Varieer in werkvormen. Blijf creatief en kijk of je bij de actualiteit kunt aansluiten.
Onderwijs in de toekomst
Als het aan Evelien ligt, gaan we als docenten meer samenwerken. Docent zijn is best een eenzaam beroep waarbij je gauw in een eigen manier van lesgeven kunt vervallen. Graag een meer open deuren beleid dus, elkaar observeren en feedback geven. Niet om af te rekenen, maar om beter te worden!
Wil je ook vertellen over jouw onderwijspassie voor een Tumult blog? Stuur me een berichtje!