Het onderwijs van de toekomst en de techniek die we daarbij nodig hebben

Gepubliceerd op: 16 november 2012
Door: Britte Koppel

Je hebt er vast wel eens over nagedacht: ‘hoe ziet het onderwijs er over tien, twintig of zelfs vijftig jaar uit?’. Werkt iedereen alleen nog maar digitaal? Wordt er klassikaal lesgegeven? Of heeft elke leerling zijn eigen leerruimte? Is de docent nog wel aanwezig in het klaslokaal of heeft hij zijn les van tevoren opgenomen? Ook online vind je meer dan genoeg voorspelling van ons onderwijs in de toekomst. Een mooie infographic die ik daarover tegenkwam is deze van envisioningtech.com. Welke technologische ontwikkelingen zijn nu al aanwezig in de klaslokalen? En wat gebeurt er over acht en achttien jaar in de lessen?

2012
In het klaslokaal van 2012 is vaak al behoorlijk wat techniek aanwezig. Digiborden, tablets, laptops en beamers zijn aardig ingeburgerd in de klas. Leren gebeurt al lang niet meer alleen uit boeken. Spelenderwijs leren (ofwel gamification) begint voorzichtig aan z’n opmars. Boeken worden gedigitaliseerd en gelezen via een tablet of smartphone. Informatie is overal beschikbaar. Flipping the classroom begint steeds populairder te worden.

Het onderwijs van de toekomst en de techniek die we daarbij nodig hebben

2020
Waar heb je nog een bureau voor nodig? Weg ermee! Die worden vervangen door grote touch tablets die direct in contact staan met het grote muurbrede scherm van de docent. Directe en persoonlijke feedback wordt daardoor een stuk gemakkelijker. Zodra een leerling dreigt af te dwalen, heeft een docent dat direct door via de ‘attention-tracker’ en kan hij ingrijpen. Maar ook buiten het lokaal blijven leerlingen aan hun ontwikkeling werken. Op hun telefoon kunnen ze gemakkelijk hun voortgang voor Frans bijhouden, of checken wat er voor morgen op de planning staat bij geschiedenis. En begrijpt een leerling iets niet tijdens het huiswerk maken? Dan vraagt hij dat toch gewoon aan een medeleerling via het student-to-studentnetwerk waar al zijn klasgenoten op zijn aangesloten? En wat als je zelf even het antwoord op een vraag uit de klas niet weet? Dan beam je een collega zo het klaslokaal in!

2030
Je hoeft niet meer fysiek aanwezig te zijn in je klaslokaal om je leerlingen iets bij te brengen. Stuur een hologram van jezelf naar de les! Slecht weer? Ziek? Blijf thuis en geef de les vanuit je luie stoel. Leerlingen openen het megascherm op school en kunnen zo toch luisteren naar jouw verhaal, vragen stellen en samen opdrachten maken. En is de een verder dan de ander? Geen probleem, met hun eigen digitale portfolio op hun persoonlijke scherm, wordt altijd datgene getoond waar de leerling op dat moment aan toe is. Excursies naar een museum of een bezienswaardigheid? Leuk natuurlijk, maar wel een beetje old-school. Zet je biologieles extra kracht bij door een 3D rondleiding door het menselijk lichaam binnen de school. Zonder bril, uiteraard!

Welke technologische ontwikkelingen zie jij voor de komende jaren?

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken