Zo start je het schooljaar met je nieuwe klas #3

Gepubliceerd op: 19 september 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Inmiddels zijn alle scholen gestart. Mijn buurmeisje is net naar de brugklas gegaan en wordt elke dag door een vriendin opgehaald, rond de tijd dat ik naar het station ga. Allebei een mooie nieuwe rugtas, een toffe fiets en zo ’s morgens vroeg al een heleboel om aan elkaar te vertellen. Ik ben benieuwd wat zij in de eerste lessen van het schooljaar gedaan heeft, dat zal ik haar eens vragen. In deze blog nog een lesidee voor je eerste les van het schooljaar. Zo leren je leerlingen elkaar goed kennen!

Idee in deze blog: Kennismaken met elkaars kenmerken.
Duur: 50 minuten + extra uitbreiding
Inzetten: in de mentorles of als 1e vakles. Doe je dit in de vakles? Laat de leerlingen dan kenmerken bedenken die te maken hebben met het vakgebied of met het leren voor dit vak.

Stap 1. Voorbereiding

Voor de startopdracht is het nodig om kriskras door het lokaal te kunnen lopen. Zet de stoelen en tafels aan de kant of zorg op een andere plek voor genoeg ruimte.Zorg voor genoeg papiertjes (voor elke leerling één) voor in de kernopdracht. Hier moeten ze hun kenmerken op schrijven. De afsluitende opdracht doe je in de gymzaal of buiten. Regel dat jullie hier terecht kunnen.

Stap 2. Startopdracht

Laat de leerlingen kriskras door het lokaal lopen. Zeg bijvoorbeeld: ‘ga staan bij… iemand die vanmorgen pindakaas op zijn brood had’ of ‘ga staan bij… iemand die meer dan 10 km moet fietsen voor hij op school is’. Vraag een aantal leerlingen uit te leggen waarom ze bij deze persoon zijn gaan staan. Zo leren de leerlingen al wat willekeurige kenmerken van elkaar kennen.

Stap 3. Kernopdracht

Laat elke leerling vier eigenschappen of kenmerken bedenken die bij hem/haar horen. Deze schrijven ze op een apart briefje. Laat ze kenmerken bedenken die uniek voor ze zijn en die niet veel mensen hebben. Bijvoorbeeld: “Ik speel saxofoon, heb een Franse moeder, een ochtendhumeur …”.

Stap 4. Afsluitende opdracht

Doe dit kennismakingsspel in de gymzaal of buiten.

  • Verzamel alle briefjes met kenmerken.
  • Lees van de eerste vier kaartjes de namen op.
  • Deze vier klasgenoten gaan naast elkaar staan, tegenover de rest van de klas.
  • De rest van de klas blijft aan de andere kant achter een lijn staan.
  • Noem van een kaartje één voor één alle kenmerken op.
  • De rest van de klas denkt na bij wie van de vier deze kenmerken passen.
  • Denkt iemand het te weten? Dan rent hij/zij zo snel mogelijk naar die leerling toe.
  • Degene die als eerste is én die het goed heeft, wisselt met deze klasgenoot.
  • Pak dit nieuwe kaartje erbij en begin opnieuw met één van de kaartjes, totdat iedereen geweest is.

Deze les uitbreiden?

  • Vraag de leerlingen hun kenmerken te sorteren op moeilijkheid. De moeilijkste (de kenmerken die je het minst verwacht) bovenaan op het kaartje, de makkelijkste onderaan. Waarom? Dan weet je zeker dat niet de hele klas bij de eerste eigenschap al begint te rennen. Mocht dit onverhoopt toch zo zijn, lees dan ook de rest van de kenmerken voor. Herkennen de leerlingen ook deze kenmerken?
  • Voeg twee rondes toe aan het kennismakingsspel: ‘uitbeelden’ en ‘één woord’. Verdeel de klas na het doen van het beschreven spel in twee teams en doe alle kenmerkkaartjes in een grote doos. Om de beurt is een team aan de beurt om 1 minuut te spelen: een teamlid gaat voor de groep staan en beeld de 4 kenmerken uit (ronde 2) of beschrijft de persoon in één kenmerkend woord (ronde 3). De rest van het team moet raden. Raadt het team de leerling, dan pakt het teamlid die aan het uitbeelden was een volgend kaartje. Net zo lang tot de minuut vol is, dan mag het volgende team. Wie verzamelt de meeste kaartjes in de verschillende rondes?
  • Doe de oefening Ga staan en zitten. Neem de kaartjes voor je en geef de klas opdrachten om op te staan (bijvoorbeeld: ga staan als je snel boos bent). Alle leerlingen die dit opgeschreven hebben, gaan staan en zitten. Noem een volgend kenmerk.

Meer ideeën?

Deze blog hoort bij een blogserie met allerlei ideeën voor in de startlessen van het schooljaar. Meer ideeën vind je dus in de andere blogs. En met een gratis account op www.tumult.nl kun je in Tumult Free een volledige les vinden die je aan het begin van het jaar kunt doen!

Heb jij nog goede startlesideeën? Ik hoor het graag, in een reactie hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search