Zo komt een Edutrainers leerpad tot stand!

Gepubliceerd op: 30 mei 2017
Door: Veerle van Pinxteren

Al meer dan 50 leerpaden voor lesgeven met ICT staan er op het kanaal van Edutrainers. We ontwikkelen de inhoud zelf in samenwerking met experts. Hoe bepalen we de inhoud van het leerpad en hoe komt het tot stand? In deze blog een kijkje in de keuken van Edutrainers

Maar eerst: Wat is een leerpad? Je zou het ook een online module kunnen noemen. In een leerpad worden verschillende soorten content aangeboden (tekst, filmpjes, vragen, opdrachten, links) die samen een logisch geheel vormen.  De basisstructuur wordt bepaald door het TPACK model  waarin techniek verbonden wordt aan didactiek en vakinhoud. Doorloop het leerpad en aan het einde weet je een stuk meer over het onderwerp en kun je er zelf mee aan de slag in de les. 

Hoe komt zo’n leerpad tot stand? We doorlopen een aantal stappen:

1. Onderwerp bepalen

We beginnen met het bepalen van het onderwerp. Wat zijn de laatste tools of apps die van meerwaarde zijn voor het onderwijs? En welke zijn voor alle docenten interessant? We blijven zelf op de hoogte door nieuwsbrieven, ons netwerk aan Edupartners, LinkedIn, Twitter en we kijken regelmatig in de Top 100 Technology tools for education. Ons nieuwste leerpad gaat over Formative: een tool waarmee je opdrachten voor leerlingen kunt maken, klaarzetten en delen. Het mooiste is dat je formatieve feedback kunt geven en de voortgang van leerlingen in de gaten kunt houden.

2. Structuur neerzetten

Vervolgens bepalen we de structuur: welke onderdelen van de tool zijn belangrijk voor docenten om te kennen en te kunnen gebruiken? En wat is een logische volgorde van deze thema’s? Het resultaat hiervan is de structuur van het leerpad. Bij Formative kwamen we uit op:

Leer Formative kennen:

  • Een account aanmaken
  • Een Formative maken
  • Formative gebruiken met leerlingen
  • Resultaten en feedback geven
  • Delen met andere docenten

Elk leerpad start met een kort ‘Welkom’ en sluit af met ‘Didactische toepassing’. In dit laatste onderdeel werk je als docent aan een lesvoorbereiding rondom de tool uit het leerpad. Als je deze les ook daadwerkelijk hebt gegeven en besproken kun je het leerpad afronden en laten goedkeuren door je online-coach (mits je de betaalde versie gebruikt).

3. Samenwerken met expert

Aan Edutrainers zijn een heel aantal Edupartners verbonden. Regelmatig worden leerpaden in samenwerking met hen gemaakt. Zo zorgen we voor praktische voorbeelden en worden de leerpaden ook mede-ontwikkeld door docenten die er echt mee werken.

4. Inhoud ontwikkelen

Over het algemeen wordt de input voor de inhoud aangeleverd door de experts. Vervolgens zorgen we voor korte maar krachtige teksten, maken we zelf instructiefilmpjes die in een paar minuten de belangrijkste functionaliteiten laten zien en zorgen we voor relevante externe bronnen die het leren gevarieerd maken.

5. Check

We blijven uitgever, dus we gaan door de nodige feedbackrondes met tot slot een laatste check. Puntjes op de i: spel- en taalfouten eruit. Maar we blijven mensen dus af en toe zit er nog wel eens een foutje in. Via de knop ‘Stel een vraag’ kun je ons daarop wijzen en passen we zo snel mogelijk aan!

6. Publiceren

Door het leerpad te publiceren, is het beschikbaar voor iedereen die een (betaald) Edutrainersaccount heeft. Via de nieuwsbrief en blog brengen we iedereen op de hoogte.

Tools vernieuwen zichzelf in rap tempo. Knoppen worden verplaatst, functionaliteiten vallen weg of worden toegevoegd, etc. Om snel te kunnen inspelen op dit soort vernieuwingen in onze instructie werken we met een Toolupdater. Zij reviseert continu alle leerpaden, zorgt dat ze up to date blijven en verwerkt tips van gebruikers. 

Heb je zelf een idee voor een leerpad? Welke tool of welk programma mag niet ontbreken in ons aanbod? Laat het ons weten en we nemen het op in onze ideeënlijst!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search