Zes valkuilen voor docenten: trap jij er in?

Gepubliceerd op: 2 februari 2016
Door: Britte Koppel

Ben jij er een? Een perfecte docent die nooit iets verkeerd doet? Voorbeeldige leerlingen heeft? En altijd tijd heeft om gezellig bij te kletsen met collega’s? Waarschijnlijk niet. En gelukkig maar, want ruimte voor verbetering moet er altijd zijn. Trap jij in deze zes valkuilen?

1. Haast, haast, haast!
Iedereen heeft altijd haast. Maar als docent is het essentieel om je lessen rustig te beginnen en rustig af te sluiten. Neem voor de les bijvoorbeeld een paar minuten de tijd om voor jezelf te noteren wat je het komende uur wilt bereiken. Doe hetzelfde na afloop van de les. Je zult zien dat je tijdens de les dan veel rustiger bent en je beter kunt focussen.

2. Ik wil altijd de touwtjes in handen hebben
Voor sommige docenten is het moeilijk om de controle over de klas uit handen te geven. Wordt het dan niet gelijk een enorme bende? Geef je leerlingen die verantwoordelijkheid eens. Laat ze bijvoorbeeld opdrachten uitvoeren en die vervolgens bespreken met de klas. Door te observeren leer je veel. Ook van de leerlingen die normaal gesproken niet zo op de voorgrond treden.

3. Elke les moet perfect gaan
Doelen stellen is belangrijk, daardoor raak je gemotiveerd. Maar als je je doelen constant te hoog stelt, frustreert dat je juist. Laat het los dat elke les perfect zou moeten zijn. Je vergeet wel eens een klein dingetje in je uitleg. De klas is wel eens in een opstandige bui. En de techniek zorgt ook wel eens voor problemen. Als je hierop anticipeert, kun je je meer ontspannen als zoiets zich daadwerkelijk voordoet. En gaat het wel helemaal perfect, dan kun je daar lekker van genieten.

4. Ik weet alles het best
Je hebt het misschien wel eens gehad: een leerling stelt een vraag waar je eigenlijk geen antwoord op weet. Probeer er in dat geval niet om heen te praten, iets te mompelen of misschien zelfs boos te worden op de leerling. Maar zeg eerlijk dat je het antwoord op de vraag niet weet, maar dat je het voor hem/haar gaat opzoeken. Of maak er direct een wedstrijd of opdracht van en laat de leerlingen het antwoord zelf opzoeken.

5. Ik trek me elk commentaar persoonlijk aan
Leerlingen kunnen (vaak zonder er bij na te denken) heel goed hun ongezouten mening geven. Over alles, dus ook over jou als docent. Kritiek is gratis advies, dus sluit je zeker niet af voor hun woorden. Maar soms is een leerling met het verkeerde been uit bed gestapt en doe jij toevallig net iets wat hem of haar triggert. Ga even met de leerling apart zitten, misschien is er iets anders aan de hand?

6. Tijd voor mezelf? Dat heb ik helemaal niet nodig!
Rond vier uur zijn de meeste lessen wel afgelopen, maar dat betekent niet dat jij klaar bent. Toetsen nakijken, lessen voorbereiden, administratie doen, je laten inspireren door lessen van anderen. Er is altijd meer dan genoeg wat je kunt doen als docent. Ook thuis. Dat kan een negatief effect hebben op je thuissituatie. Maak daar goede afspraken over en neem ook tijd voor jezelf. Daar word je ook weer een betere docent van.

Welke punten wil jij nog toevoegen aan deze lijst?

Met dank aan deze blog

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search