Zes tips om je leerlingen enthousiast te maken voor kunst

Gepubliceerd op: 29 augustus 2016
Door: Sandra Huigen

Kunst is natuurlijk het allerleukste vak dat er bestaat. Maar vinden je leerlingen dat ook? Leerlingen zien misschien niet altijd de waarde van wat ze bij de kunstvakken leren. “Een beetje tekenen, muziek maken, een keer naar het theater. Best leuk, maar wat heb je eraan?” is een veelgehoord geluid. En dat is jammer, want kunstwaardering en creatieve vaardigheden zijn juist zo belangrijk voor de algemene vorming van jongeren. Daarom in dit artikel zes tips om leerlingen enthousiast te maken voor kunst.

1. Maak het nut duidelijk
Om te beginnen met het misverstand dat hierboven geschetst wordt dat bij veel jongeren en misschien ook wel volwassenen leeft: kunst is wel degelijk nuttig en niet slechts vermaak. Kunst leert leerlingen om te experimenteren en hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Dat stimuleert de ontwikkeling van hun hersenen. Dus vertel leerlingen: kunst is goed voor je brein en bovendien is creativiteit een belangrijke vaardigheid voor de toekomst!

2. Laat leerlingen zien dat kunst overal is
Kunst lijkt voor veel leerlingen ver van hun bed. Maar zonder dat ze het weten houden ze zich al volop met kunst en cultuur bezig. Ze zijn van de zomer naar een festival geweest, ze plaatsen hun foto’s op Instagram, ze volgen dagelijks hun favoriete soap. Wek hun interesse voor het onbekende door de link te leggen met wat ze al kennen. Shakespeare was in feite een soapschrijver avant la lettre. En de eeuwenoude gulden snede is nog steeds een veelgebruikt principe binnen de reclamefotografie.

3. Wissel kijken en maken af
Een leerling die zelf tekent, leert ook kijken. Een leerling die zelf muziek maakt of zingt, leert ook luisteren. En andersom geldt hetzelfde: kijken of luisteren naar kunst, kan een leerling inspireren om zelf iets te maken. Zorg dus in je lessen voor een goede balans tussen kunstreceptie en kunstproductie.

4. Discussie is goed
Sommige kunstwerken kunnen heftige reacties bij leerlingen oproepen: “Is dit ook kunst?! Dat kan ik ook!” Die discussie is juist goed, ze hoeven niet alles ‘mooi’ te vinden. Laat ze argumenten bedenken om hun mening te onderbouwen en vraag door: “Waarom denk je dat deze kunstenaar dit zo gemaakt heeft?”

5. Ga de klas uit (of haal kunstenaars de klas in)
Kunst leer je niet alleen binnen de muren van je klaslokaal. Kunst moet leven. Ga daarom met je klas naar buiten. Daarbij kun je natuurlijk denken aan culturele bezoeken aan theaters en musea. Maar je kunt het ook dichterbij huis zoeken en leerlingen een fotoreportage laten maken van interessante architectuur in de wijk. Of haal kunstenaars de school in en laat ze bijvoorbeeld workshops geven. Zo maken leerlingen direct kennis met creatieve beroepen.

6. Gebruik het lesmateriaal van Tumult
Zoek je meer handvatten? Met ‘Tumult Maak het! Kunst en cultuur voor klas 1-2’ en ‘Tumult Kunst!? CKV voor 3-4 vmbo’ geef je eenvoudig leuke en actieve kunstlessen rondom vier pijlers: verhaal, compositie, techniek en waarde. Daarbij staan de eigen ervaringen en het leren van creatieve vaardigheden centraal. Omdat wij geloven in het belang van kunstonderwijs.

Ga naar onze webshop en bestel een gratis proefexemplaar van ons lesmateriaal voor kunst. Gebruik de kortingscode kunstonderwijs.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search