Zes (technologie)trends uit het Horizon Report 2016

Gepubliceerd op: 26 oktober 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Horizon Report?! Yes indeed, het gaat hier om een jaarlijks trendrapport waarin zowel korte- als langetermijntrends worden beschreven. In dit rapport vind je de trends op het gebied van technologiegebruik in het onderwijs terug. Benieuwd welke trends bij jou op school al in gang gezet zijn? Vergelijk de zes trends in deze blog met de situatie bij jou op school.

N.B. In deze blog licht ik alleen de trends uit zoals beschreven in het horizonrapport. Voor de beschrijving van de uitdagingen die hiermee gepaard gaan en de belangrijkste ontwikkelingen, verwijs ik je graag naar het rapport.

Technologietrends op de korte termijn

Coding as a literacy

De vraag of programmeren een verplicht vak (op de basisschool) moet worden hoor je regelmatig voorbij komen. Maar deze trend is al ingezet: op sommige scholen wordt geëxperimenteerd met leren programmeren en coderen. Deze vaardigheden worden gezien als vaardigheden voor de toekomst aangezien er veel banen worden verwacht in ICT. Ook zie je ‘computational thinking skills’, probleem oplossen en creatief denken terug in de 21e eeuwse vaardigheden.

→ Wordt er bij jullie op school al geprogrammeerd door leerlingen?

Students as creators

Dit heeft alles te maken met een shift van kennis consumeren naar content creëren. Denk aan de maker movement; zelf dingen maken, met behulp van technologie. Dit raakt aan programmeren. Maar denk ook eens aan 3D-printers.

→ Hebben jullie al 3D printer op school staan?

Technologietrends op de middellange termijn:

Collaborative learning

Dit gaat eigenlijk over twee dingen. Het eerste is samenwerkend leren in het algemeen. Denk hierbij aan leerlingen die samenwerken aan groepsopdrachten maar ook aan docenten die van elkaar leren in bijvoorbeeld een professionele leergemeenschap. Het tweede is online samenwerken, niet alleen op schoolniveau, maar ook op mondiaal niveau. Denk hierbij aan het gebruiken van cloudoplossingen om samen te werken aan een opdracht en aan digitale tools zoals Skype en Whatsapp om communicatie met leerlingen in een ander land mogelijk te maken. Benieuwd hoe wij dit binnen het Tumult uitgeefteam realiseren? Sandra schreef er een interessante blog over.

→ Hoe werken jouw leerlingen (online) samen aan een opdracht? En hoe werk jij met je collega’s (online) samen?

Deeper learning approaches

Er is steeds meer aandacht voor kritisch denken, samenwerken, probleemoplossen en zelfregulering. In Nederland worden dit soort vaardigheden geschaard onder de 21e eeuwse vaardigheden. In het algemeen zie je een verschuiving van kennis vergaren naar kennis gebruiken omdat er gedacht wordt dat je leerlingen beter op hun toekomst voorbereidt door ze de handvatten te geven om nieuwe kennis te vergaren en in te zetten, dan ze vol te stoppen met informatie. Onderwijsmodellen die hierbij aansluiten, zijn bijvoorbeeld probleemgestuurd onderwijs, projectgestuurd onderwijs, challenge-based learning en vraaggestuurd onderwijs, omdat ze leerlingen stimuleren kritisch te denken, probleemoplossend te denken etc. Digitale tools kunnen deze vormen van leren ondersteunen.

→ Op welke manier geef jij les?

Technologietrends op de lange termijn

Redesigning learning spaces

Vanwege een shift die gaande is van docentgestuurd naar meer leerlinggestuurd onderwijs, is het nodig om scholen anders in te richten. Ruimtes moeten deze nieuwe vormen van onderwijs ondersteunen. Daarom zullen er aanpassingen gedaan moeten worden in de inrichting van de school.

→ Welke aanpassingen zijn er bij jou op school gedaan in de inrichting t.o.v. 10 jaar geleden?

Rethinking how schools work

Wanneer er sprake is van andere vormen van onderwijs dan de traditionele (zie hierboven bij ‘Deeper learning approaches’), lijkt het logisch ook de school organisatorisch anders in te richten. Denk aan de roostering maar ook aan de mogelijkheden van virtuele scholen.

Het Zweedse Kunskapsskolan – wat ook al op een aantal scholen in Nederland wordt toegepast – maakt hier al een begin mee. Er is geen sprake van traditionele roosters, wel van een gezamenlijke start en meer ruimte om de eigen dag in te plannen op basis van leerbehoeftes en leerdoelen.

→ Heeft jouw school een meer klassiek rooster? Of is er ook ruimte voor bijvoorbeeld projecten?

Welke nieuwe manieren van technologiegebruik zie je binnen jouw school dit schooljaar? En wat verwacht jij over 2-5 jaar? Deel je ervaringen hieronder! We zijn benieuwd op welke manier we eventueel met ons lesmateriaal kunnen inspelen op de situatie bij jou op school.

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search