Wil jij de motivatie en het zelfvertrouwen van je vmbo-leerlingen versterken? Gewoon tijdens je lessen, zonder dat het extra tijd kost? Dat kan! Hieronder vind je drie tips voor de juiste mindset.

Wees trots!

Ouders en leerlingen willen meestal een zo hoog mogelijk schooladvies. De meeste mensen laten zich, als het even kan, het liefst zo theoretisch mogelijk opleiden, want dat noemen wij ‘hoog’. Maar hoeveel mensen willen daadwerkelijk wetenschapper worden? En hoeveel van die mensen heeft de wereld nodig? Het antwoord is: een paar. Een klein groepje bollebozen is superhandig. Maar waar we vooral om schreeuwen in Nederland, zijn de mensen die een vak kunnen. Leraren, verplegers, loodgieters, elektriciens, koks. De lijst is eindeloos. De tekorten ook. En als docent van vmbo‑leerlingen leid jij deze mensen op. Wees ongelofelijk trots op deze leerlingen, en op het feit dat jij helpt om hen klaar te stomen voor hun latere baan. Jullie doen samen geweldig werk. En beter nog: vertel je leerlingen ook hoe trots je bent. Ze verdienen het om dit te horen, en ze moeten het van jou horen om het zelf te beseffen.

Doe alsof ze je gedachten horen

Een onderuitgezakte leerling met een boze blik. De armen over elkaar gevouwen, de boeken nog dicht en het huiswerk niet gemaakt. De motivatie van de leerling is ver te zoeken. En het is niet de eerste, maar de vijftiende keer. Het is een situatie die je vast regelmatig meemaakt. ‘Dat wordt nooit wat met die leerling,’ denken veel docenten dan. Of ze zeggen het zelfs. Op mijn huiswerkinstituut worden regelmatig docenten geciteerd. “Ik weet niet hoe jij ooit je examen gaat halen.” “Het wordt helemaal niks met jou.” Leerlingen vinden dit soort opmerkingen erg pijnlijk, ook als ze dat niet aan je laten zien. Wil je als docent bijdragen aan het zelfvertrouwen van je leerlingen? Zeg dit soort dingen dan niet. Nooit. Laat je er niet toe verleiden of uitdagen. Sterker nog: je moet deze dingen eigenlijk niet eens dénken. Leerlingen voelen het direct als je een lage dunk van ze hebt. Wat je denkt straal je uit, en het werkt door in wat je zegt en doet. Als je dus op een positieve manier naar de leerlingen kijkt, zul je andere vragen stellen en andere dingen zeggen.

Geef nóóit op

Gedachten zoals ‘het wordt nooit wat met deze leerling’ zijn bovendien niet waar. Het wordt altijd iets met leerlingen. Misschien niet vandaag of morgen en misschien niet in jouw les, maar ooit komen ze op hun pootjes terecht. Als jij daarbij kunt helpen is dat alleen maar mooi. Als het je een poosje niet lukt om de leerling te bereiken, kan dat frustrerend zijn. Maar geef een leerling nooit op. Kijk altijd verder dan hoe het op dit moment en in jouw les gaat. Vmbo-leerlingen horen hun hele leven al wat ze allemaal niet kunnen en nooit zullen bereiken. Draag daar niet aan bij. Wees die ene leraar die zijn leerlingen inspireert. Die leraar waarvan ze later zeggen: “Die geloofde wél in mij, en toen begon ik ook in mezelf te geloven.”

Zo geef jij de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen echt een boost. En daarmee leg je een basis van waaruit leerlingen zich kunnen ontplooien.

Met onze methodes voor sociaal-emotionele vaardigheden werk je ook aan die basis. Dat doe je met kant-en-klare lessen, lesvoorbereidingen en aanvullend materiaal zoals thuisopdrachten waarbij je ook ouders in het leerproces betrekt. Download een proefexemplaar en ontdek zelf de mogelijkheden. 

Print Friendly, PDF & Email