Zaption stopt! Wat is het alternatief voor ‘flippers’?

Gepubliceerd op: 15 augustus 2016
Door: Arnoud Kuijpers

Twee weken geleden kondigde Zaption aan dat het vanaf 30 september niet meer in zijn huidige vorm blijft bestaan. Helaas, want ik gebruik deze educatieve tool met regelmaat. Nog nooit van Zaption gehoord? Zaption is een tool waar je vragen in bestaande video’s kan toevoegen zodat je als docent van te voren kan zien of je leerlingen een video hebben bekeken, maar belangrijker: of ze de inhoud van de video hebben begrepen. Dit is voor mij een ideale tool als ik bijvoorbeeld door middel van Flipping the Classroom een paar weken lesgeef. Zie hier een voorbeeld van zo’n video:

Maar helaas, vanaf 30 september houdt Zaption dus op te bestaan. Ik schoot lichtelijk in paniek, want moest ik nu al mijn video’s gaan omzetten naar een andere tool? Deze tijdrovende klus blijft me gelukkig bespaard omdat Edpuzzle (tot dusver de grootste concurrent van Zaption) het heel gemakkelijk maakt al je video’s naar hen om te zetten. In deze video zie je precies hoe dat moet! Daarnaast heeft Edpuzzle meer voordelen ten opzichte van Zaption, zo kun je bestaande video’s overspreken, in video’s knippen en audio-notities toevoegen. Nadeel is dat Edpuzzle minder vraagtypes heeft, maar nog steeds kun je een open of meerkeuzevraag stellen. Zie hier een voorbeeld van een video met vragen in Edpuzzle:

Vanuit Edutrainers zijn ze er snel bij. In het leerpad ‘Flipping the Classroom: de verdieping’ is direct een instructievideo gemaakt zodat je precies kunt zien hoe Edpuzzle werkt. Handig voor als je een eerste keer met Edpuzzle werkt; de video vind je hier. Overigens kan ik je de leerpaden van Flipping the Classroom sterk aanraden. Voor mij blijft dit principe nog steeds een enorme aanvulling op mijn bestaande lessen. Afwisseling is het toverwoord, en daar draagt ‘Flippen’ voor mij ieder jaar weer aan bij.

De belangrijkste graadmeter bij educatieve tools zoals Zaption of Edpuzzle, is de reactie van mijn leerlingen. Ik vraag altijd aan ze of ze het fijn vinden om met bepaalde tools in de klas te werken. Op de vraag of ze Zaption fijn vinden, krijg ik steeds positieve respons. Opmerkelijk is dat een groot aantal leerlingen zegt dat ze het zelfs fijner vindt om via Zaption of Edpuzzle een video te bekijken dan alleen via YouTube. Dat komt volgens mij omdat leerlingen het toch prettiger vinden om een video actief  te bekijken, waarbij ze zelf direct zien of ze de stof hebben begrepen.

Mocht je Edpuzzle nog nooit gebruikt hebben, dan raad ik je sterk aan het eens te proberen en uit te puzzelen hoe het werkt. Het is een simpele, maar effectieve tool die je kan inzetten om inzicht te krijgen of je leerlingen bepaalde leerstof uit een video begrepen hebben.

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

  1. Ook ik werd onaangenaam getroffen door het stoppen van Zaption. Zaption kende een breed scala aan mogelijkheden en in het bijzonder óók een LTI-koppeling met onze elektronische leeromgeving Moodle.
    Als vervanger van Zaption installeerde ik H5P Interactieve Inhoud (http://www.h5p.org). Alles in eigen hand, heel veel mogelijkheden voor interactieve inhoud etc. En … de scores in het eigen cijferboek waarna er door voorwaardelijke settings op maat gesneden vervolginhoud wordt aangeboden aan de leerling. Ook een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search