De weg naar een nieuwe online omgeving #2: mijn.tumult.nl

Voor alle docenten, leerlingen en ouders is er begin augustus bij de start van schooljaar 17-18 een nieuwe digitale omgeving beschikbaar op mijn.tumult.nl. Hoe ziet die omgeving eruit, hoe kom je binnen, wat kun je ermee en wat zijn de verdere ontwikkelplannen? In deze blog vertel ik meer over de concrete invulling van mijn.tumult.nl na de algemene uitleg die Britte al schreef.

1. Waar willen we in de aanstaande jaren naar toe met mijn.tumult.nl?

Leerlingen die moeiteloos kunnen plannen, uitstekend kunnen presenteren, de techniek van woordjes leren helemaal onder de knie hebben en zelf precies weten wat voor hun de beste manier is om een tekst te begrijpen… daar werken we iedere dag aan. Daarom maken we lesmateriaal waarmee leraren ijzersterke lessen kunnen geven waar leerlingen nóg vaardiger van worden! Ons lesmateriaal op papier ziet er prachtig uit en werkt uitstekend; het is nu het moment om ook digitaal volgende stappen te zetten. Hier werken we in de aanstaande jaren aan:

  • Snel en gemakkelijk toegang tot het materiaal, zowel na inloggen op mijn.tumult.nl als via single sign-on koppelingen met onder andere Magister, O365, Google, Entree Kennisnet (waardoor we de elo’s van de meeste scholen direct verbinden).
  • De mogelijkheid voor elke leraar om uit al het materiaal precies datgene te kiezen wat nodig is voor zijn/haar les en daar ook eigen materiaal aan toe te kunnen voegen.
  • De mogelijkheid voor elke leerling om een persoonlijk leerroute te volgen op mijn.tumult.nl, inclusief het volgen van die route door een portfolio en een plusdocument.
  • Samenwerking met gebruikers vinden we cruciaal: in de aanstaande jaren willen we ook op digitaal gebied als partners naast scholen staan en uiteindelijk ons materiaal in een op-maat omgeving aan een school aanbieden.

We bouwen mijn.tumult.nl in samenwerking met onze technische partner Avetica en maken daarbij gebruik van Moodle-technieken. Juist vanwege de snel ontwikkelende technologie verzekeren we onszelf op deze manier van altijd beschikbare ontwikkelmogelijkheden!

2. Hoe krijg je toegang?

Iedereen is altijd welkom bij Tumult en ook in de nieuwe mijn.tumult.nl is dat in schooljaar 17-18 gegarandeerd: een account aanmaken en je aanmelden bij je school blijft voor leerlingen, leraren en ouders heel gemakkelijk. Op www.tumult.nl blijft de knop ‘Mijn Tumult’ beschikbaar en die verwijst door na de inlogpagina. Na inloggen vind je altijd ons gratis lesmateriaal in het abonnement ‘Tumult Free’ en de overige Tumultabonnementen die de school bestelt. Daarnaast wordt het mogelijk om in te loggen via single sign-on, zowel op mijn.tumult.nl als direct vanuit een link in de elo van de school. Hieronder zie je het nieuwe inlogscherm en het nieuwe scherm waarin je een account kunt aanmaken.

inloggen mijn.tumult.nl account aanmaken mijn.tumult.nl

3. Wat zie je als je bent ingelogd?

In het overzicht na inloggen vind je de voor jouw school beschikbare abonnementen. Overzichtelijk gerangschikt, herkenbaar aan de covers die we ook voor de papieren abonnementen gebruiken. Hier kun je kiezen met welk abonnement je gaat werken.

overzicht abonnementen mijn.tumult.nl

4. Wat zie je in een abonnement?

Elk abonnement heeft een aantal digitale onderdelen: (invulbare) pdf’s, klus-plus-thuis- en ‘in-de-vakles’-opdrachten, filmpjes, stappenplannen en beoordelingsformulieren. Op mijn.tumult.nl vind je die onderdelen overzichtelijk per hoofdstuk gerangschikt. In de aanstaande jaren zullen we, in samenwerking met gebruikers, ook interactieve opdrachten toevoegen aan mijn.tumult.nl.

overzicht inhoud hoofdstuk mijn.tumult.nl

5. Portfolio opties

We geloven in ieders persoonlijke leerroute en daarvoor is het nodig om die route ook te zien! Vanaf schooljaar 2017-2018 zetten we daarin de eerste stap door het toevoegen van een basis-portfoliofunctie. Elke school kan er nu voor kiezen om gemaakte opdrachten binnen mijn.tumult.nl te bewaren en daarmee overzicht te houden van ieders leerroute. Deze functie is voor iedereen beschikbaar, maar als leraren voortgang willen zien maken we – in samenwerking met de school – een klasindeling op mijn.tumult.nl en verbinden we leerlingen aan klassen en leraren. De portfolio-knop is beschikbaar bij alle lessen waarin een portfolio-opdracht (bij abonnementen LOB) of ‘meesterproef’ (bij abonnementen Studievaardigheden) is toegevoegd. In de aanstaande jaren zullen we deze functionaliteit, op basis van ervaringen en wensen van gebruikers, verder uitwerken.

portfolio mijn.tumult.nl

6. What’s next?

Als eerste moet iedereen vanaf augustus 2017 heel gemakkelijk zijn/haar weg kunnen vinden op mijn.tumult.nl. Als we die mijlpaal passeren gaan we voor de volgende twee:

  • verdere uitwerking van portfolio-functionaliteiten: we willen in samenwerking met gebruikers werken aan een super gemakkelijke manier van het opslaan ieders leerroute. Hierbij hoort ook bijvoorbeeld een profiel met de highlights van ieders carrière:voorbeeld profiel
  • verdere uitwerking van interactieve opdrachten: multiple choice, sleepoefeningen, directe feedback etc.

voorbeeld interactief

Heb je al opmerkingen, wensen, wil je meedenken of heb je een geweldig idee voor onze online omgeving? Deel je ideeën via deze enquête. En wil je al testen en meekijken hoe mijn.tumult.nl zich ontwikkelt: stuur een mailtje naar hanswendel@tumultgroep.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Over de auteur:

Hans Wendel
TumultBlogs inspireren: zowel om te schrijven als om te lezen! Ik ben altijd nieuwsgierig en leergierig naar alles wat met leren te maken heeft: Al bloggend leer ik om m'n expertise en ervaring kort en krachtig uit te drukken. Al lezend leer ik van alle kennis, kwaliteiten en ervaringen van mijn Tumultcollega's. In de Tumultblog deel ik dat leren met Tumulters en met iedereen die onze blog volgt. Dat is Tumult en dat past ons precies: we leren voor het leven en dat doen we met iedereen!

Laat een reactie achter

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen