De weg naar een nieuwe online leeromgeving #1: de eerste stapjes

Gepubliceerd op: 27 april 2017
Door: Britte Koppel

Ontwikkelingen op het gebied van digitaal lesmateriaal staan niet stil. En dat is ook nodig! Want onderwijs kan nog beter worden als alle technologische mogelijkheden optimaal worden benut. Digitalisering, flexibilisering en personalisering maken het mogelijk dat docenten met energieke activeren lessen hun leerlingen nog beter kunnen leren leren!  

Hier bij Tumult zijn we ook volop bezig met die vernieuwingen. We zijn natuurlijk altijd bezig om onze nieuwe papieren abonnementen te ontwikkelen, maar nog meer dan in voorgaande jaren zullen we de komende periode ook op digitaal gebied veel gaan ontwikkelen. Op welke manier pakken we dit aan? Welke stappen hebben we gezet? Welke functionaliteiten zal onze nieuwe omgeving mijn.tumult.nl in de aanstaande jaren gaan bieden? Hoe gaat onze nieuwe digitale omgeving eruit zien? En hoe ontwikkelen we ons lesmateriaal zodat het geschikt is voor digitaal gebruik? De komende weken gaan we je alles vertellen over de leeromgeving die we ontwikkelen voor schooljaar 17-18.

Achter de schermen zijn we al het hele schooljaar bezig de ontwikkeling van mijn.tumult.nl. Deze nieuwe online omgeving noemen we een Learning Management System (LMS) en de eerste vraag is welk beschikbaar LMS ons het beste past: want er zijn steeds meer systemen beschikbaar. Brainstormen, onderzoek doen, vergaderen, knopen doorhakken, ontwerpen, lessen schrijven, technische functionaliteiten uitproberen etc. Maar op welke manier zijn we eigenlijk begonnen met het ontwerpen van die nieuwe online omgeving?

Het uitgangspunt: wat hebben we nu?

Docenten die werken met ons lesmateriaal of regelmatig onze nieuwsbrief lezen, weten ongetwijfeld dat ook nu al een online omgeving bij ons papieren lesmateriaal aanbieden. Die omgeving op lessen.tumult.nl is onderverdeeld in de verschillende abonnementen die we verkopen. Bijvoorbeeld: als je als school Tumult in de brugklas studievaardigheden 1 havo/vwo als papieren boekje bestelt, krijg je automatisch toegang tot de PDF van hetzelfde boekje op lessen.tumult.nl. Naast de PDF vind je in die online omgeving ook lesvoorbereidingen (voor docenten) en meer lesmaterialen, zoals filmpjes, lesbrieven, digilessen en studiekaarten. Je kunt hier als docent, leerling én ouder inloggen en het materiaal bekijken. Tijdens onze zoektocht het afgelopen jaar, was in ieder geval één ding duidelijk: een nieuwe leeromgeving moet minstens bieden wat we nu ook hebben!

Welke verbeteringen zijn er mogelijk?

Maar natuurlijk kijken we bij de ontwikkeling van een nieuwe online omgeving ook verder. Welke mogelijkheden zijn er om bijvoorbeeld gepersonaliseerd te leren? Kunnen we op een intuïtieve manier een portfolio functie aanbieden? Kunnen we ouders laten meekijken naar de voortgang van hun kind? En op welke manier kunnen we de communicatie tussen ouders, leerlingen en docenten vergemakkelijken? En ten slotte, last but not least: hoe gaan we om met de inlogproblematiek? Laten we leerlingen een account aanmaken? Of kunnen ze met één simpele klik doorgestuurd worden vanuit de ELO van de school? Uiteraard hebben we bij de start van dit enorme project gekeken naar de wensen van onze klanten en gebruikers én naar de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Onze huidige omgeving is immers al weer een aantal jaren oud en in die jaren is er veel gebeurd op het gebied van digitale leermiddelen. Daar duiken wij nu bovenop!

Welke trends zijn er?

Op het gebied van Learning Management Systemen zijn er de laatste jaren veel mogelijkheden bijgekomen. Denk bijvoorbeeld aan een compleet digitale methode, waarbij de voortgang van de leerling moeiteloos wordt bijgehouden en de juiste informatie op het juiste moment wordt doorgespeeld aan de docent. Communicatie is ook een belangrijk speerpunt van veel LMS’en. Zo focussen een aantal systemen zich op een optimale communicatie tussen leerlingen en docenten én leerlingen onderling; zo maak je feedback geven pas echt gemakkelijk! De koppeling met verschillende andere systemen zoals bijvoorbeeld Microsoft’s Office 360 of Google Apps is voor veel scholen ook van belang. Zo wordt het leven van de leerling én dat van de docent een stuk gemakkelijker gemaakt: vanuit het LMS heb je immers direct toegang tot Office 360 en daarmee je documenten in de cloud. En waar je vroeger voor iedere tool of website aparte inloggegevens nodig had, kun je nu gemakkelijk met bestaande accounts van bijvoorbeeld Google, Facebook of de ELO van de school inloggen op andere omgevingen. Uiteraard brengt dit ook andere vraagstukken met zich mee; hoe zit het bijvoorbeeld met de privacy van leerlingen? En wat gebeurt er met de gegevens die ze invullen in zo’n LMS? Dit zijn voornamelijk zaken die achter de schermen goed geregeld worden met beveiligde webomgevingen en privacyregelementen.

De eerste versie vanaf 17-18

Bij de start van het schooljaar 17-18 lanceren we de eerste versie van onze nieuwe online leeromgeving op mijn.tumult.nl. Hoe graag we het ook zouden willen, het is niet mogelijk om op zo’n korte termijn al onze ambitieuze plannen te realiseren. Daarom ontwikkelen we nu eerst de basis van de nieuwe omgeving; die zullen we dan in de aanstaande jaren verder (samen met onze gebruikers) ontwikkelen. Via deze blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen! Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor het Blog Weekoverzicht. Je krijgt dan elke vrijdag de laatste blogs in je mailbox.

Heb je opmerkingen, wil je meedenken of heb je een geweldig idee voor onze online omgeving? Deel je ideeën via deze enquête of in een reactie hieronder.

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search