Week Tegen Pesten: hoe voorkom je pesten in de klas?

Gepubliceerd op: 23 september 2019
Door: Sanne van Esveld

Pesten, het blijft een lastig onderwerp! Vaak bestrijden we het pas als het al aan de gang is. Maar hoe voorkom je het? Door aan het begin van het schooljaar meteen voor een veilige en positieve sfeer in de klas te zorgen! Want ontstaat er een teamgevoel, dan vermindert de behoefte om te pesten. Deze Week Tegen Pesten draait dan ook om positieve groepsvorming. Een blik op hoe je hieraan kunt werken.

Hoe zorg je voor een positieve groep?

Het creëren van een positieve sfeer en het beïnvloeden van de groep is een belangrijke taak voor jou als mentor. In een positieve groep heerst een wij-gevoel, voelen leerlingen zich geaccepteerd en hebben ze vertrouwen in zichzelf en elkaar. Dat motiveert om samen doelen te halen en er een plezierig jaar van te maken. Een groep kan aan het begin van het jaar heel anders zijn dan aan het eind. Een groep gaat namelijk door verschillende fasen van groepsvorming en is continu in beweging. Daarom is het belangrijk het hele jaar door tijd te maken voor groepsvormende activiteiten.

Lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden kan daarbij helpen. Op de website van de Week Tegen Pesten vind je materiaal rond het thema ‘Wees een held, met elkaar’, waaronder onze lesbrief Alle beetjes helpen! En je kunt met de klas de Zapp Heldengame spelen.

Kies je voor een methode om het hele schooljaar aan groepsvorming te werken? Let er dan op dat de gekozen methode aandacht heeft voor de groepsfasen. Ons lesmateriaal sociaal-emotionele vaardigheden heeft bijvoorbeeld meerdere lessen over kennismaken en samen leven. Die komen van pas in de eerste fasen van groepsvorming. Nieuwsgierig? In de webshop kun je een gratis proefexemplaar aanvragen.

Groepsvormende activiteiten

Geen inspiratie voor groepsvormende activiteiten als mentor? Hieronder geef ik je een aantal ideeën!

  • Ontbijten op school

Ontbijt een keer met z’n allen voordat de lessen beginnen. Zorg dat iedereen iets meeneemt. De één zorgt voor brood en de ander voor melk. Zo heeft iedereen een bijdrage en maken jullie er een gezellige ochtend van. Niet zo van het vroege opstaan? Het mag ook een lunch of diner zijn.

  • Complimentenrug

Wat is nou leuker dan het krijgen van een compliment? Complimenten dragen zeker bij aan een positieve sfeer. Zorg dat iedereen een leeg vel op de rug heeft en laat de leerlingen rondlopen in de klas. Op ieders rug schrijven ze iets: wat ze tof vinden aan de ander, de leukste herinnering of de beste kwaliteit. Dit mag anoniem of met naam.

  • Jaarboek

Houd het hele schooljaar een jaarboek bij! Hierin schrijven jullie dingen op die jullie als klas meemaken. Heeft iemand gewonnen met voetbal? Een belangrijke wedstrijd gehad met turnen? De hele klas een voldoende voor een toets? Laat elke maand een groepje leerlingen verantwoordelijk zijn. Deel het nieuwe hoofdstuk van het jaarboek aan het einde van de maand in de klas. Zo vier je elke maand de mooie prestaties te vieren die jullie als groep leveren.

  • Klassenpot

Bedenk met elkaar verschillende activiteiten of spelletjes om te doen met de klas. Dat kan zijn van een ijsje eten tot twister doen met de hele groep. Stop ze in een pot, bak of doos. Trek elke twee weken of elke maand een briefje uit de pot. Wat daar op staat gaan jullie doen. Zo blijf je gedurende het jaar groepsactiviteiten doen.

Welke activiteit ga jij proberen? Of heb jezelf een leuke activiteit die je altijd doet met je mentorklas? Deel het in een reactie hieronder. Ik ben heel benieuwd!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search