Vijf energizers in je (digitale) klas: pep je leerlingen op!

Gepubliceerd op: 8 februari 2021
Door: Mijke Reuhl

Dat wil je altijd wel, energieke leerlingen die actief bezig zijn in de les! In dit filmpje presenteert mentor Julia de Jong van het Spaarne College vijf energizers, waarmee je je leerlingen kunt oppeppen tijdens een (digitale) les. Of een energizer werkt is natuurlijk afhankelijk van wat jij leuk vindt en hoe je klas is. Hieronder kun je ze nog eens nalezen.

#1 Chatquiz met het ‘Alfabet wiel’

Een simpel tussendoortje als je met je leerlingen in Teams of een andere online omgeving zit. Jij deelt je scherm en stelt een vraag, draait vervolgens aan het wiel en de leerlingen moeten een antwoord geven met die letter in de chat. Een stad met een ‘A’, een dier met een ‘K’, een voornaam met een ‘L’ enzovoort. De vragen kun je ook verbinden aan onderwerpen van je vak.

#2 ‘Fout kwartier’

Geef je leerlingen een paar minuten om een muzieknummer op YouTube te zoeken dat ze helemaal niks vinden. Echte foute nummers, zeg maar. En vervolgens vraag je telkens een leerling om zijn of haar ‘foute’ nummer even te laten horen. Gegarandeerd Tumult in de klas! 

#3 Het thuisblijven is voorbij en ik ga als eerst …

Een ouderwets geheugenspelletje in een nieuw jasje. Want waar kijken jouw leerlingen het meest naar uit om weer te doen? In plaats van ‘Ik ga op reis en ik neem mee …’ is nu het startpunt: ‘het thuisblijven is voorbij en ik ga als eerst …’. Één van de leerlingen start het spel door te zeggen: “Het thuisblijven is voorbij en ik ga als eerst …” en dan iets te noemen wat hij/zij graag zou willen doen. De volgende leerling neemt het over, herhaalt de zin en vult zelf aan. Wie de zin niet meer kan herhalen is af. Hoe ver kunnen jullie als klas komen? Bovendien goed om het memoriseren te oefenen. Vertel erbij dat je beter kunt onthouden als je alles visualiseert, en er bijvoorbeeld een wandeling door je huis bij voor te stellen.

#4 Bouw een toren

Je geeft leerlingen bijvoorbeeld 5 minuten om, terwijl hun camera uitstaat, een toren te bouwen met spullen in hun kamer. Na 5 minuten opent iedereen de camera en kan iedereen direct zien wie de hoogste toren bouwde, altijd leuk! 

#5 Bingo!

Een potje bingo, maar dan net anders. Laat leerlingen hun eigen bingokaart maken over een thema dat jij als docent bepaalt. De kaart bestaat uit zes of negen vakjes met elk een onderwerp binnen dat thema. Jij noemt vervolgens binnen dat thema steeds een onderwerp: Bijvoorbeeld thema ‘leukste vakantielanden’, en dan telkens een land noemen. Wie heeft als eerste de bingokaart vol? Je kunt het thema natuurlijk ook verbinden aan de inhoud van je vak! Daarmee ben je met de hele klas er even helemaal uit. 

Lukt het om je klas energiek te houden, zelfs tijdens Corona? Veel succes en tips  zijn altijd welkom!

Misschien vind je dit ook interessant

De Gouden Weken: 3 tips!

De Gouden Weken: 3 tips!

De Gouden Weken: misschien wel de belangrijkste weken van het schooljaar. Misschien dit jaar nog wel belangrijker na een schooljaar waarin leerlingen veel thuis waren.

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search