Van leerling naar medewerker in zes weken

Gepubliceerd op: 15 oktober 2015
Door: Chris Schoonens

In 2013 ben ik op het Graaf Engelbrecht te Breda geslaagd voor het vwo. Ik wist dat ik een tussenjaar wilde nemen, om op adem te komen van zes heftige jaren, maar vooral om mezelf meer te ontwikkelen. Op de dag van mijn diploma-uitreiking werd ik door de rector gevraagd om na de schoolvakantie (in het schooljaar 2013-2014) te komen werken als docent-assistent. In dit artikel beschrijf ik mijn ervaringen en hoe het is om als leerling een schooljaar af te sluiten en zes weken later als medewerker het schooljaar te openen. Ook laat ik zien wat de toegevoegde waarde is van het gebruik van de kennis die leerlingen over hun school hebben.

Activiteiten
Ik was gevraagd te komen werken, maar waarvoor precies kan ik me niet helemaal meer herinneren. Al snel zijn mijn werkzaamheden zich namelijk gaan vormen. Ik hield mij bezig met allerlei activiteiten binnen de school, waaronder het ondersteunen bij medialessen, het maken van promotievideo’s, het opzetten van een beheer voor de (toen net aangeschafte) iPads, het ondersteunen van de organisatie van open dagen en ik was beschikbaar voor algemene ICT-ondersteuning.

Verandering
De verandering van leerling naar collega was erg positief. In vwo 6 had ik al een goede relatie met mijn docenten en dat maakte de samenwerking in het nieuwe schooljaar erg prettig. Voor mij en de medewerkers was het toch even wennen aan mijn nieuwe rol binnen de organisatie. Hoewel ik als medewerker binnen de school opereerde, voelde ik me uiteraard nog dicht bij de leerling staan. Dit maakte mijn kennis van de school goed bruikbaar: ik wist uit eigen ervaring waar de leerlingen tegenaan liepen. Gedurende het schooljaar gaf ik ook een aantal leerlingen bijles en mijn broertje en aantal goede vrienden van me zaten er nog op school. Via hun kreeg ik te horen wat er dat jaar bij de leerlingen speelde en dit kon ik snel terugkoppelen naar het management.

Leerzaam
Het jaar dat ik op het Graaf Engelbrecht werkte, is vooral erg leerzaam geweest. Leerzaam voor zowel mijzelf als voor de organisatie. Ik leerde veel van mijn eigen werkzaamheden, maar nog meer van de volledige werksfeer, iets wat ik daarvoor nog niet had meegemaakt. Mijn werkplek was op het kantoor van de clustermanagers (een cluster is een verzameling vaksecties) en door de nauwe samenwerking met het management kreeg ik haast alles mee wat er in de organisatie speelde. Ik ontdekte hoe professionele werkrelaties in elkaar steken en dat er zou nu en dan wrijving kan ontstaan. Ik leerde in vertrouwen te werken: om leerlingen te ondersteunen was hun privésfeer vaak belangrijk en wat ik hiervan meekreeg heb ik altijd voor me gehouden.

Docenten zijn ook mensen
Veel leerlingen van de middelbare school hebben het vast al eens (van hun docenten) gehoord: docenten zijn ook mensen. Ik kan me herinneren dat ik tijdens mijn middelbare schoolloopbaan vaak kritiek had op docenten: nakijken van toetsen duurde te lang, cijfers werden te laat ingevoerd, er was geen orde in de klas. In het schooljaar dat ik ‘achter de schermen’ werkte op het Graaf Engelbrecht, ben ik flink op mijn kritiek teruggekomen. Ik ben er achter gekomen dat het klopt: docenten zijn ook mensen. Ze maken weleens fouten, ze zijn niet 24 uur per dag met school bezig en ze hebben het privé niet altijd even makkelijk. Hoewel het lastig zal zijn de gedachten van de middelbare scholieren van nu te veranderen, hoop ik toch dat mijn verhaal hen inspireert.

Veranderd
Het jaar op het Graaf Engelbrecht heeft mijn leven veranderd. Lang heb ik gedacht in de wetenschappelijke plantenwereld te gaan werken. In september 2014 ben ik aan een bijbehorende studie begonnen, maar al snel kwam ik erachter dat dit niet meer was wat ik wilde. Door het jaar werken op de school wist ik wat er nog meer was en wat ik nog veel leuker vond. In het jaar waarin ik even op adem wilde komen, heb ik van alles gedaan, van allerlei vakgebieden mogen proeven en mezelf ontwikkeld. Nu ben ik begonnen aan een studie die erg goed bij me past: Business IT and Management. Omdat Graaf Engelbrecht nog dicht bij me ligt (zowel letterlijk als figuurlijk), wil ik nog regelmatig op bezoek gaan. Ik vind het nog steeds erg leuk om er te zijn, omdat ik er zo veel heb mee mogen maken.

Aanrader
Hoewel er op veel middelbare scholen tegenwoordig medezeggenschapsraden zijn waarin de leerlingen worden vertegenwoordigd, denk ik dat de kwalitatieve waarde die de leerlingen in een school kunnen brengen, vaak wordt onderschat. Leerlingen weten misschien wel meer van de school dan de werknemers of het management en dit wordt nogal eens vergeten. Ik raad het management van middelbare scholen dan ook aan meer te vragen naar de mening van de leerlingen over de school. Een informeel orgaan waarin de leerlingen problemen kunnen aankaarten, maar ook oplossingen en tips kunnen aandragen, zou hierin een uitkomst kunnen bieden. Verder zouden meer scholen (oud-)leerlingen kunnen aannemen (ook bijvoorbeeld in een kleine deeltijdfunctie), waarvan wordt gedacht dat zij een positieve inbreng op de organisatie kunnen leveren. Dit heeft niet alleen een goede uitwerking op de school, maar zorgt ook voor een sterke ontwikkeling van de capaciteiten van de leerlingen en een verbreding van hun horizon.

Foto bovenin: Cedim News

Misschien vind je dit ook interessant

3 Responses

  1. He Chris, wat een leuke blog. En ik hoop dat het andere scholen en leerlingen inspireert om ook op die manier bij een school van rol te wisselen. Leerzaam. Ik hoop nog meer blogs van je te zien bij Tumultgroep. Ook van mij ben je nu collega, bij TumultGroep dan, als blogschrijver.

  2. Hey Emma, bedankt voor je positieve reactie! Leuk! En we zijn inderdaad toch een beetje collega’s zo! Groeten, Chris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search