Vaardigheden uit Tumult in de brugklas #5: Schriftelijk presenteren

Gepubliceerd op: 26 oktober 2015
Door: Veerle van Pinxteren

Het vormgeven en versieren van m’n verslagen op de middelbare school vond ik denk ik het leukste om te doen. Nou vond ik teksten schrijven ook niet erg, maar de opmaak doen, daar keek ik echt naar uit! Tijdens je middelbare schooltijd moet je heel wat werkstukken, verslagen, boekverslagen en opdrachten inleveren, bij allerlei verschillende vakken. Voor vrijwel alle vakken is het handig als je wat weet van het opbouwen en verzorgen van teksten. In het nieuwe Tumult in de Brugklas gaan hier dan ook drie lessen over. In deze blog een indruk van wat de leerling leert over schriftelijk presenteren.

Begin bij het begin: maak een schrijfplan
Niet meteen beginnen met schrijven, maar eerst een schrijfplan maken. Dat is de strekking van de eerste les. In deze les leren leerlingen ook hoe je een tekst logisch opbouwt, met een inleiding, kern en slot.

Begin bij het midden: schrijf eerst de kern van je tekst
We raden leerlingen aan eerst de kern van de tekst te schrijven, daarna pas de inleiding en het slot. Zo leren ze eerst te focussen op de informatie die ze willen overbrengen. Daarna kunnen ze dan een pakkende inleiding en een pakkend slot gaan schrijven. In Tumult in de brugklas geven we hier een berg tips voor. Denk aan: beschrijf in je inleiding een persoonlijke ervaring en leg de link met het onderwerp, start met een vraag of stelling, koppel een actualiteit aan het onderwerp en start daarmee. Doe het in ieder geval niet zo:

Schrijfdoel en schrijfpubliek: breng je boodschap beter over
Rekening houden voor wie je schrijft en met welk doel is misschien niet iets waar je automatisch bij stil staat als je een werkstuk moet inleveren bij je docent. Maar het bepaalt wel hoe je je tekst gaat schrijven en hoe je tekst eruit komt te zien. In de tweede les ervaren leerlingen daadwerkelijk het verschil tussen het schrijven van teksten voor verschillend publiek en met verschillende doelen.

Puntjes op de i: maak je tekst op, kijk ‘m na en verbeter waar nodig
Voor het opmaken van teksten kregen we tips van niemand minder dan een echte grafisch vormgever. Het oog wil ook wat en bepaalt (misschien onbewust) voor een deel al wat je van een tekst vindt en of je zin hebt om ‘m te lezen. De vier opmaaktips die we van de vormgever kregen: eenvoud, uitlijning, witruimte en contrast. In de derde les gaan leerlingen hiermee aan de slag: ze beoordelen een tekst die ze in de vorige les of eerder al hebben geschreven op deze punten.

Je eigen tekst nakijken… Tja dat is niet makkelijk, je hebt er al zo vaak naar gekeken dat de sufste foutjes je niet meer opvallen. In de laatste les leren leerlingen ook waar ze op moeten letten als ze hun eigen tekst (tekstueel) nakijken en dat ze eventueel hulp aan iemand anders kunnen vragen als ze hun eigen fouten niet zien…

Benieuwd naar het nieuwe Tumultmateriaal voor de brugklas 1 h/v? We hebben naast lessen met opdrachten extra ondersteuning voor de leerlingen gemaakt in de vorm van een stappenplan en bijbehorend filmpje. Je kunt hier de teaser van het filmpje ‘Schriftelijk presenteren’ bekijken:

Nog een tip! Voor als leerlingen moeten samenwerken aan een tekst
Samenwerken aan hetzelfde document? Dit kan natuurlijk in Google docs, maar ook met de tool Titanpad. Ik schreef er eerder al een blog over.

Foto bovenin: LeahMarkum

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search