Vaardigheden uit Tumult in de brugklas #4: mondeling presenteren

Gepubliceerd op: 19 oktober 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

Mijn eerste spreekbeurt ging over luchtballonnen. Het was in groep 6 van de basisschool en ik was hartstikke nerveus. Spreken voor een groep gaat me inmiddels makkelijker af. Maar ik ben ook een behoorlijk aantal presentaties, trainingen en momenten waarop ik lesgaf aan klassen verder. Oftewel: presenteren kun je leren. En dat is de moeite waard, want daar heb je heel je leven wat aan! Daarom is dit een van de vaardigheden in het werkboek Tumult in de brugklas. In deze blog geef ik je een idee van wat de leerlingen leren over deze vaardigheid.

Twee lessen
Wat ons betreft bestaat de vaardigheid mondeling presenteren voor de brugklas uit twee (basis)onderdelen: de presentatie voorbereiden en de presentatie geven. Voor de beide onderdelen is een aparte les.

1. Een onderwerp kiezen, het schrijven van een kern, pakkende inleiding en goede afsluiting en het maken van een cue card voor tijdens hun presentatie hoort bij de voorbereiding. Wat daar ook bij hoort, is het ontwerpen van een goede beeldpresentatie die het verhaal ondersteunt. Want wist je dat onze hersenen visuele informatie 60.000 keer sneller verwerken dan tekstuele informatie? Daarom zijn afbeeldingen in een presentatie effectiever dan tekst: het ondersteunt het verhaal en leidt niet af. De leerlingen maken een Prezi of PowerPointpresentatie met daarin minimaal vijf goede afbeeldingen. Wat tekst betreft mogen er slechts steekwoorden in de presentatie zitten: het gaat om de beelden.

2. Een presentatie houden start met een goede warming-up. De leerlingen doen dit in les twee en geven elkaar feedback. Dit doen ze aan de hand van tips als ‘kijk je pubiek aan.’ en ‘vertel enthousiast en praat duidelijk: maak gebruik van intonatie.’

De extra opdrachten
De twee lessen vormen de basis, maar daarnaast zijn er uitbreidings- en differentiatieopdrachten. Welke? Ik beschrijf ze heel kort:

  • De klusopdracht, voor leerlingen die wat extra oefening nodig hebben: ze observeren professionele (televisie) presentatoren.
  • De plusopdracht, voor leerlingen die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken: een filmpje maken van je presentatie en zo een echte ‘presentator’ kunnen spelen!
  • Thuisopdracht, om met iemand uit de thuisomgeving de presentatie te oefenen: inclusief feedbackformulier!
  • In-de-vaklesopdracht, om het presenteren in een vakles te oefenen: de leerlingen maken een cue card volgens de Tumultmethode voor een presentatie die ze voor een schoolvak moeten geven.

Ondersteunende informatie
In het hoofdstuk komen verschillende vormen van informatie terug: tips, begrippen (cue card: een soort spiekbriefje waarop de belangrijkste punten die je wilt vertellen tijdens een presentatie staan opgeschreven in steekwoorden) en informatieblokken. Ook is er achterin het werkboek een stappenplan Mondeling presenteren, waarin de voorbereiding en het geven van een presentatie stap-voor-stap uitgelegd worden. Dit stappenplan is er (in iets aangepaste versie) ook in de vorm van een filmpje. Wil je vast een stukje van dit filmpje zien? Klik hieronder op play:

Meesterproef
Mondeling presenteren is, samen met schriftelijk presenteren en informatievaardigheden, in een meesterproef verwerkt. In de meesterproef kunnen leerlingen laten zien in hoeverre ze de vaardigheden zonder al te veel sturing van een docent beheersen. Dit doen ze door een werkstuk te maken en deze te presenteren. De beoordelingen en feedback van de docent, de leerling zelf en een klasgenoot passen goed in een portfolio!

Nieuwsgierig?
Deze blog vertelt je in vogelvlucht iets over hoe in Tumult in de Brugklas aandacht besteed wordt aan mondeling presenteren. Eigenlijk doet dat tekort aan het materiaal, want pas als je het ziet, zie je de verbanden, de opbouw en de super-leuke lay-out! Vraag daarom je presentatie-exemplaar van Tumult in de Brugklas aan!

Heb jij nog een goede tip of een leuk weetje over presenteren? Ik hoor het graag, hieronder in een reactie.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search